Svårt med beröm


Varför ska det vara så svårt att ta emot eller att ge sig själv lite beröm. Om man dristar sig till att påstå att man gjort något riktigt bra, tänker man i samma veva; "vad ska folk tro, de vet säkert någon som är bättre, duktigare eller smartare och här står jag och framhäver mig själv å de grövsta?"

Men det behöver ju inte vara en tävling, där man är bäst av alla på något, det räcker ju att man tycker att man själv är duktig, punkt.

 

Däremot är det ju inga problem att rada upp egenskaper man inte är så nöjd med, tio minst, utan att hinna blinka.
Jag är verkligen expert på att hitta fel på mig själv...ja nu skröt jag över att jag är duktig på att göra något negativt, men det räknas faktiskt inte. För då kan jag också vara bra på att göra misslyckad kladdig pannkaka eller formidabel på att få undertråden på symaskinen att forma små helvetiska trådhärvor. Det är ju inte direkt sådana saker man är stolt över.

 

Häromkvällen tänkte jag ut den geniala iden att utmana mig själv och dig som läser det här. Att räkna upp tio saker man är duktig på och är stolt över.
Suck, ja, det föll ju direkt på sin orimlighet…tio? Höll inte på att kunna somna den kvällen, för jag kom inte på mer än en bra sak och den ifrågasatte jag nästan innan jag tänkt tanken klart. Då väckte jag en halvsovande man som tyckte jag var grym som krävde en tio i topp lista på mig själv klockan halv ett på natten. Dessutom är det ju inte vad han eller någon annan tycker, även om det är enklare räkna upp något som flera gett en komplimanger för, utan det ska vara något jag själv tycker och är stolt över.


Eftersom jag själv kom på iden måste jag också få ändra reglerna, eller hur? Tio goda sidor går bort helt enkelt, det blir för svårt för mig.
Istället, eftersom det ligger för mig att hitta fel tillåter jag mig själv och dig att räkna upp endast en sak man inte är så nöjd med. Det är  inte heller så lätt, vilken ska man välja? Alltså;  Ett- 1 dålig egenskap. 

Sen finns det ju en hel del man vill bli bättre på, så man får räkna upp två saker som man vill förbättra eller jobba på. Målet kan ju se olika ut beroende på förutsättningarna, en lugn person kanske vill bli mer spontan och impulsiv, medan en impulsiv önskar sig mer eftertanke. Så uppgift; Två- vad vill jag förbättra hos mig själv inom 2 områden?

Slutligen blev det tre saker som man anser sig vara bra på, det kändes överkomligt. När man räknar upp de goda sidorna är alla ursäktande ord absolut förbjudna, som till exempel; ganska, anser mig vara, lite, kanske mm. Tre-räkna upp 3 goda egenskaper.

Här är min lista;

   Ett
♥ En sak som jag är riktigt dålig på är att släppa problem och gå vidare, vill gärna överanalysera, förstora och älta, vilket innebär att jag upplever mig själv som tjafsig och jobbig. Jag är säker på att omgivningen också upplever mig så.

   Två
♥ Jag behöver bli bättre på att bibehålla, sköta om och underhålla kontakten med vänner och bekanta. Det känns som att  jag tappar bort människor jag tyckt väldigt mycket om under årens lopp, sen dyker det upp nya underbara personer som även de försvinner allt eftersom.
♥ Jag hoppas bli duktigare på att ge människor i min omgivning, men även mig själv beröm. Ärligt beröm värmer i hjärtat och får en att växa, och det gäller både givaren och mottagaren.

  
   Tre
♥  Jag är bra på att dra igång och fullfölja projekt,  och lämnar inte en påbörjad ide bara för att starta på något nytt. Lovar jag något så håller jag det, och jag lovar inte sådant jag inte kan hålla...

♥  Jag är duktig på att teckna, rita och jag är kreativ, men ägnar alldeles för lite tid åt den fallenheten, tyvärr.

♥  Jag kan se på tillvaron med humor. Jag brukar ofta skratta och driva med mig själv och ibland även med omgivningen. Till deras stora glädje?

 
Prova du också!

Fyndade på Lövångers Varuhus i onsdags. Köpte bland annat ett ljus som hamnade i fönstret på lilla toaletten nere. Här en bild på den och 2 av de 3 tre prickiga dukar jag inhandlade. Kattmat, en superbillig tunika och tuggummi fanns också i kassen när jag kom hem. Lyckad shopping gör en glad. ♥


Kommentarer
Postat av: Viktkamp

Rolig grej, men svårt kan jag tänka mig =) Kram

2011-06-19 @ 01:20:05
URL: http://viktkamp.webblogg.se/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0