3 sommarbilder

Nu har det mesta blommat ut, löven trillar från träden och alla småkryp som inte gått och dött väljer en mer tillbakadragen tillvaro. Det känns lite vemodigt att det är så långt bort innan nästa sommar.
Detta betyder i sin tur att det är hög tid titta igenom alla sommarbilder. Uppgiften känns sisådär, en hel del semesterminnen känns ju roliga att finna, men oftast är det tradigt att gå igenom allt. Jag måste nämligen innan jag bränner kopior på våra foton sovra en aning, eller en hel del om jag ska vara ärlig. Många bilder är suddiga, massor ser ut som kopior av varandra och en del har varken mening eller motiv. 

Larven
När jag satt och klickade mig fram och deletade foton i all oändlighet (kändes det som) så fann jag den här bilden. Den här frodiga gröna vackra larven fick i somras under några minuter agera modell. Han placerades bland annat på kvistar, blad och på min pysslingkrage. Här försöker den söka sig till nästa blomma, samtidigt som en liten fluga landade.


Humlan
Den här humlan fotades ur alla vinklar och vrår. Har haft honom med förut här på bloggen, men ur en annan vinkel där grusvägen blev en grå bakgrund. Här verkar han ha "paxat" nästa blomma med ett av sina ben, så att ingen annan landar och roffar åt sig godsakerna.


Fjärilen
Nässelfjärilen är ju inte direkt knepig att hitta, speciellt då baksidan av tomten invaderats av nässlor. Så bakom vår lada kan man alltid hitta en fjäril som är mer eller mindre villig att förevigas. Tycker det är förvånande hur ludna de tydligen kan vara. Är det en manlig fjäril med hår på ryggen måntro?
Dessutom upptäckte jag nu en död och stel fluga på tistelknoppen framanför.


Obs! Inga insekter kom till skada under fotografering!

En annan plats, en annan värld...

"De grönhyade Orcerna är en av mest produktiva raserna i Azeroth. Födda till världen av Draenor, för att sedan via en dimensionell gateway kallad Dark Portal hamna i Azeroth. Där startade Orcerna krig mot människorna under påverkan av Burning Legion, ledda av deras unge Warcheif Thral"...
Källa; World of Warcrafts egen variant av "Vikipedia",  wowwiki.com/Orc.


För den observante är denna figur faktiskt inte grön utan blå, och det visade sig finnas ytterligare många fel att upptäcka för den mer invigde. Vår yngre son var mycket skeptisk till huruvida konstnären ens försökt göra den till en hyffsad kopia, ja om det ens var en Orc?
Vi fann den i vilket fall i Sundsvall som är en av sommarens pärlor av städer längs norrlandskusten. De har placerat en mängd plastfiberskulpturer av drakar runt om i hela staden. Alla med lite olika färg, mönster, form och attribut. Just den här föreställde nog mer en av GIF Sundsvalls fotbollsantusiaster placerad på en drakrygg än en hämdlysten gigantisk Orc från Azeroth...

Bildgåtan
I fortsättningen så får man inte längre svar och en ny gåta i samma inlägg. Mina ideer och bilder kommer att ta slut allt för fort. Nä, tillbaka till ordning och reda, varannan gång gåta, varannan gång svar, ett tag till.
 
Inga av gissningarna var dåliga, tvärtom, men tyvärr var ingen rätt.
Jag hade gett godkänt för "Orc" men även "troll", att man ser en "tand"... till och med "plastskulptur" ...



Förvirrad

Läste häromdagen om en kvinna som berättade hur hon stigit ut ur bilen, låst och i sina högklackade skor med bestämda steg gått 30-40 meter för att plötsligt upptäcka att hon gått åt helt fel håll. Herregud, tänk om nån ser hur jag tvärvänder och går åt motsatt håll? För att dölja sin fadäs så stannar hon tvärt och börjar ”låtsasleta” efter något i fickorna och handväskan. Sedan går hon raskt tillbaka till bilen och börjar ”låtsasleta” vidare, både i fram och baksätet. Sedan ”låtsastriumferar” hon lite över att hon ”låtsasfunnit” den försvunna "låtsassaken", låser bilen för att med lika bestämda klicketiklackande steg gå, denna gång, åt rätt håll.
Jag skrattar och tänker att så tokigt funkar man ju. Minns när jag smällde in i låsta dörrar till systembolaget, och för att kamouflera mitt misstag stirrade jag förvånat på dörren och sa högt -”Systemet? Jag skulle ju in på Apoteket!” och slank in i dörren bredvid, gick en vända där och sen ut. Som om nån kollar? Oftast orkar jag inte bry mig. De som känner mig vet att jag är vimsig, och de andra...vem har tid att fokusera på mitt beteende då jag letar bil på parkering, vänder om hem flera gånger för att låsa upp och hämta allt det jag ska ha med mig? Och om så är fallet, om någon inte är fullt upptagen med sig själv och ser hur jag irrar... tja, då får jag bjuda på det. Kan väl vara kvinnan som inte bara gav tyngdlagen utan även förvirringen ett ansikte.

