Nyttig uppfinning?

Satt och bläddrade lite förstrött i en biltidning häromdagen. Okey då, om sanningen ska fram jag behövde nåt att läsa på toaletten och fann ” Vi Bilägare” som låg där på golvet nära till hands.

Hursomhelst så läste jag en insändare skriven av Sven L Hammar i Mölndal, där han beskriver hur han tycker sig  ha problem när han vill kommunicera med andra trafikanter.
”Ett stort ofog som otåliga bilister lagt sig till med”, skriver Sven L ”är att de lägger sig tätt bakom andra bilar i trafiken, vilket är grovt trafikfarligt och brottsligt”. Han tycker att medtrafikanterna borde förstå hans vink när han ”släpper lite på gasen och ger bromsen ett lätt tryck så bromljusen tänds ett ögonblick, och följaktligen borde bakomvarande bil förstå att han kör för nära och öka säkerhetsavståndet”.
Till Sven L:s stora besvikelse fungerar detta allt för sällan, men han tror sig ha kommit på en lösning; ”Tillbehörsmarknaden svämmas över med meningslösa och fantasifulla tillbehör, varför inte uppfinna något som skulle vara riktigt nyttig? En skylt som oaktiverad är genomskinlig för att inte störa bakåtsikten och automatiskt är kopplad till fart och avstånd. Plötsligt när någon ligger för nära, lyser texten...DU LIGGER FÖR NÄRA! upp bakrutan och meddelandet lyser allt skarpare ju närmare den bakomvarande ligger, kanske till och med ändras det till olika varnande färger?” 

Kul ide, Sven L, men tyvärr känns det som att det skulle reta en och annan bilist när bakrutan framför plötsligt snusförnuftigt upplyser en om något man nog redan egentligen vet. Snart nog finns det en svarsskylt, inhandlad på Teknikmagasinet eller Buttericks, som lyser upp när den stressade och irriterade bilisten slutligen gör sin omkörning, och den säger något i stil med...SKITER VÄL JAG I, GUBBJÄVEL!
Oj, så indignerad stackars Sven L Hammar från Mölndal skulle känna sig, hans tanke var ju bara att motverka brott och värna om alla i trafiken.


Men iden är kanske inte så tokig iallafall? Funderade snabbt ut några skyltar jag skulle köpa handlöst om de fanns ute på marknaden. Jag förstår ju att jag skulle behöva ett helt knappsystem att hantera på instrumentbrädan, samt att skyltarna bör monteras på taket istället för bakrutan för att kunna kommunisera åt alla håll.

Tillmälena som till exempel "idiot" eller "åsna" kan läggas till med en extra knapptryckning, om man anser det befogat. Man borde även kunna uppgradera till mycket fulare svordomar om man känner sig på riktigt dåligt humör;


VARFÖR ANVÄNDER DU INTE BLINKERS, IDIOT?!

HÄR GÄLLER HÖGERREGELN, HÖRT TALAS OM DEN, ÅSNA?!

SNEDDAR DU I EN RONDELL BLIR DET TRÅNGT FÖR OSS ANDRA, TOK!

HAR DU KÖRT OM MIG BÖR DU ÖKA OCH FÖRSVINNA, DITT NÖT!

SETT DINA NYA DYRA EXTRALJUS, NUMERA SER JAG INGENTING, SKRYTMÅNS!


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0