Hemmaskrotarfredag

Första dagen ordentligt ledig och helt hemmavid sedan förra fredagen. Snön föll imorse och shoppingdejten med mamma snöade inne. Vad gör man då en sådan här dag? Jo, man är hemma, skrotar och städar sporadiskt, alltså har en rejäl hemmaskrotarfredag. Och vad kännetecknar en sådan kanske du undrar?
 
Först och främst får man inte ens titta åt smink, deodorant eller kräm, förutom tandkrämen då förstås. Att blöta ner kalufsen som skulle på ett penntroll att gråta av avund är absolut förbjudet. Ta på dig något mycket bekvämt och riktigt skitfult. Sätt på en rejäl panna kaffe och sedan är det bara sätta igång. 
 
Man får aldrig falla i fällan att bli organiserad utan se till att hoppa mellan olika rum och uppgifter. Ena stunden torka lite på en hylla i skafferiet för att plötsligt fluffa kuddar i soffan. Bläddra i möbelkataloger för att i nästa sekund plocka undan en aning i tvättstugan. Arrangera om prydnadsgrejer och få saker över som borde ställas undan, men absolut inte genast utan tidigast 3-4 timmar senare för att få den rätta stökiga känslan.
 
Om man roterar runt så här hemma en hel dag så riskerar man att ha ett skinande rent hem till slut. Den nybörjarmissen drabbar aldrig mig numera, dels har jag för stort hus och sedan har jag lärt mig att röra mig med knapp styrfart. Se upp för fällan att äta en rejäl uppiggande lunch, har du lagt upp dagen rätt så håller du dig halvmätt på en sen frukost, massor med kaffe och en och annan smörgås. Förutom att det är viktigt att vara ofräsch och oorganiserad så måste man alltså akta sig för att bli riktigt klar med något, men ändå känna sig skitnöjd med det lilla man presterat.
 
Tips från coachen!
Kolla med jämna mellanrum uppdateringar på Facebook och ifall det står något intressant om Lindsay Lohan på aftonbladet.se så hinner du glömma vad du höll på med och börjar med ännu ett nytt litet projekt. Man kan råka se sig i spegeln och få en chock, men ta då en slurk kaffe och lugna ner dig. Ha någon typ av magmedicin, typ novaluzid, hemma då några liter kaffe ger vem som helst halsbränna. 
 
Slutligen ser man till att maken som knogat hela dagen tar med sig helst någon färdig eller väldigt lättlagad men ändå god fredagsmiddag hem. Så gör man och så har jag tillbringat denna perfekta fredag.
 
Ett av dagens dilemman, orkar jag fixa till blomman som valt växa som en tok eller inte? Det blev naturligtvis INTE då jag ju ansträngt mig hela dagen vara så ineffektiv som möjligt... plus att jag nästan tycker den gör den fula fönsterlampan snyggare.
 
Precis innan sushin kan och får man ta en sväng via duschen och go'doft -sprayen, för vid middagstid vankas ju fredagsmyset...

Kommentarer
Postat av: Nicke

Nytänkande kring inredning och en s.k blomampel😃

Svar: Jomenvisst nytänkande var ordet ;)
Helena

2014-03-21 @ 18:51:24

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0