Men om jag trillar då, stiger snett, faller över en trottoarkant som en fura? Ja, då ställer jag mig upp illa kvickt, sopar bort all smuts och kollar så att ingen såg. Skulle någon sett och till och med fråga hur det gick så skulle jag säga att "det gick bara finfint", för att sedan hopbitet gå vidare utan att halta...(aj)... allt för mycket. Väl för mig själv skulle jag antagligen svära, grina illa och gnugga det onda…så där i efterhand. Men varför gör man så?

Eller om jag bestämt mig för lite sovmorgon. Kanske för att jag behöver ta igen sovtid efter vaknätter och kvällspass, eller helt enkelt för att det är så härligt att sova ut. Ringer då någon och väcker mig med frågan, - "Sov du?", så svarar jag, -"Sov? Låter jag så nyvaken? Harkel* Nä, jag har varit uppe ett bra tag""
Eller ännu värre är väl då jag svarar... -”Jo, du väckte mig, men det gör inget, jag skulle ju lika så vakna”. Vilket otroligt konstigt svar, eller hur? Alternativet till att inte vakna vore ju en planerad medvetslöshet, kanske som Törnrosa sova i 100 år, eller rentutav vandra till de sälla jaktmarkerna?

Så lustigt. Vore det så farligt att godkänna att; - ”Ja, det tog faktiskt oootroligt ont och jag kommer att få ett blåmärke likt Afrikas karta på knäet. Ja, jag sov trots klockan passerat nio."” Eller - ”Hej…jag vet faktiskt inte riktigt var jag ställde bilen, letar du också? Vi kan hjälpas åt, jag har en silverfärgad skitig Passat, vad har du? Aha, en röd Audi?"


Bildgåtan

Det var undersidan av en svamp! Vilken sort? Hmmm, med  mycket bristfälliga svampkunskaper så kan jag med hjälp av enkel uteslutningsmetod komma fram till att det INTE är en Kantarell, eller Flugsvamp. Kanske en Fårticka, men är den en skivling? Strunt samma...fem svarade rätt. Svamp!
De lyckliga vinnarna som förtjänar all ära och berömmelse är;
♥*¨*.¸¸Sofie¸¸.*¨*♥
♥*¨*.¸¸Erika¸¸.*¨*♥
♥*¨*.¸¸Linda¸¸.*¨*♥
♥*¨*.¸¸Sara¸¸.*¨*♥
♥*¨*.¸¸Carina¸¸.*¨*♥



Okey...vad föreställer det här då?



Mingel & ny gåta

Nä, det var ju inte så svårt eller hur?
Fotot är taget i somras då vi syskon, familjer och annat löst folk samlades hos mamma för en god middag. Innan maten knaprade vi på lite diverse gott och drack svalkande drycker.

Om man ska vara petig (vilket jag ju inte är) så hade ingen riktigt rätt, men var mycket nära. Om man är generös (vilket jag ju är) så hade alla rätt. HURRA!
Svaret är tilltugg gjorda av tunnmjukbröd, skurna i remsor, med smör, valfria kryddor, örter... sesamfrön... eller vallmofrön... whatever och lite saltflingor och sedan skjuts in i ugnen några minuter... enkelt och gott! Svaret var alltså inte på något sätt makabert, utan något man förtär till fördrinken.
Så till trumvirvlar och trumpetsolon ♪♫•*¨*•.¸¸♪♫♪¸¸.•*¨*•♫♪ tillkännager jag följande personer som eminenta vinnare av höstens första bildgåta;
Sara!
Nicke!
Carina!
Essie!


Den här är svårare... eller?




Bildgåtan återuppväckt

Efter en hel del påtryckningar, önskemål och allmän påverkan har jag beslutat återuppta min bildgåta. Äh, jag skojar bara, men det är två som frågat om det, inte här på bloggen utan IRL (in real life) som vi bloggare brukar säga när vi möter våra läsare öga mot öga. Det kan vara med ett champagneglas i handen vid Blogawards minglandes med Kissie, Fokis eller Katrin Zytomierska. Det kan också vara som i mitt fall i omklädningsrummet på Edda eller utanför ICA där det enda drickbara jag hade i handen var mjölken i ena kassen... Jag blir i vilket fall otroligt glad, trots den låga glamourfaktorn! Jag förstår att uppskatta att någon faktiskt minns min genialiska ide, och dessutom önskar det som favorit i repris. 

