Puh, äntligen!

Åh så skönt, nu har jag skrivit av mig en gnutta ilska. Jag lämnade angelägna frågor som vinterväglaget, semsterperioder som inte gör någon glad, vikariebrist plus en hel del annat därhän. Finns risk för återfall....men jag hoppas för allas skull vi slipper.

Nu ska jag rena mig själv genom att ögna igenom Einhorns bok om snällhet, och den CP-skadade Jonas Helgessons positiva böcker. Jag har redan läst dem, men behöver nog påminnas en aning om vad de innehöll. Snart har jag förhoppningsvis ett sånt där lugnt och milt leende på läpparna, snart har jag lyckats uppnå en inre frid och... och...
Hmmm? Gubben skakar bara på huvudet då jag går omkring här och mässar om hur lycklig jag kommer att bli då jag lyckas uppnå rätt nivå av godmodighet och till och med lite gemytlighet... Påstår jag är lika jävlig som vanligt?? Mäh??? 
Äsch, ingen fara på taket, så länge jag tror på det själv. Jag ska lyckas!
Rom byggdes inte på en dag som man brukar säga då det drar ut på tiden.



Gormut & Tjörmut del 4

Varenda höst har vi under flera decenium (kanske inte SÅ länge men det KÄNNS så) genomlidit en tradig information från rektorer och pedagoger. Man sitter lydigt och lyssnar till deras försäkringar om att de har en fungerande mobbingplan och ett gäng KIS:ar som betryggar skolmiljön.
KIS betyder för övrigt Kamrat I Skolan, vilket innebär att någon eller några ur varje klass utses till uppgiften se till att alla mår bra på skolan. Det är säkert roligt klä ut sig i solglasögon och ta på sina KIS-T-shirtar när det är dax för att ta KIS-grupp-kort till skolfotokatalogen. Men fungerar den här iden när det kommer till kritan?  Klarar 14-15-åringar av att stå upp i egenskap av KIS och försvara, stötta och finnas till, och kan man ens begära det? Vet historier som jag inte ska dela med mig här som säger motsatsen.

Det jag säger är att skolan lurar sig och oss till en falsk trygghet. Gå inte på det! Var vaksam, fråga! Stoppa inte huvudet i sanden för där har skolpersonalen sina redan.
Är jag hård och orättvis? Jo, kanske. Det är nog svårt att orka ta itu med sånt här när klassen är för stor, flera behöver extrahjälp, ett antal är rätt ointresserade och några är riktigt stökiga... ganska skönt att slippa se allt. Säga att ingen märkt något, egentligen menade ingen något illa, att det var bara tanklöshet... Hur mycket och vad ska hända innan det räknas som mobbing? Även som förälder kan det vara enklare att inte se, det tar för ont, känns jobbigt, svårt hantera, men faktiskt måste man.  
De sår på kropp och främst själ som tyvärr rätt många barn får under skolåren för att några andra kan hota, ibland slå, trakassera och utesluta, tar lång tid att läka och ärren kommer alltid finnas kvar.

Därför alla rektorer och lärare, påstå inte under era på tok för långa och tråkiga höstinformationer att ni har läget under kontroll. Det är lika osant som att påstå att en bil har säkra krockkuddar, men när väl olyckan är framme så är det en inbyggd liten Oompa Loompier som blåser Hubba Bubba bubblor rätt i ansiktet på en.
Med blod och bubbelgum fulla pannan blir nog de flesta förvånade och besvikna.




Gormut & Tjörmut del 3

Busschaufförers
uppgift är att köra sin buss från punkt A till punkt B, på vägen bör de stanna ibland för att plocka upp kunder/passagerare. Tyvärr har en del missat just passagerar-biten...

Som ni kan gissa blir sönerna frånkörda när de ska åka till skolan, och vi har ringt bussbolaget och skickat mail till diverse chefer. Alla ber så hemskt mycket om ursäkt, och lovar ta itu med problemet. Frånkörningarna uppstår då gossarna väljer åka med den buss som går längs E4an, den missar ibland köra ner till hållplatsen och kolla om någon är där, och jag har i egenskap av mor med den makt jag kan uppbringa försökt förbjuda dem att ta just dessa bussar. Men eftersom de kan tjäna upp till 2 timmar vid en sovmorgon så har det visat sig att de helt enkelt skiter i mina förmaningar.

