Ett skålpund eller två av jävlar anamma

Fick ett tips av en arbetskompis häromdagen att titta in på Isa Form, en hemsida med riktigt roliga och fina bilder om man gillar enkla grafiska och lite naivistiska motiv i 70-talsanda. Här är en tjej, Isabelle Norman Sällström från Piteå som har den rätta tågan. Kul med lite mer lokala förmågor. Jo Piteå räknas som lokalt trots att det är tio mil dit, det blir så när det är glest mellan städerna. Jag gläds åt henne och önskar henne massor av framgång.

Blir däremot så otroligt sur och besviken över min egen brist på fantasi och uppfinningsrikedom. Receptet till framgång i mitt fall hade nog varit;
5 liter uthållighet
3,5 liter drivkraft 
2 liter arbetsmoral
Två deciliter mer talang
Fyra matskedar ytterligare av kreativitet
Två kaffekoppar initiativförmåga
Ett uns mod (bör ej överdoseras, då det kan leda till övermod)
En säck självförtroende
Ett skålpund eller två av jävlar anamma
och slutligen;
12 kilo fantasi och uppfinningsrikedom


Om jag haft alla de där rätta ingredienserna, inhandlade efter en ganska annorlunda shoppinglista på en väldigt speciell affär, kanske jag drivit egen internetbutik? Då hade jag sålt bilder jag själv designat, och även jobbat som formgivare och illustratör. Hur kul lät inte det?


Trots bristen på det rätta virket att starta en ny karriär så blev jag ändå inspirerad att försöka mig på något som liknade Isa:s konstverk. Tyckte att det borde jag ju fixa? Efter cirka 30 minuter i Photoshop är bilden klar, ytterligare 5 minuter så har den en passpartou och den är signerad. Mmm, riktigt nöjd...
När jag sedan besöker hennes sida igen ser jag att jag i princip gjort en kopia, en ripoff av hennes "Strandblomma", gå gärna och kolla  bilden ska du se.
Ha, ha, där ser man, det är tydligen fotografiskt minne som är min grej!
Eller förresten…verkligen inte...just minne är ju inte något man kopplar ihop mig med, än mindre fotografiskt? Hursomhelst man blir ju inte berömd och framgångsrik på att göra plagiat. Nej, det gäller nog att hitta sin egen nisch, sin egen stil. Frågan är bara vilken?

Plagiatet;

Trackback
RSS 2.0