Ei saa peittää

Minns när jag första gången blev lotsad runt hus och tomt i Clemensnäs där min make växt upp. Fick se skorstenarna på Scharins-fabriken där blixtarna slog ner vid åskväder, lillstugan där hans farfar bodde, en krutgubbe som blev en bra bit över nittio trots att han rökt Ritz utan filter i hela sitt liv. Slutligen elementet som var placerad mitt framför toalettstolen, där han under sin uppväxt suttit och läst Ei saa peittää – Må icke tilldeckes – Nicht abdecken – Får ej övertäckas”, om och om igen...

 

Är du också en sådan som tvångsmässigt läser den text som råkar komma i din väg, även om du läst den tusen gånger, när du besöker toaletten?

Då är du inte ensam. Vid en snabb gallupundersökning i den djupa röda soffan på mitt jobb kom vi fram till att 66 % av befolkningen inte bara uppskattar, utan måste ha en text att ögna igenom, inom en armslängds radie vid toalettbesöket. Kan tänkas att underlaget för undersökningen kan anses lite bristfällig, men vi kom följaktligen fram till att en av oss, alltså 33%, inte riktigt kände igen fenomenet.

 

Själv är jag helt beroende av lektyr på ”hemlighuset”. Otaliga är de gånger jag i brist på annat fördjupat mig i innehållsförteckningarna på schampoflaskor; Aqua, sodium laureth sulfat, paarfume…och ytterligare ca 35 ingredienser så svårstavade att jag antagligen borde vara nobelpristagare i kemi för att ens kunna läsa ut det korrekt.

Om man är mer språkligt intresserad, utan att för den skull ha Nobelpriset i litteratur, kan man ju alltid ge sig på att förstå den dansk/norsk/svenska beskrivningen av vad resultatet blir om du använder schampot;

”Let at rede/gre/reda ud uden att tynge håret. Håret er bedre beskyttet/ bättre skyddat og bliver blødt/ mjukt och glansfuldt.” Glasklart för alla oss nordbor.

 

I vårt badrum är tidningsstället nästan lika självklar som toalettrullen och tvättstället. Vi har fyllt den med allehanda tidskrifter och kataloger för olika intressegrupper. Man kan lugnt säga att man breddar sitt kunnande efter ett toalettbesök när man snabbt rycker åt sig något ur utbudet.

Jag har till exempel nyligen lärt mig via ”Napp & Nytt” att en ”Gulp-Alive-Crazy- legs” -dyker och flaxar som en flyende eller skadad fisk och eftersom den dessutom doftar lär inte bytet släppa taget om den”, pris 279:-. Andra i familjen kan kanske råka få upp ögonen för turkos glasmosaik och att man med hjälp av den samt en lotusblomlykta och en tokdyr tandborsthållare från ”Koizol” - kan skapa sig ett rum med lyxig relax och spa-känsla, enligt ”Allt i hemmet”.

 

Det här är ju absolut inget problem annat än om man absolut inte hittar något att läsa...men då får man helt enkelt   "hurry up doing one's business". För andra kan det vara mer komplicerat, faktiskt inom områden jag inte ens kunnat sätta mig in i.  Den här bilden hittade jag på nätet (spinaltips.se)
  
  

På hemsidan har man kommit på olika lösningar på problem som kan dyka upp vid ryggmärgsskada. Just att inte kunna hålla i boken eller tidskriften, har de löst på ett fiffigt och enkelt sätt;

”Med hjälp av en sophink en pappersklämma samt en linjal kan man läsa på toaletten utan att behöva hålla i boken - lämplig för personer med nedsatt bålbalans”

Samt att de avslutar sitt tips med visdomsorden;

”Att få möjligheten att läsa gör långa toalettbesök dig mindre uttråkad och dessutom blir du klokare”.


Kommentarer
Postat av: Erika

Haha.. som medverkande i gallupundersökningen måste jag ju tillägga att innehållsförteckningen på shampoflaskor är VÄLDIGT intrssant när man läser kemi. Då kan man medan man krystar som bäst sitta och klura ut den kemiska formeln på de konstiga ämnena. Det ägnade jag mig åt under en lång tid när jag blivit less på att läsa texten på elementet :-)



Intressant att ni har så förkovrande lektyr inne på toaletten. På våran ligger det just nu mest julakataloger, ej aktuella rustatidningar och en och annan Hänt extra. De tre-fyra år gamla vetenskapens värld har blivit lika tråkiga som texten på elementet, liksom de dassböcker som är inköpta för ändamålet. Sant är dock att man lär sig mycket när man sitter där... Undrar vad de andra stackarna som inte läser när dom skiter gör för att få sådan visdom som vi får? Dom lär sig nog inte lika mycket som vi. Med andra ord så måste ju skitläsarna vara ett mer intellektuellt och klokare släkte...? Mer allmänbildade om inte annat.

2011-04-12 @ 09:32:53
URL: http://tallsally.blogg.se/
Postat av: Helena

Erika, imponerad av dina kemi-kunskaper! Själv orsakade jag en vit fläck i kemisalens tak och tårar från en gråtmild lärare...Sorry Inger.

Kan tyvärr inte skryta med uppdaterad lektyr på dass, "Hänt Extra" är från augusti i fjol, det har nog hänt en hel del med Bradgelina efter det är jag rädd. "Allt i hemmet" 2 år gammal så lotusblomlyktan är såååå 2009...

2011-04-12 @ 15:49:35

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0