I torsdags skjutsade jag ena sonen till hållplatsen så han kunde åka norrut mot stan och jag svände söderut för att åka hem på lunch hos min mor. När jag möter bussen kände jag på mig att den kommer missa en av sina 3 huvuduppgifter, ringer sonen och mycket riktigt den hade struntat i den lilla detaljen att HÄMTA UPP PASSAGERARE! Efter en arg U-sväng plockade jag upp sonen och körde honom till skolan. Därefter körde jag in på busstationen och Haparanda-bussen stod fortfarande kvar, bredvid stod chauffören och tog sig en liten rök.
Och jag lovar jag hade hållit humöret i schack om han inte hade påstått att han visst kört ner. Där gick toplocket...rann bägaren över...då brann det... då... då... ja, jag blev riktigt förbannad helt enkelt. Efter en osande utskällning vände jag på klacken och gick, här togs inte några som helst ursäkter som han hasplade ur sig emot.
Ooooh, känns lite jobbigt pinsamt nu när jag lugnat ner mig.
När jag fick tag i hans chef suckade han redan då han hörde mitt namn, inte nu igen. Han bad återigen om ursäkt och apropå min utskällning så sa han skrattande att just den chauffören nog aldrig glömmer köra ner och kolla  igen.
Det var EN, antar att det finns ett stort antal chaufförer kvar outskällda? 
 

Gormut &Tjörmut del 2

Ögonoperationen
Blir hela tiden påmind på radio och TV hur fantastisk livet kan te sig efter man tagit detta beslut, man blir friare, lyckligare... Får lust och skrika högt -Håll käften på er Carolina Klüft och Christer Lindarw!!!! när de uppmanar fler att prova, för att operera ögonen och slippa glasögonen det är det bästa de gjort.

Du kanske hört talas om laserbehandling, en enkel operation för ca 24 000:- där man blir kvitt sin närsynthet? Problemet är att en sådan som jag i alla fall behövt glasögon eftersom jag kommit till stadiet "mina armar är inte långa nog", så jag tog beslutet att för nästan dubbla penningen göra ett linsbyte så skulle ALLA problem vara ur världen.
Tyvärr så blev det inte så, och den tidigare lagom obehaglige finskbrytande läkaren är numera än mindre sympatisk, han har ju redan fått pengarna så han känner sig rätt nöjd, eftervård och en gnutta empati känns sisådär intressant;
-"Vänta ett år, det kommer pli pättre å pättre", säger han.
Efter ett besök hos en optiker kan man konstatera att jag gått från ca - 0.6 till + 0.1, och har ett dubbelseende som heter duga. Det plir ju för faen inte pättre, gubbe?!

Om du inhandlar en trasig jacka, en risig stereo eller rutten köttfärs står konsumentlagar och reklamationsnämnder bakom dig. Men om du frivilligt låtit någon läkare sätta kniven i dig får du stå där med läckande silikonbröst, blindare än en fladdermus eller plutande med trasiga läppar och skämmas för att du varit så otroligt godtrogen och korkad.

Så enligt alla lagar är det bara ställa sig där i Umeå hamn och leende leverera en Silvia-vinknig till den stormrike ögonläkaren när han lättar ankar i sin stora svindyra segelbåt.
Perkele!
Haluan porata reikiä veneeseen...


 


Gormut & Tjörmut del 1

Vikskärmen
På stadens badhus Eddahallen har vi numera en fräsch nytt handikappbad. Tyvärr så tänkte tydligen ingen på att även handikappade är tvåkönade. Så i det ganska lilla gemensamma utrymmet krävs det att sjukgymnasterna planerar badscheman så det inte blandas damer och herrar huller om buller. 

