Snäll, vad är det?

Jo, enligt "synonymer.se" så är det att vara;
godhjärtad, god, hjälpsam, hygglig, vänlig, bussig, rar, trevlig, gemytlig, godmodig, tillmötesgående, välmenande, fridsam, reko, schysst; lydig, väluppfostrad, foglig, medgörlig, beskedlig
(motsatsord : elak, stygg, dum, taskig)

Mitt nyårslöfte för 2012 är att bli snäll. Mot andra och mig själv.
Vadå, är inte jag snäll då?
Nej, även om jag inte känner igen mig i motsatsorden så är jag vare sig särskilt lydig, foglig, medgörlig eller beskedlig. Kanske en aning gemytlig? Näääh inte det heller... och inte allför ofta fridsam heller för den delen. Gud vad jag önskar jag var lite mer fridsam, det låter som en skön livshållning! 

Så har jag gått omkring hela livet icke-snäll då? Nä, jag försöker och lyckas rätt ofta se det goda i det mesta, fria före jag fäller. Jag förlåter gärna, ger en andra chans och ser oftast ett glas halvfullt och inte halvtomt. Önskar ändå jag vore bättre på att släppa, gå vidare, inte tjafsa, inte gorma, inte måsta ha rätt, ha det sista ordet. Gå omkring godmodigt leende och fridsam helt enkelt!

Eftersom jag var lite osäker på vad ordet innebar och vad jag vill uppnå så googlade jag alltså på ordet snäll, därav alla synonymerna i början. Jag hittade också information om en bok som jag minns att jag funderade på att köpa då den var aktuell, ”Konsten att vara snäll”. Den kom ut 2005 så jag var iden på spåren redan då men gjorde aldrig slag i saken. Det här stod det bland annat om den för mig högst akuella boken;

"En bok av Stefan Einhorn som behandlar begreppet snällhet, som Einhorn menar inkluderar ansvarstagande, förmåga att säga ifrån och att hantera konflikter. Einhorn tar däremot avstånd från snällhet i bemärkelsen medgörlighet eller mesighet. Han betonar att genom att vara snälla mot andra hjälper vi samtidigt oss själva; snällhet blir därmed en form av upplyst egoism.

Snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv, vilket gäller för både individer, grupper och samhällen. Det finns även exempel på vetenskapliga studier som visar att snällhet lönar sig, och slutligen finns även en rad handfasta råd om hur snällhet används för att nå framgång i livet."

Intressant, tänk om jag kan uppnå den typen av snällhet ändå? Det blev att besöka ortens bokhandel och inhandla denna eventuellt fiffiga genväg att uppnå mitt mål, kan nog behöva lite tips, handfasta råd och guidning…
Känner på mig att jag kommer skriva mer om min kamp om att bli snäll och det blir nog en recension på Einhorns bok framöver kan jag tänka mig.


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Hej! Jag skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med dig. Maila mig så berätta jag mer.



MVH, Lovisa

2012-01-23 @ 15:05:20

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0