Bedöma och berömma.

Två ganska likadana ord med helt olika betydelse. Tyvärr fokuserar skolsystemet mycket på det jag anser lite negativt klingande ordet ”bedöma”, men ack för sällan det positiva, upplyftande ordet ”berömma”.

Jag har varit på utvecklingssamtal i veckan. En hel lunta med ”klipp och klistra text” fick man hem att läsa innan det var dags. I marginalen fanns varningstrianglar, stjärnor och upp / ner pilar…de egna kommentarerna var opersonliga och ganska neutrala och tråkiga.

Jag sa till mentorn; Alla de här sidorna betyder ingenting om jag inte känner att ni ser och känner just MITT barn, han höll med och påstod att de ibland fick direktiv att skriva på det viset plus att ”pil-triangel-systemet” var så krångligt att det tagit sugen ur lärarna och följdaktligen kommentarerna. 


Trots detta hade faktiskt EN lärare skrivit en personlig och positiv rad …jag läste den flera gånger. Grät en liten skvätt och sedan skickade jag ett mail, och tackade för de fina orden, alla borde få veta att de gjort nåt bra. Både elever och lärare...ja, det gäller väl oss alla.


Kommentarer
Postat av: sofie

Kloka ord! håller fullständigt med, vi borde alla berömma varandra mycket, mycket mer. Ofta har vi alltför lätt att se det negativa istället för att se det som är bra och det som man faktiskt är himla duktig på. Får man beröm växer man och det kan ju behövas både när man går i skolan och senare ute i arbetslivet.=) Kram!

2010-10-29 @ 10:24:58

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0