Från början fanns en liten vikskärm som man kunde använda om det trots allt råkade bli en krock. Den var också fiffig att ställa upp om man ville skydda kläder och elrullstolar i samband med en del personers mer tankspridda sätt att tvaga sig (läs: spruta ner hela rummet med handduschen, medan man glatt pratar med allt och alla, trevligt men det blir tämligen blött)

En dag i fjol våras var plötsligt väggen borta. Det visade sig att den var slängd, ett hjul hade pajat och ingen orkade/kunde laga. Så jag frågade personalen när en ny skulle dyka upp, och de påstod att en skärm var beställd av självaste platschefen, badmästaren eller vad det nu är för filur som sköter sådant kan kallas? Sedan har jag med jämna mellanrum frågat efter skärmen och fått till svar att den är beställd, men att de återigen ska prata med… eeeh "filuren".  Häromveckan kunde jag inte låta bli att ironisera en aning och undrade hur det kunde ta närmare ett år att få hemforslad eländet, var det så att den var beställd från Nya Zeeland och fraktsättet via land var med packåsna och kanske flotte över de större haven?
(Fick bara ett stelt leende tillbaka)

Nu har vi precis fått veta att platschefen/badmästaren tillika filuren inte alls beställt någon vikskärm under all denna tid eftersom han inte tyckte sig finna en bra som klarar vatten. Han har istället glatt delegerat uppdraget till oss att hitta en vattentålig variant.
Herregud, hur svårt kan det vara? Hitta en billig enkel sak, inhandla 5, låt oss anta de överlever i 1,5 - 2 år och kasta dem allt eftersom de rostat. Det skulle innebära att vi löst problemet i 7-10 år och personalen i kassan slipper mig "Den ironiska ragatan", det kan det väl vara värt?



Har tusen saker...

...att gorma om. Ibland blir jag sugen på att plita ihop insändare, formulera dem argt och bestämt med att antal kloka åsikter och uppmaningar. Berätta om det jag tycker är fel, orättvist eller rent åt helvittis. Som om nån bryr sig? Som om det skulle hjälpa? Jo, pytt! Har faktiskt skrivit några i mina dagar, en del skickades in och kom till och med i tidningen, men de flesta hade fullgjort sitt syfte så fort jag fått skriva av mig ilskan.

De som känner mig vet att min livscykel är sådan att den gnälliga kärrningen jag är av gammal hävd och vana blir etter värre just kring februari mars. Någon lugnande vätska i kroppen går under nivån "lugn och fin" och jag blir lätt outhärdlig för omgivningen. Så nu finner jag dels nya saker att förarga mig över, men jag kan även blåsa igång glöden i någon gammal oförätt. 
Är det de stora sakerna som jag plötsligt engagerar mig i såsom världssvälten, sjuk och pensionsförsäkringar eller växthuseffekten?
Nja... även om de också kan kännas irriterande så är det ju främst det som ligger mig lite närmare som skaver. 

Kunde ju göra ännu en kategori här på bloggen döpt "Gormut & Tjörmut"... undrar om några behöver Lövångersmåls-lexikon för att förstå vad det betyder? Fast när man sen läser vad som är skrivet inser man nog ganska snart andemeningen med hur det är att vara gormut och tjörmut.
Nä, det känns så negativt och otroligt tråkigt att döpa en hel kategori till något sånt och sen fylla den med en massa elände. Nej, det är bättre dela upp de i mindre inlägg under en vecka och få skiten överstökad. Mer som en en liten följetong istället, ett antal inlägg kring det jag bearbetar i bilen fram och tillbaka till jobbet, sen lämnar jag allt det här dithän... får det ur systemet... eller låt oss åtminstone hoppas det. Och hur passar detta ihop med min nya "snällare" livsföring... ja, bara att jag satte ordet inom citationstecken gör väl att ni förstår? Det passar ju inte alls!

Inom en snar framtid kommer "Gormut & Tjörmut" del 1.


Ett år...

