Mooouuurrriiiizzzz

Från pytte-liten till stor på sex månader. Tycker till och med namnet Morris uttalas mer utdraget och på något sätt större numera så det ska passa den grandiosa herre vår lille kattunge håller på att växa upp till.
Det förståss, nu blev det ju en aaaaaningens mindre katt då vi besökte veterinären häromveckan. Vissa delar stannade kvar där då vi for hem om man säger så.
 
De första två bilderna är på Mr Morris ca 13 veckor gammal/ung.
Sedan är det samma kisse vid samma kattskål ytterligare 13 veckor senare. Här ser man ju att han växer, om det inte är skålen som krymper.
Slutligen på sista bilden ser man en nacke på en katt som besviket stirrade på ytterdörren de första dagarna efter veterinärbesöket då han inte fick gå ut; 
 
 

Tjusigt!

Återigen provat kläder, man måste ju det ibland om än motvilligt. Tack vare de berömda blåaktiga lysrören i provrummet så glömmer jag snabbt vad jag egentligen gör där och börjar kritiskt skärskåda de röda ytliga blodkärlen på näsan och de gråblå påsarna under ögonen. Inte inspirerande alls. Börjar förstå varför många skippar den tråkiga provrums-upplevelsen och näthandlar utav bara tusan istället.
 
Zalando, Bonprix, Boozt, Nelly. Fiffigt! Man slipper vända och vrida sig som en svettig mask framför speglarna samtidigt som självförtroendet flyter ut på golvet som en våt fläck. Man kan väl helt förlita sig på att man blir minst lika snygg som modellerna på hemsidorna??? Kanske jag äntligen törs prova styla om en aning?
Mer lyxigt och flärdfullt. Klipperi kloppa omkring i ett par läckra höga röda ankelboots ut på isiga vägar.Krypa in i en tunn silkig klänning så här i november-kylan.Tjusigt värre! Eller så inte...
 
 
Skor, känning, smycken Zalando,  Nelly, Boozt och Bonprix.

Självbilden

Var på föreläsning med Mia Törnblom förra veckan, hon är verkligen ett intensivt energipaket med mycket tänkvärt att påminna oss om. Hon blev som en välbehövlig och positiv injektion så här i november-höstmörkret.
 
Förutom att man ska ge sig själv mer beröm för saker man gjort bra och lämna de dåliga bakom sig "hissa och dissa" rätt helt enkelt, så pratade hon om felaktiga självbilder. Hon gav ett exempel på en kvinna som såg håglös och less ut men som beskrev sig själv som sprudlande. Kanske hade hon varit mer "bubblig" tidigare men kolsyran hade tagit slut? Tydligt var att hon hade inte själv tänkt på hur hon kunde uppfattas av andra. Just det har jag gått och funderat på så här i efterhand. Vem tror jag mig vara? Stämmer det med min utsida? Vad ser och uppfattar andra mig som? Kanske det jag tror är mina goda egenskaper inte alls är särskilt tilltalande?
Hur sned är MIN självbild?
 
Jag tycker mig att vara en driven person med tydliga åsikter. Ung i sinnet, anser saker ska gå rätt till och är hyfsat duktig på att ge beröm, men kan bli mycket bättre.
Men det kan ju faktiskt vara så att jag uppfattas som en beskäftig, fördömande, kompromisslös, ogin och lismande gammal surkärring med åldersnojja?
Shit, vad knepigt isåfall???
Tack för det Mia, nu fick jag ännu mer att gå och fundera över...
 
Ibland inbillar till och med jag mig vara aningens sprudlande...
 
Mia Törnblom författare och föreläsare, kolla länk här!
 
 

What?!

Måndag förmiddag. Snabbt skriver jag ut min handlingslista från ICA "Billiga veckans" hemsida och styr kosan mot stan. Vad jag inte vet då jag glatt rattar den nytvättade bilen genom lervällingen som kallas byaväg är att jag kanske borde kastat en liten blick på lappen innan jag stack hemifrån. Det jag blir varse då jag vecklar ut listan framme vid kundvagnarna är att min nya dator tillsammans med husets skrivare tydligen inte längre kommunicerar på samma språk som jag.

 

What?! Stirrar förbryllad på hieroglyferna. Vid första anblicken ser det ut som ryska, men efter en stund kan jag lugnad konstatera att det kommer nog funka att handla trots allt. Vissa ord är faktiskt normala och en del är bara delvis en aningen mer svårtolkade än vanligt. Man måste ju inte vara Einstein för att kunna tyda detta; 

Pʄron

Kycklinglᶼr

Kᶞttfʄrs

§gg

 

Ha en HÄRLIG vecka nu du som tittat in hit!
Eller som min dator och skrivare skulle uttrycka det;

"ҾҸѤ ҾҸ  ѲњҨ ѤѬѧ ҾҸ ѤѬѧ !" 

 


Lördagsmiddag

När vi under själva handlingen improviserar fram en middag på en ICA affär som vi inte riktigt hittar runt på, ja då kan det bli lite hur som helst.
 
Något som är enkelt och går fort var vi överens om. Hemmapizza men lite annorlunda kanske? Jamen Ernst päronpizza med chèvre är ju god? Fast vi provar grönmögelost istället. Och den andra...hmmm, istället för skinka provar vi... får ögonen på Prosciutto, jomen det får det bli. Ska vi ha mozarella? Nä vi testar brieost... jepp det blir bra och så köper vi ruccula att strö på. Mmmmm!
 
Efterätt då? Ska vi göra den där hemma-ihoprörda Ben&Jerry varianten? Men var tusan har de naturgodiset, brukar ju trycka i en massa goda nötsorter i glassen? Skit samma vi tar vanligt godis och hackar i då. Hittar knappt det vanliga lösviktsgodiset heller då de av någon konstig anledning valt att ha det vid mjölken längst inne i affären. Fram och tillbaka springer vi tills korgen börjar väga bly, skulle tagit kundvagn förstås, det blir av någon anledning alltid mycket mer och tyngre än vad man tror.
 
Å så blev det lördagsmiddag hos Bystedts till slut... 
 
 
 

RSS 2.0