Jag återupprepar här grundidén och hur jag beskrev den från starten av tävlingen "bildgåtan" som pågick under våren;
 
"Fotar saker och gör sedan obegripliga närbilder för att sedan utmana mina läsare att gissa vad det är. Man får alltså sedan i nästkommande inlägg se helheten av bilden som förhoppningsvis glasklart visar vad det föreställer. Det finns inget som säger att man lätt ska känna igen vad det är, eller ens sett något liknande. Det kan till exempel vara närbild på kamremsaxeln i en gammal Passat eller nackhåret på en av mina grannar, man vet aldrig.
Man kan om man vill skriva sin gissning i "kommentarer" och få fanfarer och beröm vid nästa inlägg, när det rätta svaret avslöjas. Underförstått att gissningen var rätt förståss..."  

Mjukstart...frågan är alltså vad är detta?

 


Flugsvampen

Ja, ja jag vet det finns risk att det går inflation i svampbilder. Samma typ av svamp också. Sorry, men jag tycker så mycket om just flugsvamp. Kontrasterna, färgen, formen...
Nä, jag hoppas det händer nåt kul snart, som att vi bestämmer oss för vilket golv vi ska lägga, och sedan sätter igång med det. Känns som en säker källa att ösa blogginlägg ur. Problem, fel, försvunna verktyg, näsvis arbetsledare tillika fru i huset, utbrott...stackars min "handyman". Resultatet blir ju till slut fantastiskt bra, det kan alla som synat renoveringarna intyga. För han är ju faktiskt "handy", men ganska dråplig då han drar igång med hammare och måttstocken i högsta hugg och ett temperament han aldrig annars visar.
Fram till dess ska jag försöka krysta fram ett och annat inlägg med en och annan trist bild...eventuellt på en svamp...som sagt, sorry...

Foto I diket efter "gammE4an" Yttervik under en söndagspromenad 18/9.




Höst

Det är så mörkt! Allt tidigare på aftonen måste man tända lampor inne för att se att förflytta sig utan att slå tån i en stol eller en fet katt som gömmer sig i dunklet. Den blöta asfalten äter upp allt ljus från strålkastarna på bilen, och älgar och annat oknytt är svåra att upptäcka i dikeskanterna. De flesta blommor börjar se härjade ut och det enda som fortfarande växer är ogräset. Skolor och jobb har varit igång ett tag efter semester och lov, och vardagen har verkligen slagit sina armar om oss. Och mörkare blir det, tänk november....december. Lätt att bli deppig heller hur?
Nu är ju jag en sådan som inte deppar ihop nu, utan snarare på våren, då alla tar av sig sina långärmade och glatt konstaterar att "Gud så härligt med sooool"! Då vill jag gömma mig, inte alls lapa sol på altanen eller leta fram vårjackan. Knasigt, men så är det. 

Jag älskar den höga, svala höstluften. Har väl inte kunnat njuta fullt ut av den tack vare allt regnande, och den rätt så varma september vi haft hittintills. Men den kommer! Aaaah...vad jag ska andas!
Inomhus byter jag för fullt ut alla glödlampor som inte fungerar och jag kan till och med komma ihåg att tända ett ljus. Ja, tyvärr tillhör jag inte kategorin som värmer hjärta, själ och husrum med ljus hela vinterhalvåret....jag tror jag tillhör den kategorin när jag handlar på IKEA, satan vad det ska mysas...men sedan minns jag inte att tända dem, utom just nu då...ibland.
Trots min brist på  förmågan att av stearin i olika storlek och form skapa stämning för min och familjens skull (som om de skulle märka) så är den här perioden inte helt fel. Man har tid att stöka inne, planera lite projekt och pyssla.Tja, nu är jag ju ingen pysslare heller...inget pyssel, inget ljusmys, vad är jag för kvinna egentligen???


Foto
Några bilder tagna förra veckan och då förra...då det faktiskt inte regnade oavbrutet utan man kunde se en glimt av blå himmel.