...har hunnit gå sen sist och nu fyller Hallonkillen, Bävernissen, Guschtaven, Berramannen, Palsternackan...(herregud vilka obegripliga och konstiga smeknamn pojkstackarn har, bäst jag slutar räkna upp fler innan vi blir anmälda för psykisk terror och mobbing?) ... ÅR IGEN!!!
Den här gången 18 + 1 = 19 år
Grattis älskade Gustav!!!

Tänk, för ett år sedan;
Länk 18 år



Resten av livet

Jag har ju tidigare skrivit om och länkat till en blogg där Jenny berättade om sin vardag, sin familj och sin obotliga cancer. När Jenny nu i februari gick bort skrev hennes man några vackra rader, och nu har han i sin tur länkat till en ny blogg som han skriver, den heter "Resten av livet" Den är otroligt gripande och välskriven, och jag vill varmt rekomendera den. 

"Jag är nästan lite rädd att det ska verka påhittat, men jag lovar att det är sant. Hon tittar upp på mig där jag står med medicinerna i en sked. Om det beror på att hon inte lyckas ta medicinen vet jag inte, men hon frågar om jag blir arg på henne. Den frågan gör att jag säger att jag älskar henne. Hon frågar om det är säkert och jag svarar ja".

Det är det sista de säger varandra, nästa morgon dör Jenny, och hennes man Lars och de två barnen Viktor och Klara ska fortsätta med något som ska likna en vardag.

"Så tog livet tillsammans med dig gumman slut, och resten av livet började"...

Länk; Lars Blogg

Ibland blir jag SÅ...

... besviken OCH en aning förvånad när människor likt bilhandlare utger sig för att ha än den ena än den andra goda egenskapen. Sedan märker man att det är bara en falsk fasad, det är rostbubblor under lacken och trasiga avgasare.
Eller man kan säga de är lite som skrytbyggen där man visar upp ett tjusigt hus att imponera med men som tyvärr har dåliga bjälklager, läckande tak... *hmmm*... och ibland är de byggda på en gammal helig indiankyrkogård.

Men är det så farligt då? Gör inte alla människor det, blåser upp sig som ballongfiskar, låtsas att man är något man inte är? Det kanske är okey, så länge ingen kommer i kläm, känner sig lurad och sviken? 
Frågan är lyckas man verkligen lura sig SJÄLV, har man så dålig självinsikt?

Ta den här Björn Ranelid till exempel, som likt en kulspruta smattrar ut det mest osannolika uttalandet efter det andra. Känns som han lider av en magnifik variant av hybris, till exempel hittade jag dessa fantastiska citat; 
" Jag är den största sensationen i Melodifestivalens historia."
På frågan är han rädd för att bli måltavla för kritikernas giftpilar svarar han;
- "Nej, nej, nej, de är fyra fem stycken. Jag har flest människor med mig i hela Sverige. Jag är den ende som har en egen fan club, jag är den ende som har ett eget pris i mitt namn. De andra kan ju, ja vadå, vad ska de göra? De är fem stycken. Ställningen är tre miljoner mot noll till mig.
Han lär också ha sagt om sig själv i jämförelsen med andra författare;
-"Mina meningar är intatuerade på sex-sju kvinnor nu. Tror du någon annan har skrivit en mening som är intatuerad i en kropp, Jag gör det ingen Nobelpristagare i kemi, fysik eller medicin klarar av."
Är han seriös eller driver han med sig själv och oss, provocerar han för att sedan luta sig tillbaka och småskratta över att han lyckats reta upp ännu några fler? Eller lever han i en värld där han ÄR så gemytligt jävla nöjd med sig själv? 

Fattar den som inte bara ser det halvfulla glaset som halvtomt utan dessutom verkar sitta och stirra på hur vätskan dunstar och blir ännu mindre att man upplevs väldigt negativ? Tror faktiskt inte det…

Och den som pratar oavbrutet om sig själv men anser sig vara både empatisk och inkännande, fattar den att ingen annan fick en syl i vädret och att man verkar helt ointresserad av sin omgivning? Tror inte det heller…

Det får mig att fundera har JAG så dålig självinsikt?
Vad utger JAG mig själv vara, och vad kör JAG med för falsk marknadsföring?  
Har jag en bild av mig själv som ingen annan delar?
Har JAG rätt att bli besviken och förvånad, då jag kanske också kör omkring med en uppimpad skrotbil och bygger luftslott?
Nä, för att återkomma till de där indianerna, de med de otroligt läskiga kyrkogårdarna, jag kanske själv skulle behöva gå i någon annans mockasiner ett tag, innan jag kan förfasas, förvirras och fördöma?


