Bokbetyg och blommor på bild.

Känner på mig att i sommar blir det mest närbilder på diverse blommor eventuellt med en vanlig svensk insekt på, eller någon typ av bokrecensioner som sporadiska inlägg på den här bloggen. Det är nämligen vad jag ska ägna tiden under främst Juli men även Augusti åt har jag tänkt...FOTA och LÄSA.
Jag brukar tillåta mig att läsa det jag vill under semestern, kan nog ibland bli ett femtontal böcker på de veckorna. Annan tid blir det i perioder där pauserna bör vara så pass långa att jag hinner med hus och hem. Vad jag läser? Tja, inte är det några pretentiösa böcker, inte nobelpristagare och inte heller inom en viss genre. Det kan vara allt från kärleksromaner, deckare, själaskådande, spännande, tårdrypande, äckliga och ibland rätt så dåliga böcker. Jag köper 3 för priset av 2, kanske rycker jag nåt från hyllan på ICA eller Statoil. Fastnar jag för en författare läser jag denne tills jag nästan spyr, den känslan brukar oftast dyka upp efter 4-5 böcker, det blir liksom alltför ett och samma. Ibland lånar jag en bok som någon läst och glatt skickat vidare, plus att jag faktiskt efter något tips sökt upp en affär med böcker i...en bokaffär?...hmmm, heter det verkligen så?

Eftersom jag åtminstone tror mig ska recensera en och annan bok, så uppfann jag precis ett eget betygsystem. Hör och häpna, 5 HB-bollar är det bästa betyg man kan få, 1 HB-boll är underkänt, inte så nydanande, jag vet. HB är för övrigt mina initialer om någon undrar. Och jo visst är det så, motivationerna till de olika betygen är helt obegripliga. De är nämligen skrivna på en variant av skellefte'bonska. Knappt någon vet hur man stavar till just denna avhuggna egensnickrade dialekt, så inte ens en inbiten äldre Skelleftebo med sina rötter ute på landsbygden kan läsa och förstå merparten av det som är skrivet. Jag kan inte tala dialekten fullt ut, och än mindre pränta ner den rätt. Kanske en tröst till de som försöker förstå och känner sig lite utanför...
 




 

Kommentarer
Postat av: JOhanna

fin blogg :D

2011-06-28 @ 10:52:14
URL: http://johannabergenstrahle.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: Okej vad roligt :D det blir väl också något sånt för mig!

2011-06-28 @ 21:38:05
URL: http://johannabergenstrahle.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0