3 sommarbilder

Nu har det mesta blommat ut, löven trillar från träden och alla småkryp som inte gått och dött väljer en mer tillbakadragen tillvaro. Det känns lite vemodigt att det är så långt bort innan nästa sommar.
Detta betyder i sin tur att det är hög tid titta igenom alla sommarbilder. Uppgiften känns sisådär, en hel del semesterminnen känns ju roliga att finna, men oftast är det tradigt att gå igenom allt. Jag måste nämligen innan jag bränner kopior på våra foton sovra en aning, eller en hel del om jag ska vara ärlig. Många bilder är suddiga, massor ser ut som kopior av varandra och en del har varken mening eller motiv. 

Larven
När jag satt och klickade mig fram och deletade foton i all oändlighet (kändes det som) så fann jag den här bilden. Den här frodiga gröna vackra larven fick i somras under några minuter agera modell. Han placerades bland annat på kvistar, blad och på min pysslingkrage. Här försöker den söka sig till nästa blomma, samtidigt som en liten fluga landade.


Humlan
Den här humlan fotades ur alla vinklar och vrår. Har haft honom med förut här på bloggen, men ur en annan vinkel där grusvägen blev en grå bakgrund. Här verkar han ha "paxat" nästa blomma med ett av sina ben, så att ingen annan landar och roffar åt sig godsakerna.


Fjärilen
Nässelfjärilen är ju inte direkt knepig att hitta, speciellt då baksidan av tomten invaderats av nässlor. Så bakom vår lada kan man alltid hitta en fjäril som är mer eller mindre villig att förevigas. Tycker det är förvånande hur ludna de tydligen kan vara. Är det en manlig fjäril med hår på ryggen måntro?
Dessutom upptäckte jag nu en död och stel fluga på tistelknoppen framanför.


Obs! Inga insekter kom till skada under fotografering!

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0