Klok, men lite efter?

Det är lätt att vara efterklok. För om man vetat då det man vet nu då hade man ju inte sagt eller gjort det. Alltså ... jag menar om jag fattar idag vad jag kommer ångrar imorgon då skulle jag ju också låta bli... of course? Shit, ibland är det krångligt vara människa...

Några lite trista felbedömningar kanske? 
Bonnier refuserar Astrid Lindgrens Pippi Långstrump.
Decca Records avfärdade The Beatles med orden "gitarrbaserad pop är på väg ut”.
Sveriges kulturminister påstod runt 1999 att Internet bara var en modefluga.
Birgit Friggebo blandar ihop verkligheten med Disney-filmer, och tror att alla problem kan lösas genom sång i Rinkeby 1992.
Chefen på Activision orkade inte ens kolla närmare på ett spel som han ansåg aldrig skulle kunna bli något, spelet hette The Sims.
källa

Vinterträdgård

Några bilder från vår vintriga översnöade tomt, plus ett från byavägen här i Yttervik. De är fotade på både riktigt kalla och lite varmare dagar.
Hjärtträdet fotade jag ifjol lagom till Alla ♥ dag och den passar ju bra så här i år igen. Och ja, just den har jag hjälpt naturen på traven, men bara en aning.
De här är klickbara bilder vilket det inte brukar vara på min blogg, tänkte testa det då vissa vill se fotona även i en större variant, kanske för att se om det finns någon skärpa och kvalite vid närmare granskning? Klicka på dem får du se, och sedan igen för att stänga ner dem.
Lite besviken faktiskt då jag sparade dem rätt stora, men... ja, större än så där blir de tydligen inte då de visas?





Lördagsmiddag

I lördags hade vi vänner på middag. I samband med ätandet skulle vi planera och beställa en resa till varmare breddgrader mot slutet av sommaren. Jag hade tagit fram kameran men som vanligt glömde jag ta så särskilt mycket bilder. Den vackra fördrinken Pisco Sour med sin frostiga kant och sitt vita skum till exempel... näää den hann vi dricka upp innan jag kom på att jag planerat fota den, samma med tilltugget ostquesadillas med kapris, uppätet.
Huvudrätten som var potatis och kronärtskockgratäng, oxfilé och kantarellsås, det fångades inte heller på bild. Däremot ölen som gästerna hade med sig, det var för övrigt Skelleftehamns egna, Kallholmen, och den goda knäckiga mörka romen till kaffet och Crème Bruléen de fick jag med på några dova suddiga bilder. *Suck* Tja, inser ju att någon karriär som matfotograf torde det ju inte bli, när man är så ofokuserad och hungrig att man glufsar i sig maten innan man kommer ihåg kameran.
Och resan? Jo, det blir Rhodos i mitten av augusti...



Vinter i en droppe

I oktober ifjol fotade jag hösten i en droppe. Igår var det lagom kallt, kanske på sin höjd - 17° och fint väder, jag säger lagom för vi hade -34° i helgen som var så nu känns allt under 25 milt, ja nästan varmt faktiskt. Hursomhelst så blev jag tack vare vädret sugen gå ut i trädgården och fota, så jag plumsade fram till samma glasdroppe, den här gången var den inte lika färgglad, däremot lite frostig och lätt översnöad.

När solen gått ner

När solen gått ner
och himlen är mörk


När stjärnorna tindrar
Och världen sveps in
I månens silverne sken


Då släpper vi taget
Andas sakta ut
sjunker tillbaka


Ned i drömmarnas hav
Vi förs av dess strömmar till fjärran stränder
                                               
                                                     /Drasca



Tänker på dig Jenny, och din familj.

