Kepsgubben

I min lilla trafikvärld definerar "kepsgubben" en typ av chaufför som säkert gör massor av rätt men några typiska fel. Det är faktiskt så att signalementet inte ALLTID stämmer, varken till ålder eller kön. Dock vill jag påstå att flertalet ändå skulle klä i just denna för äldre herrar typiska huvudbonad. Och understundom så kör nog jag också en aningens "keps", fast det vägrar jag godkänna fullt ut. Irriterat mig på folk i trafiken har jag på mitt snusförnuftiga sätt gjort förr, länk >>  Här.
 
Nå, vad kännetecknar enligt mig en "kepsgubbe"?
 
Några exempel;
 
En "keps" använder ogärna blinkers. EVENTUELLT blinkas det då svängen är ett faktum eller då han redan bytt fil, men varna för vad man KOMMER att göra och vara tydlig för en säkrare trafikmiljö? Nej, väldigt ogärna. Blinkers borde vara ett tillval som extrautrustning vid bilköp där "kepsar" slipper betala för något de inte använder.
 
Högerregeln är förvirrande för en "keps" och det är ju ingen ny trafikregel, den har funnits sedan vi gick över till högertrafik redan 1967. Kanske tog en del körkortet före detta årtal, men på den tiden måste väl vänsterregeln ha funnits? Applicera tankesättet fast tvärtom... nä, jag hör ju själv hur krångligt det blev. Enklast är det tydligen att resonera så att bil på den lite bredare vägen har företräde, och i vissa fall verkar "jag kör ju här och då är detta huvudled" gälla.
 
Rondellen är en ny uppfinnig som "kepsar" hanterar med stoiskt lugn. Man sneddar så att färden genom rondellen blir så kort som möjligt och ignorerar totalt eventuella vita heldragna linjer som visar körbanor. Att folk girar, bromsar, tutar och viftar med långfingrar struntar "kepsar" fullständigt i. Han har kört prickfritt i 100 år och betalat bilskatten lika länge så det är bara rätt att han kan skapa egna regler när det enligt honom verkar otydligt.
 
Många "kepsar" är i den åldern att de har råd med riktigt fina nya bilar, men de utnyttjar inte fullt ut bilens motor-resurser utan liksom seglar fram i 83-89 km/ t. Gärna pendlandes lite däremellan då de inte heller utnyttjar nyare bilars cruise control. Om du kör om "kepsen" så kommer han upp dig vid nästa hastighetsbegränsning, han saktar nämligen inte ner på 70-sträckor och plötsligt har du honom i backspegeln.
 
Om man möter en "keps" efter en smal grusväg bör man se upp, de kör nämligen lite mot mitten och väjer ogärna för möten. Kom ihåg att de har lika svårt som Göteborgs spårvagnar att vika åt sidan och ge dig utrymme, så se upp om backspegeln är dig kär.
 
En  "keps" stirrar uppmärksamt på det rött lysande trafikljuset, lättar på kopplingen vid gult för att sedan försöka rusa iväg vid grönt likt en dragracingbil (jag menar "kepsen" är ju PÅ VÄG någonstans och det är BRÅTTOM) Inte konstigt att "kepsen" blir rejält irriterad då någon småbarnsförälder försökt sluta fred i bilen eller någon passat på och ratta om radion och inte riktigt skjuter iväg som en kanonkula som man enligt "kepsar" bör göra vid grönt ljus. Snabb som en vessla är han en sådan gång på signalhornet och med ett argt "Tuuuuuut!" är det skapat ordning i leden.
 
Kanske möter du en "keps" på villovägar? Han kan han provat programmera sin GPS i finbilen. Eftersom han har lite svårt för att hantera moderniteter blir det lätt fel kordinater och trots bättre vetande då han kört samma sträcka i 40 år har han följt rösten blint och lyckats dyka upp i Korpilombolo istället för på sin egen uppfart. Du behöver inte oroa dig för att han tar kontakt, en "keps" frågar inte om vägen hem, en "keps" reder sig själv och hittar sitt garage... förr eller senare.
 
Fotnot
Förutom den ökände "kepsgubben"  finns det ju många andra typer av folk efter vägen, de "överaggressiva-hets" chaufförerna, de "odödliga- lämna-gummispår-på-asfalt" bilförarna, de "försiktiga-sitta- nära-rutan" trafikanterna och ännu fler... Vem är du?
 

Kommentarer
Postat av: MammaMu

Åh "Gubben i keps" känner jag till mycket väl och svär över honom allt som oftast! Här har det dessutom dykt upp ett nytt släkte som också är totalt oförmögna att köra bil; "Tanten i pälsmössa". Akta dig för henne du...

Själv är jag den enda i trafiken som kör som man ska ju :-)

Svar: Ha ha, exakt, tänk om alla körde lika perfekt som en själv, guuud vad trafiken skulle rulla problemfritt."Tanten i pälsmössan", jo henne har man nog också stött på, ska bara passa mig så jag inte plötsligt inte hör till kategorin, ligger nära till hands känner jag ;)
Helena

2012-09-18 @ 17:43:46
URL: http://mammamuochkrakungarna.blogspot.com

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0