Tvärduktig

Skönt, igår (läs söndag, 2 oktober) blev badrumsskåpen till slut rensade från det mest onödiga. Tar emot lite då man upptäcker slattar som finns kvar. Tänk om jag plötsligt skulle behöva extra fet hudkräm, och om man blandar i aceton i flaskan blir inte nagellacket mer lättflytande då? Om jag av någon underlig anledning skulle bli mer rosahyad skulle ju täckstiftet passa perfekt? Jag fick vara riktigt hård där jag stod och argumenterade mot mig själv. Släng Helena! Och när en parfym passerat sitt bäst-före-datum kan man ana en lätt buoquet av kattkiss. Till nyårsfesten vill man kanske dofta lite dovt av mysk, till midsommarfesten ungt och blommigt, till kräftskivan eventuellt mer fräscht kryddigt. Men just kattkiss... kunde inte komma på ett enda festligt tillfälle då en fläkt av pink skulle passa? Men så släng då Helena!

Inte nog med att jag tog itu med konstiga fynd på överbelamrade hyllor, jag fixade lite med höstblommor kring bron samt rensade bort de risiga ärtskidorna och squashen ur mitt miniland. Min tajming var usel. Under de 1½ timme jag jobbade ute var det regn och rusk. Kallt regnvatten sipprade innanför regnjackskragen, krukor, blommor allt var smetigt, jordigt och blött. 
Genomfuktig, geggig men omåttligt nöjd med vad jag åstakommit kom jag in för att upptäcka att ute stack nu solen fram genom molnen. Det regnade verkligen bara under dessa 1½ timme, sedan fick vi en fantastiskt fin eftermiddag som gjord för höstbestyr. Åja, man är ju gudbevars inte gjord av socker...



Bildgåtan; Skogsödla
(Zootoca vivipara)
Det ser ut som den här lilla ödlan som vi fann vid grusgången varit med om något traumatiskt. Svansen har en annan form och färg än resten av den lilla söta reptilen, så min gissning är att den räddade sitt liv, men förlorade sin svans i ett tumult som sådana här små gynnare kan drabbas av...
De uppmärksamma och ofantligt genialiska vinnarna i höstomgångens troligen sista (vi får se) bildgåta är;
♥ Erika!
♥ Sofie!


Kommentarer
Postat av: Erika

Yeah!!! Ja,jag känner mig faktiskt riktigt genialisk :-)

2011-10-04 @ 23:06:44

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0