Renoveringen igång

Jaha, då har den startat då, badrumsrenoveringen.

Det är med skräckblandad förtjusning, måste jag säga, som jag ser fram emot detta. Dels så ska det ju bli kul med nytt och fräscht, men jag gruvar mig samtidigt för vad vi kommer att hitta i duschhörnan. En vattenskada kan ju dra ut ordentligt på tiden och bli riktigt dyr.

På vår gästtoalett nere som vi gjorde om för nåt år sedan satte vi vägghängd toalett, la golvvärme, klinker på golv och en kakelvägg som en fond där tvättstället sitter. Liggande plankpanel på resten av väggarna och allt i vitt och svart. Blev riktigt nöjd, förutom att jag med det kritiska ögat knappt tålde se kaklingen jag själv utfört (det ögat sitter i ansiktet, ingen annanstans...). Tog några veckor innan värsta ångesten la sig.


I badrummet uppe som är lite större har vi tänkt oss en lagom-budget-variant med matta på golv och vägg samt möbler från IKEA. Även en ny govlbrunn, ny blandare/duschpanel och handduksvärmare.  Det ska bli charmigt att se vattnet rinna MOT golvbrunnen och få såna där fiffiga duschdörrar som går att vika hit och dit.

Så nu har vi alltså börjat med grundarbetet. Kan säga att ta ner tapeterna är inte som att skala en mandarin. Mer som i grundskolans träslöjd när man under oändlig tid täljde en skål med ett slött stämjärn. Fel verktyg? Jo, jag vet. Hade även fel material, fel lärare (sorry, Karl-Fredrik, du var inge’ vidare) och fel inställning. Fick ändå en 4.a i betyg? Kanske mina detaljerade ritningar imponerade på Kalle, genom dem kunde han ana mina goda avsikter, även om inte resultaten blev därefter?

Hursomhelst, nu står jag här åter med ett slött stämjärn. Jag har fått bort väven med alla lager färg, men mött motstånd i en tunn, blåblommig 80-tals-tapet "from Hell". Skickade iväg ett mail till matt-läggar-killen, och beskrev mitt dilemma. Hade hoppats på ett svar typ” Skit i tapeten, jag kommer att bredspackla allt med ett fantastiskt universalspackel” men icke ” Bort med allt ytskikt” svarade han. Var är alla uppfinnare av fantastiska universalspackel när man behöver dem?

Här är några bilder på dagens arbete;

Bild 1.
En av väggarna jag ”huggit” mig ner till, drygt 2 kvar. Man kan se 2 handdukskrokar som sitter kvar, inte av nostalgiska skäl, utan jag orkade inte skruva lös dem. Tur den store, starke kommer hem och tar hand om sådant.

Bild 2. Den ruggiga blå-blomst-tapeten. Av ett sådant hållbart material att förvånade arkeologer kommer finna rester av den om miljontals år.


Bild 3. En vägg som kanske nån annan än jag, med mina blodiga händer, och ömmande rygg ska ta hand om? Gnällig? Jag? Nääää....

Bild 4. Måste ha motivation och en konkret bild av vad som komma skall. Denna handdukvärmare kommer att sitta på en slät nytapetserad vägg inom en förhoppningsvis snar framtid.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0