Sifferkoder och lösenord


Jag försöker hitta en diagnos på vad jag lider av. Jag brukar säga att jag lider av sifferdyslexi, men när jag söker upp ordet finner jag att det egentligen heter dyskalkyli och innebär specifika matematiksvårigheter. En person med dyskalkyli kan även ha svårt att läsa av en analog klocka, hålla koll på sin egen ekonomi och skilja på höger och vänster. Inget av detta stämmer på mig utom eventuellt det där med ekonomin, men det är egentligen inte min utan min mans åsikt...

Mina problem är mer telefonnummer, kort och pinkoder och till viss del lösenord. Det är ICA, Visa, Shell, min brukares kortkod, koden för att komma åt nyckeln till mitt jobb, barnens personnummer (som jag NÄSTAN kan som ett rinnande vatten idag) lösenord till datorn och massor med fler koder, ÖVERALLT i min vardag. Jag har faktiskt stora problem med ALLA telefonnummer utom hem, min mobil  och till min mamma.

Nu i November ska vi börja med ett nytt system för att redovisa hur vi jobbat. Vi ska ringa ett telefonummer (Panik) för att trycka in min kund/brukares siffror(Helvette) och mitt anställningsnummer (Shit) och sedan tiden jag jobbat (ja OK, det borde jag ju veta).

Jag blir oootrooligt stressad. Det känns som det automatisk kommer att falla bort siffror ur mitt huvud som jag är väldigt rädd om, och ja egentligen har det redan börjat ske. Häromdan fick jag Visakortet spärrat, fel kod 3 gånger! Troligvis beror detta på endast vetskapen och stressen över vad som väntar i November.
Herregud, Visakortets kod ska jag kunna i sömnen, efter 30 dagar utan vatten i en öken, jagad av lejon, nersjunken till nästippen i kvicksand, halvt, ja nästan helt  slukad av en pytonorm....jag borde med lätthet kunna rabbla dessa 4 siffror under vilka omständigheter som helst!!!!  
 
Att relatera till födelseår eller historiska årtal kan vara till hjälp vid koder har man ju hört. För mig misslyckas även det. Det jag tycker är en idiotsäker association visar sig oftast vara mer idiotisk än säker.
Ett exempel var när jag fick Shellkortet, då tog jag "min sons ålder" plus "hur ung jag egentligen vill vara". problemet är att sonen blir varje år ett år äldre och min drömålder höjs succesivt när jag åldras. Så till exempel 0419 skulle idag vara 1729, det skulle kanske ha funkat att räkna bakåt men observera att min son har åldrats 13 år och min drömålder bara ökat med 10!!! Detta blir en knepig ekvation som inte underlättar ett dugg när du står och småfryser i mörkret, 11 på kvällen på Shellmacken i Hedensbyn! 

Kommentarer
Postat av: Nicke

Klockrent, Helena :-) Mycket bra !

2010-10-31 @ 21:19:39
Postat av: Erika

Haha... ja, jag har då med säkerhet fått en ny favoritblogg!Känner också av paniken inför det nya systemet, men låtsas tycka det ser enkelt ut.



Problemet är väl att vi blivit för gamla? Allt nytt är svårt, särskilt när det är nya SIFFROR vi ska kunna. Har du lagt märke till att vi fått nytt anställningsnummer? Whyyyy? Jag som kan det gamla utantill....hur ska det gå???



2010-10-31 @ 21:49:55
URL: http://tallsally.blogg.se/
Postat av: Elias Bystedt

(Y)läs senaste från min blogg ;)

2010-10-31 @ 22:12:46
URL: http://ellebystedt.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0