Sifferkoder och lösenord


Jag försöker hitta en diagnos på vad jag lider av. Jag brukar säga att jag lider av sifferdyslexi, men när jag söker upp ordet finner jag att det egentligen heter dyskalkyli och innebär specifika matematiksvårigheter. En person med dyskalkyli kan även ha svårt att läsa av en analog klocka, hålla koll på sin egen ekonomi och skilja på höger och vänster. Inget av detta stämmer på mig utom eventuellt det där med ekonomin, men det är egentligen inte min utan min mans åsikt...

Mina problem är mer telefonnummer, kort och pinkoder och till viss del lösenord. Det är ICA, Visa, Shell, min brukares kortkod, koden för att komma åt nyckeln till mitt jobb, barnens personnummer (som jag NÄSTAN kan som ett rinnande vatten idag) lösenord till datorn och massor med fler koder, ÖVERALLT i min vardag. Jag har faktiskt stora problem med ALLA telefonnummer utom hem, min mobil  och till min mamma.

Nu i November ska vi börja med ett nytt system för att redovisa hur vi jobbat. Vi ska ringa ett telefonummer (Panik) för att trycka in min kund/brukares siffror(Helvette) och mitt anställningsnummer (Shit) och sedan tiden jag jobbat (ja OK, det borde jag ju veta).

Jag blir oootrooligt stressad. Det känns som det automatisk kommer att falla bort siffror ur mitt huvud som jag är väldigt rädd om, och ja egentligen har det redan börjat ske. Häromdan fick jag Visakortet spärrat, fel kod 3 gånger! Troligvis beror detta på endast vetskapen och stressen över vad som väntar i November.
Herregud, Visakortets kod ska jag kunna i sömnen, efter 30 dagar utan vatten i en öken, jagad av lejon, nersjunken till nästippen i kvicksand, halvt, ja nästan helt  slukad av en pytonorm....jag borde med lätthet kunna rabbla dessa 4 siffror under vilka omständigheter som helst!!!!  
 
Att relatera till födelseår eller historiska årtal kan vara till hjälp vid koder har man ju hört. För mig misslyckas även det. Det jag tycker är en idiotsäker association visar sig oftast vara mer idiotisk än säker.
Ett exempel var när jag fick Shellkortet, då tog jag "min sons ålder" plus "hur ung jag egentligen vill vara". problemet är att sonen blir varje år ett år äldre och min drömålder höjs succesivt när jag åldras. Så till exempel 0419 skulle idag vara 1729, det skulle kanske ha funkat att räkna bakåt men observera att min son har åldrats 13 år och min drömålder bara ökat med 10!!! Detta blir en knepig ekvation som inte underlättar ett dugg när du står och småfryser i mörkret, 11 på kvällen på Shellmacken i Hedensbyn! 

TRICK OR TREAT



På vår bro står denna figur och ler!

En frisyr att leva upp till...

Åååååh vad jag skulle behöva klippa mig. Tyvärr så brukar det bli dyrt och jag är sällan nöjd.

Jag skulle vilja ha en frisyr att leva upp till...som gör mig tuff och snygg, som får mig att handla nya fräcsha kläder och tro på mig själv...vadå, är det för mycket begärt? 
Jag vill absolut inte ha en frisyr som matchar och lever upp till mig. Jag tror frisörskorna luras av mina trinda kinder och mina hastigt blinkade ögon (har linser när jag klipper mig annars blir jag halvblind när de ber mig ta av glasögonen) Kan hända att min krampaktigt medföljande handväska i knät också lurar dem. De tror jag är en tant!
Denna mängd med tjockt hästtageliknande hår gör kanske inte saken bättre...men herregud, de är ju proffs! De har väl utrustning som urtunningssax och ryktborste? Gruvar mig oftast mer för frisörbesök än både tandläkaren och kvinnokliniken.

Är dessa instruktioner luddiga?
 - Klipp ur ordenligt, lämna lite längd där bak så jag kan forma till ett bakhuvud (saknar nämligen ett sådant, och det har INGENTING att göra med att min hjärna är liten det har mamma sagt). Gör det gärna lite spretigt...det är snyggt! Färga bort det grå, (mmm...börjar dyka upp lite sånt) Mörkare hårfärg tack, men inte kärringrött.... *blink*...*blink*..(nej, här jag flörtar inte med frisören utan linserna är lite torra och jag blinkar intensivt och ofta)...Ja vad roligt att du fönar upp mitt hår och upptäcker att det kan bli hur stort som helst, efter drygt 40 år med denna kalufs vet jag faktiskt redan det...hur går det med urtunningssaxen? Aha, du använder urtunningsKNIV...låter farligt...he he he...ja tack smeta dit vax! Inpackningar för 450 konor?...det blir ju kanon...
1950 kronor fattigare går jag hem med en ny burk hårinpackning och min perukliknande tantfrisyr IGEN!

Bedöma och berömma.

Två ganska likadana ord med helt olika betydelse. Tyvärr fokuserar skolsystemet mycket på det jag anser lite negativt klingande ordet ”bedöma”, men ack för sällan det positiva, upplyftande ordet ”berömma”.

Jag har varit på utvecklingssamtal i veckan. En hel lunta med ”klipp och klistra text” fick man hem att läsa innan det var dags. I marginalen fanns varningstrianglar, stjärnor och upp / ner pilar…de egna kommentarerna var opersonliga och ganska neutrala och tråkiga.

