Kloka män

Har läst en del böcker som vanligt... eller egentligen väldigt få för att vara jag . Är ju en periodare och jag har befunnit mig i en läs-svacka under vårvintern. Tre av de böcker jag trots allt betat av är skrivna av två förståndiga herrar.

En av dem, Jonas Helgssons hade en föreläsning för några månader sedan där jag hade turen att få vara i publiken. Inspirerande, roligt och tankevärt. Köpte hans böcker och fick dem signerade. Hans första bok hade jag redan köpt och läst, men jag var så euforisk att jag nu införskaffade en till av bara farten OCH läste den igen.
Presentation av Jonas här; Länk.

Grabben i kuvösen bredvid / Jonas Helgesson
Jonas är CP-skadad, och den här boken handlar om hur han med nöd och näppe överlevde sin födelse. En liten kille som växer upp i en underbar familj, som inte tar hänsyn till hans handikapp utan ställer honom i slalombacken, låter honom köra moped och låter honom misslyckas, göra sig illa och komma igen. Boken är skriven med en sådan glädje, humor och styrka att man sitter och småler och gråter en skvätt samtidigt som man skäms. Var hittar han all denna positiva energi, envishet och livsglädje? Man har så bråttom att klaga på småsaker och glömmer att vara tacksam för det man fått.

”Jag försöker njuta av alla dagar som jag har och marinera dem med feststämning. Mitt inre verkar gilla att leva trots alla yttre begränsningar, så vem är jag då att tycka synd om mig själv eller önska att jag var någon annan?”


Vilket CP-bra liv! /
också Jonas Helgesson
Den positiva energin fortsätter flöda, och mycket av det han pratade om på föreläsningen dyker upp i den här boken. Hur han vill starta egen firma men kvinnan på skatteverket verkar tvivlande då han säger att han ska föreläsa och hon knappt förstår vad han säger. Sedan berättar han med humor och allvar hur han sedan också tjänar sitt uppehälle på föreläsningarna, golfar, gifter sig, tränar för att bestiga Kebnekaise och mycket mer. Numera är han ju känd också, framför allt genom sin första bok.

Citat "Om jag ska välja ett talesätt som beskriver mitt liv väljer jag det här: "Ibland blir det inte som man har tänkt sig ibland blir det bättre." Vilket CP-bra liv jag lever!"
Vad jag har förstått så kommer så småningom en "Citatbok" att färdigställas, den blir säkert väldigt bra då karl kläcker ur sig glada klokheter hela tiden. Jonas bok "Vilket CP-bra liv" har gett ordet MOTIVATION en ny mening. Den får STARKA;


Konsten att vara snäll
/ Stefan Einhorn
Boken kom ut för ca 7 år sedan, minns att jag redan då funderade på att läsa den. Nu kändes det som det var hög tid. Hade hoppats på konkreta tips och råd hur man vänder sin bittra lilla elaka hjärna till en mild förlåtande och snäll variant. Men så enkelt är det ju aldrig här i livet.

Vissa guldkorn har jag tagit till mig ändå. Att vara snäll innebär inte, enligt Einhorn, att vi ska vara undergivna, mesiga eller inställsamma. Snällhet måste hanteras med en stor portion omdöme och klokskap om vi ska undvika fallgroparna och om det ska bli riktigt bra. En oförmåga att säga ifrån kan misstolkas som snällhet, men att inte stå för sin åsikt eller säga ifrån om någon gjort orätt är en falsk snällhet, menar Stefan Einhorn.
Tycker det här var intressant; "Det är inte tanken som räknas utan handlingen och om den är god är orsaken i regel sekundär." Och om man tänker efter är även det här citatet klokt "En god handling är mer värt än tusen goda tankar".

Besvikelsen över att jag inte tyckte mig få någon kvickfix så jag kunnat starta upp rätt tidigt under 2012 med att gå omkring och vara snäll gör att jag tyvärr inte kan ge denna bok mer än 3 HB-bollar. Jag skulle naturligtvis varit givmildare med min poängbedömning OM jag faktiskt blivit mer rar och godmodig på kuppen... men som sagt... TYVÄRR...

Fotnot; medan jag skriver om boken "Konsten att vara snäll" upptäcker jag att den nog bör läsas om. Jag behöver reflektera över vissa bitar och ta till mig de delar som verkar passerat mig. Wow, vem vet kanske jag KAN bli snäll under 2012... kanske boken borde fått bättre betyg? Ooops, DET var ju en snäll tanke...

Kommentarer
Postat av: Djurskötare Kolmården

konsten att vara snäll har jag också läst; den är riktigt bra, rekomenderar den starkt!

2012-05-14 @ 13:42:05
URL: http://www.tendea.se/djurpassning
Postat av: Nicke

Jo, så konkret och "Quickfixig" är den inte. Men ändå rätt bra. Önskar att fler självupptagna egoister läste den. Men de läser nog mest "Me, myself and I"...

2012-05-19 @ 21:25:08
Postat av: Helena

Precis, "djurskötaren" tror faktiskt i mitt fall den blir bättre gång nr 2.



Nej,Nicke man måste fatta konceptet och göra jobbet själv, som vanligt alltså...

2012-05-19 @ 22:17:11
Postat av: Nicke

Läser min mening igen, den blev inte bra. Den var menad som att andra skulle läsa boken och som medicin för den allmänna ego-trenden i samhället, absolut inte att du skulle vara en sådan egoist. Sorry !

2012-05-19 @ 22:41:49
Postat av: Helena

Ha, ha, ingen fara Nicke, läste det då inte som att du tyckte att just jag var en självupptagen egoist.

Fast det är väl de flesta, mer eller mindre, bara försöka vara mindre :)

2012-05-20 @ 10:01:54

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0