Byggkaos i november?

Vi har fixat lite i vårt hus genom åren. Ibland har vi tagit itu med projekt som varit inom gränsen för vår förmåga och ibland bortom den…

 

Nu är det tänkt att duschen och toan uppe ska gå från 80-tals knallblått golv och  90-tals väggväv (ommålad ett antal gånger) till något som förhoppningsvis andas lite lagom 2010-tal. Den här gången ska vi leja bort jobbet, vi förstår redan innan vi startat att vi inte bör byta golvbrunnar och sätta badrumsmatta själva. Vi hoppas att det varken ska bli allt för kostsamt, och inte dra ut allt för mycket på tiden.

 

Ååååh, vad jag längtar…men åååh vad jag gruvar mig.

Alla byggprogram gör en ju inte lugnare, tvärtom.

 

I ”Äntligen hemma ” specialbeställer de Eukalyptustapeter med gnagmärken av en panda och handhamrad takplåt från Italiens bergsluttningar. Rappne planterar 500 importerade rodhodenron från Guatemala, Timell lägger sjösten från Marianergraven och Lulu Carter pyntar med lyktor från Inka-tiden. Hmmm? Men så motsvarar renoveringsbudgeten också Sveriges stadsskuld.

 

I ”Bygglov” dyker en uppumpad-gåva-till-alla-kvinnor-Matte upp med en förvirrad stockholmskis till sidekick som inte ens klarar sätta ihop två Duplo-klossar. Slutresultatet blir ofta bra men man misstänker att alla de 204 RIKTIGA hantverkare man sett skymma förbi i bakgrunden KAN ha haft med slutresultat att göra.

 

”Simon och Thomas” skulle jag inte släppa in i mitt house…and skulle de sneek in anyway och och tjuvdesigna mitt waaardagsroooom skulle jag vara tvungen att burn it down. Sorry lads.

 

”Arga snickaren” men framför allt ”Fuskbyggarna” har ju däremot skrämt en rejält. Verkar ju inte finnas en ärlig hantverkare i hela Sverige??? De slänger in lite blöt drivved och frigolitbitar på tomten och skickar en räkning ”Byggmaterial” 650 000 spänn, och som Kalle Kulör, lägger de ner rör, men vet tydligen inte HUR man GÖR…och rören går kringelikrokar..nota 340 000 spänn. Sedan går de ”under jorden”, och sitter och dricker Margaritas i Västindien. Usch och huvva.

 

 

Men jag är faktiskt ganska lugn. Det är en god väns firma som dyker upp och jag tror verkligen inte att han liksom Dr Jekyll och Mr Hyde blir en helt annan person så fort han får på sig snickarbyxorna. Ja, alltså jag vet att inte Dr Jekyll tog sig snickarbyxor och blev ond utan han drack nån hemkokt elakhetsbryggd. Hmmm...märker att jag ofta drabbas av syftingsfel när jag försöker mig på liknelser. Får jobba på det.
Hursomhelst...snällare, samvetsgrannare och ärligare människa än vår vän, kan inte gå omkring i ett par ståltå-hättade arbetsskor, de e’ ett som e' säkert de'.

 

Ska försöka följa upp och rapportera om byggkaoset i slutet av november…kanske till och med bjuda på ”Före och efterbilder”…vem vet?


Kommentarer
Postat av: Linda

Såå spännande och såå roligt!! Ser verkligen framemot att få följa er i byggkaoset.. ;) Kul oxå med före och efterbilder..;P Åååh, så kul!! Längtar redan tills vi får se resultatet.. För du har verkligen bra smak Helena! =)

2010-11-10 @ 19:54:23
URL: http://nellylindgren.blogg.se/
Postat av: Erika

Håller med Linda. Ska bli jättekul att följa renoveringen och jag hoppas du bjuder på mycket bilder... och även på alla svordomar som följer med renoveringsarbeten, för det brukar väl aldrig bli så enkelt som man tänkt sig :-)

2010-11-11 @ 19:26:38
URL: http://tallsally.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0