Sensommarmat

Allt börjar gå tillbaka till sin vanliga lunk. Man är tillbaka på jobbet, där är allt är sig så likt att det knappt känns man varit borta. Om mindre än en vecka börjar skolan, och pojkarna börjar första och sista året på gymnasiet. Snart är hösten här…men inte än, sensommaren med sin friska höga luft och sina fina svala soliga dagar har vi ju kvar att njuta av.

En av fördelarna med sensommaren (och då är det inte husmoderliga saker som saftning och syltning jag tänker på, de är lika lite min grej som symaskinssömnad) det är att ICA.s billiga veckan drar igång igen. Framförhållning är inte den här familjen starkaste sida, vi har alltid blivit lika förvånade varje afton över att det ska lagas mat…igen? Vad och med vilka ingridienser??? Jag kan faktiskt inte nog skryta över den fantastiska mat-vår vi fick då vi började följa deras veckomatsedel. Jag vill påstå att den förenklade vår vardag rejält. Man behöver bara kolla på matlistan vad det blir till middag, allt är handlat och finns i kylen och frysen. Risken för korv-skörbjuggen var väck och vi åt oss mätta och glada av bland annat goda soppor med roliga tillbehör, fiskrätter, annorlunda biffar och ibland vegetariska rätter.

Ett smolk i bägaren är att de tydligen slutat lägga upp sin fiffiga handlingslista nu efter sommaren? Den var uppdelad i olika kategorier och i rätt ordning och med grönsakerna först och frysvarorna sist. En liten rad i slutet påminde om att kolla de kryddor och buljonger man skulle behöva under veckan. Skrev man ut listan och följde den till punkt och pricka kunde inget bli fel. Men nu finns den inte där? Varför ICA? Varför?

 

Förresten apropå ingenting kan ni observera att det inte finns någon reklam mellan det här och det förra inlägget. Jag har gått från ”bas” till ”pro"-medlemskap. Vad ”pro” står för? Vet faktiskt inte helt säkert…kanske en pro-blematisk, pro-duktiv, pro-fessionell pro-fil?  Det är hursomhelst inte ett epitet jag förtjänar på ett eller annat sätt, utan faktiskt betalat för.  De professionella bloggarna får betalt för att lägga reklam på sin sida, jag betalar för att slippa.
I vilket fall känns det som den här åtgärden borgar för att min blogg lever i åtminstone 3 månader till, ungefär då blir den också ett år, i oktober.

 

Och för den som undrar; Geting-kriget fortlöper och eskalerar. De skickar än fler krigare, nu även kamikaze-getingarna. De har tränats att ignorera farliga doser av fruktansvärda dofter, de skrattar döden i ansiktet när de landar på makens skitiga sockar lika gärna som attackera någon som sitter på dass. Tredjevinden är nu kontollerad, men deras bas måste vara placerad någon annanstans, frågan är VAR?!!!

Foto
En fjäril, troligtvis en "Puktörneblåvinge", för bara "Blåvinge" som jag brukar kalla dem är tydligen ett samlingsnamn för den här arten. Den är fotograferad under en promenad i Björkåsen, Lövånger någon vecka in i juli nu i sommar. Fjärilen ser ditklistrad ut, det är den inte. Vet inte om det beror på det korta skärpedjupet eller den väldigt skarpa vita linjen längs vingarna? 



 


Kommentarer
Postat av: Carina

Åh jag tror allt att jag hittat min nya favorit beträffande fjärilar. Vilken shönhet, älskar ju blått så denna passar mig perfekt :)

Ja middagsmat vilket dilemma, men jag måste nog kolla in den där Ica matsedeln lite närmare...

2011-08-16 @ 18:58:17
Postat av: Helena

Jo, Carina Blåvingen är fin men inte så stor och väldigt vanlig härikring.

Ang. ICAs meny, tips; vi flyttar ibland fredagsmaten till söndag, eller flytta om, annars skulle vi tex. äta korv nu på fredag :/

Man kan också testa deras "gör din egna meny", den är en nyhet :)

2011-08-17 @ 09:32:02

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0