Genialiskt Bosse!

De som känner mig en aning vet vid det här laget att jag är väldigt förtjust i Bosse Rappne. Han är trädgårdsmästare på och VD för Slottsträdgården Ulriksdahl, men även en av programledarna i "Äntligen hemma", för de som nu inte visste det. Bosse är likt Ernst Kirchsteiger lite av en allkonstnär, han kan lätt svänga ihop en blomsterkrans, bygga en pergola och lägga marksten för att i nästa sekund plantera om späda pelargoner, men utan barfotapoesin, det lite överdrivna skrattet eller flörtandet med kameran.
Och de som känner mig eller läst min blogg vet också att jag är bedrövlig med blommor, och därför uppskattar jag verkligen Bosses enkla men självklara råd, ta till exempel det här som jag tog del av häromdagen;
-"Hur vet man att en blomma behöver vatten? Jo jag lyfter på hela blomman med krukan, är den tung behöver den inte vattnas, är krukan lätt behöver den vattnas."
Oh my god, karln är ju genialisk!


Fotnot; Slottsträdgården Ulriksdahl har bla. en enorm trädgårdsbutik, en vacker uteträdgård och restaurang/cafe' med fantastiskt goda bakverk.
Rekommenderas!
Jag såg för övrigt Bosse när jag, mina syskon och svägerskan fikade där, trots övertalningsförsök vägrade jag springa ifatt honom och låta oss fotograferas. Vilket är larvigast? Att fotas... eller vägra?

Curling...

...är ju inte bara en enormt rafflande och intressant sport, det är också benämningen på en företeelse vi föräldrar ofta blir anklagade för, och med all rätt. Vi puttar, sopar, hojtar och hejar så att ungarna bara gliiider fram.

När mina gossar var yngre så fick de en tjuga om de klippte gräset. Men en vi känner gav barnen 100, trots att de hade åkgräsklippare. De ska lära sig att arbete lönar sig, förklarade han. Till saken hör att han jobbar jämt och tjänar förhoppningsvis bra med pengar på det, däremot har jag svårt tro att han vet han hur man startar en dammsugare eller än mindre en tvättmaskin?

När den äldste sonen i en annan familj blev 18 så kunde plötsligt inte föräldrarna uppmana honom hjälpa till, han var ju myndig och måste få göra som han ville, påstod de. Så han kom hem då det passade honom, fick maten uppvärmd och man tassade på tå så man inte väckte den ”myndige” när han valde ha sovmorgon. Sällan hjälpte han enligt mig till eller tog hänsyn, trots att han bodde hemma till en bra bit över 20 år. 

Vi började fundera över om man ska ha betalt för att hjälpas åt hemma. Och handlar det inte om att man respekterar och hjälper varandra i en familj, oavsett ålder? Och hur ska vi prioritera?

Varning! Om du inte klarar läsa om hur jag skryter omåttligt över mina söner och om mina äckligt präktiga metoder att mota undan "curling-mamman" inom mig så gott det går, så SLUTA läsa nu. Självgodheten kommer inte ha några gränser, och kanske kommer någon känna sig provocerad. Så jag säger det igen, för din och min skull, om du inte tror dig klara detta; Sluta... läs... nu.

Så, trots vi garanterat INTE förlorat de som tycker att jag försöker framstå som bättre än andra, att jag har taskig självinsikt och tenderar att sätta mig till doms över folk, så fortsätter jag oförtrutet vidare;
Nå, vad gör dessa två blivande svärmorsdrömmar till söner då? Jo, de dammsugar och städar sina rum, renbäddar sina sängar, sorterar och lägger in sin tvätt och ibland hela familjens, plockar ur diskmaskinen, klipper gräset och skottar snö. Numera lagar de middag en dag i veckan var, då de naturligtvis följer ICA:s billiga veckans meny. Detta gör de gratis, oftast på uppmaning men ibland, oftare och oftare, så glimrar det till och något sker automatiskt.

