Svar & INGEN bildgåta 4

Kom just hem från undersköna Sundsvall för att åter stirra på en svart skärm på en surrande laptop. Redan i söndags förstod jag något var på tok, utan någon som helst förvarning la min dator typ...av?! Efter ett intensivt letande fann vi kvittot på datorn. Den visade sig vara köpt den 22 juli 2010, EXAKT samma datum som den nu bestämt sig för att lägga av, 2 år senare. Slump? Tja, man kan undra. Att det sedan bara var ett års garanti på den och att det gått EXAKT ett år sedan den gick ut gjorde att jag var tvungen lägga ner mina spirande konspirationsteorier om inbyggda destruktiva chip... programmerade att förstöra vid rätt ögonblick... jag var för några ögonblick helt begasped* (se ordlista längre ner)..
Ska inom snar framtid lämna in eländet och jag hoppas det går rädda hårddisken. Men vad innebär detta egentligen? Jo, jag kan tack vare att jag laddat in svarsbilden till gåta 3 i ett utkast visa den, men någon gåta nummer 4 kommer det inte bli... inte nu i alla fall. Detta innebär också, vilket är rätt trist, att min brors gästspel som fotograf får vänta. Antingen finns bilderna kvar och går rädda, annars får han skicka hit dem senare. Hursomhelst TACK alla som tittat in hit, och TACK alla som gissat!!!
Det var tydligen svårare än jag trodde den här gången, kan bevisligen inte avgöra  sådant. En såg vad det var och hon heter Frida, vilket visar att det ändå inte var för knepigt. Det var inte persikohalvor det var en majskolv, och den samt några fler grillades tillsammans med ribbs i vår klotgrill strax efter fotot togs.
Skulle ha behövt låna grannens trumpet så det blivit storstilade fanfarer, men vi får nöja oss med ett glatt hurrarop; 
Grattis FRIDA!!! 
 
 
Foto Lars-Erik Johansson  2012-07-13
Fler foton av honom länk här
 
Valda delar ur Bystedt ordlista;
*begasped  Begasped är ett ord jag själv uppfunnit som betyder att man blir så förskräckt, imponerad eller förvånad att man snabbt drar åt sig andan, och med fördel också håller en hand framför munnen.
brumsa Ett annat ord som ganska säkert hamnar i svenska akademiens ordlista är makens beskrivning av vad grannens häst gjorde för läte då han gick omkring i hagen strax intill vår tomt. Ett frustande ptroooohh-läte = brumsa
i afton Ett uttryck som används av fler än Bystedtare, men som tydligen gör stockholmare lite lätt förvirrade. Aftonen inträder strax efter eftermiddagen men innan kvällen. Bara för att klargöra för sörlänningar, aftonen infinner sig med andra ord mellan... eeeh... typ 16.00 och låt oss säga 20.00, hos oss.
 
 

Kommentarer
Postat av: Nicke

Haha begasped - uttalas som engelska eller?

Svar: Absolut, engelsk uttal, men med lite norrländsk touch. Ser att "gasp" betyder kippa, och "to be gasped" vara flämtande enligt googles överättning. Måste ju haft den informationen gömd någonstans i bakhuvudet då ordet dök upp?
Helena

2012-07-25 @ 10:00:12

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0