Mia ♥

Jag ÄLSKAR Mia Skäringer. Jag skojar inte! Hon är numera min guru, min husgud och min förebild. Helt seriöst, hon är fantastisk, helt underbar! 
Varför är jag så lyrisk kan man undra?
Jo, för hon är så äkta, så avskalat grymt ärlig, vacker från utsida in. Hon är rolig, allvarlig, ovanligt vanlig, vulgär, galen och skör på samma gång. Har mycket att lära av henne, det har jag verkligen förstått senaste dagarna.
Nä, man ska inte sätta henne på en pedestal, och aldrig nån annan heller för den delen. Hon vill inte man avundas henne lika lite som hon vill avundas någon annan. -"Gräset är fanimej brunt och geggigt på andra sidan mä. Vi har det så jäkla bra som vi har det. Kan man bara njuta av det så blir livet himmelriket."

Och även om Mia inte ska sitta och dingla med benen på den där höga pedestalen så är hon trots allt en inspirationskälla, någon som sätter ord på det man tänkt, känt och funderat över. Man känner igen både sig och andra.
Oavsett vad jag läser av Mia om det är hennes gamla blogginlägg, krönikor, boken, intervjuer eller när jag ser/hör tex. ”Tabita” och ”Gulletussan”, och ser hennes föreställning "Dyngkåt..." så berör hon, ända in i hjärteroten. Man skrattar, gråter och får sig en tankeställare. Det handlar inte bara om hur det är att vara kvinna, det handlar om att vara människa. Inte alltid så lätt, men bra mycket lättare om vi inser att vi alla faktiskt fungerar och tänker rätt lika när det kommer till kritan... 

"Back of all jävla yta och blaj. Själ och hjärta går före i kön..."


Uppmanar den som inte läst boken "Dyngkåt och hur helig som helst", läs den!
Om du inte sett föreställningen med samma namn, se den på SVTplay, där den är tillgänglig till den 10:e oktober!
Återigen länkar jag här till hennes välskrivna krönikor!

En bild från ;  http://www.agentbolaget.se/artist.php?id=miaskaringer



Jag vann!

Jag vann fototävlingen "Sommarbild". Tack ni som röstade! Tack alla ni andra också för den delen, för att ni faktiskt just nu är här och läser dessa rader! Besökare och kommentarer ger den energi, det bränsle jag behöver för att fortsätta knåpa ihop nåt inlägg i veckan.

Jaha, tävlingen då, vad var vinsten? Jo, det var att få skriva en presentation om mig själv och min blogg, plus skicka med en bild som lades upp på Emelies blogg där tävlingen gick av stapeln. På så sätt får en ny grupp bloggläsare ta del av vem jag är och kanske kika in till mig. *Suck*... Den presentationen blev ju så lagom intressant, herregud, jag är ju minst 3 ggr så gammal som de som läser den bloggen. Men, men är man en vinnare så är man, då är det var bara och plita ihop några rader, hur trist jag än lyckades verka;
"Jag är 100 år, tycker om att skriva och fotografera... Zzzzznaaark"...
Om ni tittar in till Emelie så kan ni se ännu en bild på en Solhatt. Jag vet!!! Ytterligare en förbaskad Solhatt, måste ju ha plåtat den blomman 1000 ggr??? Och lagt upp bilder på den minst 50 ggr??? Länken är hursomhelst här!

Paddan

Mitt i gräsklippningen skuttar en paddunge undan med andan i halsen. Man får se sig för där man går, de är ju så fina...och små. Ett höstecken så gott som något, små och stora paddor i gräset eller som passerar byavägen mer eller mindre framgångsrikt. Den här lille gynnaren fick ställa upp som modell en stund innan han återfick friheten. Placerad på altanbordets glaskiva blev det en rolig effekt...dubbelpaddan! 


Zinnia Elegans Orange



Hösthortensia



Rosenflockel



Tingens...*€#@*!

Läste ett inlägg på Tallsally's blogg häromdagen. Hon hade återigen haft förlossning i tvättstugan. Alltså lirkat ut en tvättklump för stor för lucköppningen, då allt i maskinen ätits upp av ett av påslakanen. Känner igen mig, exakt så är det ju! Ett annat känt problem i samband med tvätt är de berömda sockarna. Minst en sock försvinner ju vid varje tvätt, det vet alla. Ena stunden finns den där, plötsligt ...inte??? Hur, var, vad händer??? 
Man kan lätt få för sig att döda ting medvetet kan retas med en, men så är det ju inte och jag har en fullkomligt logisk förklaring till allt!