Mina söner, som för övrigt är otroligt snälla och lugna, diskuterar inte emot eller vägrar när de blir uppmanade att hjälpa till. Detta är faktiskt sant! Lika sant som att de aldrig bråkade som små, jag lovar, det var jättekonstigt! Numera ryker de ihop mest på lek, jag brukar tänka när inredningen lossnar från väggarna att det hade varit enklare om de tagit dusterna som lättviktare och inte nu när båda närmar sig 1.80 med varsin matchvikt på dryga 70 kilo var...

Det ju naturligtvis inte så att de går i rad och sjunger glatt likt Snövits 7 dvärgar ”hej hå hej hå vi till garageinfarten gå ♪♫♪” med snöspadar över axeln. De tycker det är skitrist att det snöat så förbaskat mycket de sista vintrarna, men det är ju inte under sång jag fyller tvättmaskinen heller.

Vissa tänker kanske att detta handlar ju inte om curling, det är ju ett Boot-camp för stackars utnyttjade tonåringar! Eller också tänker man de har ju semester, barn ska dessutom renovera övervåningen, baka allt matbröd och gå ut med hunden och hästen. Oavsett hur ni har det där hemma så är det viktiga att man hittat sitt eget sätt, och att alla är nöjda. Eller hur?

Nå, hur fokuserad och målinriktad verkar inte jag vara då? Lugn, jag är lååångt ifrån curlingfri. Jag inhandlar nya vantar när de tappat bort sitt 487:e par, hänger på dem reflexer och varnar dem för bilar. Jag erbjuder dem skjuts ibland trots det går en buss bara så de ska slippa frysa, handlar onödigt dyra kläder åt dem trots de har hela studiebidraget just för det ändamålet och skickar dessutom med dem extrapengar så de då ska unna sig något.
Hur fulländade är inte sönerna då? Lugn, de är lååångt ifrån felfria de heller. Jag får kliva över skor fulla hallen, trilla över skolväskor, förvånas över alla torkade endagslinser som ligger och glittrar lite här och var och undra varför ena sonens garderob alltid kräks ut nästan alla kläder han nyss lagt in. 
Tomma toarullar, dammiga datorsladdshärvor, äppelskrutt som orsakar bananflugeinvasioner i papperskorgar...

Sedan är det ju upp till en själv hur arg och besviken man väljer vara, och att jag går omkring som ett missförstått offer med tårar i ögonvrån städandes undan skorna från hallen, gör ju ingen glad. Jag har faktiskt också lärt mig att bli tålmodigare, till och med bananflugorna kan få en andra chans.


Beroende

Jag har känt ett galet behov senaste tiden av att måsta uppdatera mig på Hemnet om lägenheter, helst ettor, i Skellefteå. 
Jag kollar alltså VARJE DAG!
Dessutom har jag nu börjat gå in på Blocket för att se om det kommit in några vettiga bilar i prisklasserna 10 - 30 000 kronor. 
Det måste också kollas VARJE DAG!

Det sjuka är att jag varken ska köpa bil eller lägenhet?!


Läs och lär;
Sv-såld betyder tydligen INTE som man kan tro att bilen är svårsåld, utan att den är såld inom Sverige.

Den stora Kärleken

Hur och var träffas man? Kanske på krogen, jobbet, gymmet, via vänner, nätet, i affären, i en bilkrock... tja, sätten är nog oändliga. Ett par påstods faktiskt ha träffats i samband med just en bilkrock och ryktet som gick var att han var tvungen att slutligen gifta sig med henne för att det hade blivit så dyrt fixa hennes bil. Mystiskt rykte nu när jag tänker efter, hade de ingen bilförsäkring? 