Jag sa till mentorn; Alla de här sidorna betyder ingenting om jag inte känner att ni ser och känner just MITT barn, han höll med och påstod att de ibland fick direktiv att skriva på det viset plus att ”pil-triangel-systemet” var så krångligt att det tagit sugen ur lärarna och följdaktligen kommentarerna. 


Trots detta hade faktiskt EN lärare skrivit en personlig och positiv rad …jag läste den flera gånger. Grät en liten skvätt och sedan skickade jag ett mail, och tackade för de fina orden, alla borde få veta att de gjort nåt bra. Både elever och lärare...ja, det gäller väl oss alla.


Ångest och skrivkramp

Tack för välkomnandet in i bloggvärlden!
Nu måste jag skynda mig att säga till alla er ...eh...tre?...som lovat titta in varje dag och påstår att det ska bli sååå roligt...sänk era förväntningar! Jag får ju prestationsångest redan innan jag börjat, skrivkrampen känns redan påtaglig i högerhanden (och vänster med, eftersom jag skriver med båda på ett tangentbord).
Jag vill bara förtydliga till er alla...eh...tre? att det kanske kan komma att bli mer en dagbok där jag faktiskt kan tänka mig vara både bitter och gnällig... som en typ av terapi kanske?
Eller också kommer jag att fundera över min existentiella inställning som ger en känsla av desorientation och förvirring inför vad som verkar som en meningslös och absurd värld...tja,kanske inte så troligt, men jag vet faktiskt inte vilken funktion den kommer att ha för mig?
 
Vissa är ju oootroligt duktiga på att få till historier om vardagliga krumelurer så det blir kul och intressant, andra uppdaterar så sällan att man börjar undra om rubrikerna endast blir; Förlossning, skola, studenten,hemtjänst och val av sten. Vad bloggen handlar om, hur ofta man gör inlägg och hur kloka de blir är ju upp till var och en. Finns inget rätt eller fel, vilket är riktigt skönt. 

Jag ska naturligtvis med jämna mellanrum kolla statistiken (ja, jag fann den, *nöjd* är inte så korkad som jag ser ut) och så länge det står 3-4 besökare så vet jag ju att jag inte skriver rakt ut i mörka cyberrymden.
Skulle det vara så att jag fortsättningsvis ensam är den unika besökaren med 189 sidvisningar!!! som den 21/10 (kämpade med att ta bort bloggtiteln och det gick SISÅDÄR) så är det ju naturligtvis ett sjukt beteende och jag hoppas att om det upprepas få någon typ av rehabilitering och ett vanligt liv igen.


Dessa karlar...

Nu har det hänt igen! När jag kliver ur duschen hör jag en lastbil på tomgång på infarten?! Klär mig så snabbt det går då man är blöt...det går trööögt kan jag lova...men innan jag är ute på bron har han kört iväg. Lättad över att han slapp se mig slarvigt påklädd, dyblöt i håret men med ett hyffsat adrenalinpåslag går jag in och klär på mig kläderna rätt väg och hittar även socka nr 2. 

Jag brukar nämligen ofta få herrbesök när jag är avklädd och helst sovandes, karlar i 45-50 årsåldern!
En teliagubbe kom tidigt på morgonen i en och en halv vecka, och jag gick  omkring varje gång i morgonrock (Jag älskar morgonrock!) 

Jobbar man natt sover man på dan…och då kommer de!
Man har just somnat...då ringer det på dörren...Huh? Vad? Shit! Fort klä sig, slita och platta ner hårtestar och rusa ner till dörren.

Några besök jag fått när jag legat och sovit på dagen som jag kan minnas på rak arm; Fönsterenoverarna (trots tidsinstruktionerna, som de tydligen glömt), Telia, Skelleftekraft , nån som letar nån i INNERVIK, fel by, du är i YTTERVIK, sotaren som till och med kom uppför trappen...helvette...panik! Han skulle kolla nåt på kallvinden, jag drog täcket upp under näsan och svarade så gott jag kunde var vi hade stegar ute....den gången hade jag glömt låsa, och jag tror även han tyckte det var lite...låt oss säga obehagligt.

Den här lastbilchauffören stack då innan jag hann ut på tomten, men vad lastade han ur?
Aaah, grejer till badrummet, bla. ducshhörnan och blandaren! Nice!


Min Blogg...

...ja, Herre Gud! Det trodde jag ju knappt själv att jag skulle fixa. Fast jag vet inte riktigt än om jag gjort det ...nåt med nån verifieringsnyckel, lösenord hit och dit, något som går ut om en vecka, alla mail som kom från blogg.se hamnade i junk-mailen...känns inte stabilt!?!

Så vi får se, detta finns kanske bara i en vecka? Så jag får passa på. Just exakt nu känner ju ingen till denna adress så det är väl bara att tjollra på?

Drömmen är en snygg blogg med funderingar som jag inte rymmer på FB, 420 tecken är ju INGENTING!!!
Har inte tid i dag att fördjupa mig i designen just nu, även om jag skulle vilja. Jobbar en hel del framöver med början idag kl 14.00. men om den lever om en vecka...då ska här fixas!!!

/ Helena


RSS 2.0