Så och skörda

Jaha, nu är hösten obevekligen här. Nattfrost, några blad som singlar ner, klar luft, smutsiga fönster, vackra färgsprakande lövverk, små och stora fåglar i v-formationer, frusna uteblommor, mörka kvällar... ja tecknen är oändliga.
 
I helgen började vi på några av en husägares förberedelser inför vintern. Klippte ner häcken, sågade och sekatörade en del, bland annat fick äppelträden sig en omgång. Jag vet absolut inte hur man gör, men kan konstatera att de ser mindre risiga ur, huruvida de någonsin kommer bära frukt mer är en annan femma. 
 
Är ju rätt usel när det kommer till trädgårdsskötselns slutfas, ja mellanfasen roar mig ju så där lagom också när jag tänker efter. Däremot tycker jag det är SÅÅÅÅ roligt och SÅÅÅÅ inspirerande på våren. Inhandlar och planterar sådant som jag tror jag kommer att sköta om, vattna och rensa HEEELA sommaren. Det ilet brukar gå över på någon vecka. Så nu är vi i skördetid, och jag funderar varför jag aldrig lär mig? Efter 20 år med hus och trädgård kan man undra varför jag inte minns att jag faktiskt tycker att ta rätt på grönsaker och kryddor och göra något av dem är bland det tråkigaste som finns?
 
Plikttroget tog jag in den sista av sommarens stora antal gröna schuashar*, den hade hunnit växa till ett monster. De gula blev inte lika gigantiska gudbevars, och mina två ynkliga gurkor hade frusit till slem. Ena sortens ärtskidor har vi knaprat på under sensommaren, den andra skulle förvällas så de åkte i komposten. Physalisen är knallgrön och vi får se om den likt tomater kan mogna inne i värmen, annars blir det kompost av dem också. Som man sår får man skörda sägs det ju... och nästa år ska här sås MINIMALT! Tror jag...ifall jag om 7-8 månader minns att jag bestämde det?
 
*En squash -flera squashar, eller squasher, kanske squashs????
 
Då jag kollade igenom de senaste bilderna på kamerans minneskort fann jag den här. Fokus är på flugan, Ceasar råkade bara komma med i bakgrunden. Den sista bilden som är tagen på vår lilla/stora älsklingskatt. Tillät mig själv en gråtstund, den första sedan han försvann...
 
 
Nu blir det en sväng ut i finvädret och ta itu med de skitiga fönstren.
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Samma lika här. På våren är det så roligt att planera och handla hem blommor och göra fint. Och jag tänker att de kan ju jag sköta om när jag lix är ute med barnen på sommaren... Men när de väl är planterade och står (stod) så vackert, så är det på nåt sått tom roligare att putta fart på gungorna eller göra sandkakor än att rensa och vattna de där redan haldöda växterna...

Hoppas att katten kommer till rätta, det är inte alls roligt när de bara försvinner. Vi hade en som var borta några dagar och sen kom hem och var alldeles söndertrasad över bakdelen, så det var bara att ringa Rune som fick komma och ge katten akut blyförgiftning... Men då visste vi ju iaf vars den var efter det.

Sköt om dig och hoppas att du mår bättre!
Kram

Svar: Visst skulle det vara fiffigt att fullfölja planerna, och godmodigt stå och sprita och förvälla brytbönor, konservera squash och frysa in persiljan. Att känna sig som en riktigt husmor, men men... man är väl duktig på annat...
Ja vi har bävat för att hitta kisse död, men ändå vore det bättre än att inte veta. Fast en och en halv vecka... jag tror vi vet.

Tack för omtanken, jag tror jag håller på att bli skröplig på gamla dar :)
Helena

2012-09-25 @ 21:49:47
Postat av: Björn

Vackra bilder!
Squashs hade jag sagt spontant:)
länkbyte?

Svar: Tack Björn! Eftersom vi har helt olika teman på våra bloggar, du teknik & prylar och jag trams så tror jag inte någon av oss har användning av ett länkbyte, men tack för förslaget :)
Helena

2012-10-07 @ 00:09:26
URL: http://bjornrutgersson.com
Postat av: Shimmerdimmer

Hösten är helt klart min favoritårstid. Allt är så vackert!

Svar: Trivs också med hösten, fast just i år har den inte varit lika förträfflig. För mycket regnande bland annat...
Helena

2012-10-08 @ 17:20:48
URL: http://shimmerdimmer.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0