Det är vättarna! Det kryllar helt enkelt av små grå elaka, missunnsamma rackare som endast lever för att ställa till det för oss. Folk trodde ju fullt och fast på ondsinta vättar/tomtar förr i tiden. Ena stunden stod mjölkspannen där, plötsligt hade den vält. Kor och getter gick vilse, smöret skar sig och oljan i lampan tog slut exakt när man läste den mest spännande delen i Katekesen.
Tänk om det är så att de fortfarande härjar på, de små liven? Jag vill påstå att det är så, det skulle förklara en hel del vardagskrångel i våra moderna hem.

Dagens vättar snurrar till och knyter knutar på plattångssladden, förlängningssladden och som i Tallsallys/ Erikas fall strykjärnsladden.
En irriterande specialitet är att flytta omkring och gömma läsglasögon för folk. Många har tiotal utplacerade par hemma, utan för den skull kunna finna ett när de ska trä en nål eller läsa en bruksanvisning.
De allt mer tekniska vättarna spelar spel hela natten på din mobil, så den är utan ström då du ska plocka med dig den på väg till jobbet...”Vafasen, kollade den ju igår kväll…eller gjorde jag?”
I köket flyttas husets saxar till ställen du aldrig kommer ihåg att leta på, decilitermåttet är alltid puts väck när du behöver det och det ställs tillbaka tomma förpackningar i kyl och frys.
De älskar att med jämna mellanrum flytta tumstocken och hammaren, för att sedan fnissande kika på då du svärande lägger mer tid på att leta rätt på grejerna än att ägna dig åt själva snickrandet.
När ingen är hemma torkar de ut dina blommor med hårtorken, så du förvånat kan konstatera när du kommer hem att på bara några timmar har samtliga på morgonen så prunkande växterna nu lagt sig flåsande över krukkanterna, och naturligtvis knöt den rackaren sladden till fönen full med råbandknopar innan han la tillbaka den i lådan. Ser du inte mönstret? Allt stämmer!
Och vem tror du annars drar bort de sista två varven på toalettrullen, så då du nöjd och klar är beredd att ta dig an den nya dagen, istället besviket blir tvungen att lösa dagens första I-landsproblem?

Jag har också länge misstänkt att de omsorgsfullt klistrar igen alla oöppnade förpackningar ett extra varv, speciellt där de läser sig till "öppnas här" så att det absolut INTE går att öppnas där, man börjar desperat leta efter en sax för att klippa upp eländet...men...Åååååh! Just det! Saxen ligger ju naturligtvis inte där den ska!!! En liten skadeglad vätte gnider sina händer och skrattar i mjugg då han ser din ansiktsfärg gå mot röd-lila och den där lilla ådran vid tinningen börjar växa och pulsera medan du BITER upp förpackningen.
Om du inte känner igen fenomenet har du väl hållit dig väl med de små liven. Grattis! Själv har jag tydligen skitit i det blå skåpet för all evinnerlig tid.

Foto
.
Gick omkring och fotade huset, då fanns minneskortet kvar i kameran, några timmar senare på min "fota-vackra-svampar"-promenad var det inte på plats...





Finalist

Oj, är visst uttagen i en fototävling på en blogg, Tre finalister av...eeeeh...tja, i värsta fall bara tre anmälda, vad vet jag?
Problemet är att om man ska ha en chans att vinna måste man själv värva röster. Hmmm... hade inte riktigt satt mig in i den biten. Så om ni känner för det, klicka in på Emilies blogg och rösta genom att gå in på kommentarer och skriva Nr 1,2 eller 3, innan den 10 september. Mitt foto (nr 2) är en bild på en båt i Örviken tagen dagen före midsommarafton. Den finns också här uppe i min header. Härliga färger i aftonsolen, bilden är inte fixad mycket mer än att jag beskar den. Stolt* 
De övriga två är en mumsig närbild på gelehallon på en tallrik och ett vackert foto av en lila blomma i en trädgård. 
Vad priset är? Kanske att man blir omnämnd, att det sätts ut en länk till bloggen eller äran? Jag minns inte, har faktiskt ingen aning? 

Foto
"Gulsporre, Linaria vulgaris" är en vanlig dikesblomma som trivs på torra grusbackar. Den här växte i ett dike i Örviken. Gillade att den bara hade tre blommor på stängeln, det blev en triangel rakt uppifrån. Jag tog hem den, stack fast den i den grå väven på en av stolarna på altanen och fotade. Blev sedan besviken på hur trist bilden blev jämfört med hur jag föreställt mig den, så jag började trixa/ förstöra den i Photoshop. Liknar lite Andy Warhols "Marilyn" kom jag på i efterhand. Troligtvis lite undermedvetet influerad...


RSS 2.0