Själv träffade jag slutligen den rätte på "Etage", det stora fantastiska tre våningars utestället i Skellefteå under slutet av 80-talet. Man drack "Geting" eller "Rom&Cola" och lyssnade bla. på "Madonna", "Paula Abdul", "Pet shop boys" och "Simply Red". 
Anledningen till att det blev just som det blev var att min kollega och vän gick och hoppades bli uppbjuden, och jag påstod att vi tjejer visst kunde ta intiativet. Jag skröt, lite lätt överförfriskad, om hur lätt det var att bjuda upp första bästa kille bara sådär, det brukade jag göra jämt, det hade jag absolut INGA problem med, fortsatte jag kaxigt, och sedan var det upp till bevis. Jag tog tag i axeln på en kille som nonchalant lutade sig mot ett räcke och spanade ut mot dansgolvet. Och jodå, han hade inget att invända, han ville dansa... och vi dansade och pratade... hela kvällen. 
Att han liksom Dolph Lundgren nästan glömt sitt modersmål eller i det här fallet sin dialekt och snackade med en lite dryg stockholmsk accent efter endast ett par år i huvudstaden kunde jag förlika mig med, han hade så otroligt snälla, fina blå ögon och långa ögonfransar därtill.

Vi bytte telefonnummer innan vi skildes åt, och han pladdrade på om att han hade en så fantastisk telefonröst... tänk vad konstigt att försöka imponera med en sådan detalj... och lite lustigt att jag fortfarande minns det? Jag styrde stegen... eller taxin till min lägenhet norr om stan och han promenerade söderut. Ja, alltså inte ända till Stockholm så där vid 2 snåret en kall novembernatt, utan till sin nyinköpta trea söder om stan. Han hade precis tagit sitt förnuft till fånga och flyttat hem till norrland igen.

Eventuellt ringdes det upp, missförstånd uppstod eller tappades lapparna bort, minns inte riktigt. Det var ju på den tiden man inte kunde knappa in numret under kontakter i någon portabel telefon med inbyggd telefonbok, och döpa sin nyfunne vän till "Ev. möjlig", "Tilltänkte?", "Inte så pjåkig" eller varför inte "Sammetsrösten"?
Nåja, några helger senare fick jag syn på den blåögde på samma uteställe. Jag gick fram och sa hej och på den vägen är det som man brukar säga. Närapå 23 år senare är jag glad att det var ögonen jag föll för och inte hårsvallet eller den där accenten, för då hade jag nog stått här lite förvånat perplex idag. Lyckligtvis är ju jag själv fullkomligt bibehållen... he, he he... skojar bara, om sanningen ska fram så är det väl min lite lätt sjuka humor och eventuellt min initiativförmåga som maken klamrar sig fast vid.
Resten är "long gone" vid det här laget.
Tänk vilken tur att jag intagit ett par "Getingar" för mycket den där kvällen och nått stadiet "handlingskraft kombinerat med en uns lögn" eftersom jag aldrig ryckt tag i en karl på det sättet förut. Om inte hade jag kanske idag varit gift med en 2 meter lång kurator från Byske och gubben hittat sig en blondlockig hästdressör från Lövånger... eller nåt, vad vet jag... och det kunde ju aldrig ha blivit lika bra? 


Hösten 2011

Städade i mina fotomappar och fann några bilder tagna i Örviken, Skellefteå. Jo jag vet att jag skriver då och då om hur jag rensar och städar i de där mapparna. Men det är en aldrig sinande källa av arbete, det läggs ju till nya foton hela tiden. Och eftersom det inte är det roligaste som finns så drar jag mig länge för att sätta igång för att sedan måsta ta kaffepauser, dammsuga lite, klippa tånaglar...vad som helst faktiskt, bara det blir en paus, SÅ tråkigt är det.

Hursomhelst, de här bilderna som jag nyupptäckte är ju verkligen inte "rätt" just nu, jag vet. Antingen visar man upp sina nytagna vinterbilder eftersom det är februari, frostigt, vackert och kallt, eller också sina varma, soliga sommarbilder för det är dit alla längtar.
Men jag minns en härlig ledigdag mitt i veckan i början av september då jag tog kameran med mig på promenad, solen var inte så hög och bilderna blev starka i färgen. 
Jag gillar hösten, tycker den är lite underskattad, hur knasigt är inte det? Och nu fick jag för mig visa bilder tagna i september, också det är med andra ord lite knasigt...


RSS 2.0