Sometimes I feel that...


Jag ♥ Dawn French

Jag älskar denna brittiska komiker/manusförfattare/skådespelska! Har maniskt letat klipp på YouTube för att få ihop delarna ur serien "Vicar of Dibley" där hon spelar en kyrkoherde i en håla ute på engelska landsbygden. Till slut började jag kolla om det inte fanns någon samlingsbox att inhandla, och det fanns det. Så häromdagen beställde jag hem DVD-boxen "Vicar of Dibley" Ultimate collection. Längtar, det blir bra att roa mig med under mina jobbarnätter, behöver en paus från "The Sims 3".
Jaaa, jag vet att man kan ladda hem alltihop via nätet, finns två experter inom husets väggar, tro mig. Men jag är så gammalmodig att jag gillar fina boxar med innehållande snygga skivomslag. Allt måste väl inte ligga på datorns "skrivbord" även om just det bordet är det mest lättdammade?

Läste att hon har också skrivit en bok, "En liten smula underbar", några ord om huvudpersonerna i den; "Mo Battle ska fylla femtio och är mamma till två hormonstinna tonåringar. Sjuttonåriga dottern Dora anklagar Mo för typ ALLTING, och Peter, 16 år, känner att han faktiskt är lika underbar som sin hjälte Oscar Wilde. Och så är det pappa, som ... tja, bara är pappa." Hm, det blir nog ett besök på vår bokhandel inne i stan.

Förresten låt mig presentera denna kvinna en aning mer ingående för den som inte vet vem hon är, hon heter alltså Dawn Roma French född den 11 Oktober, 1957 i Holyhead, Wales. Hon skilde sig nyligen efter 26 års äktenskap från komikern Lenny Henry och tillsammans har de en adoptivdotter, Billie.
Dawn har samarbetat en hel del med Jennifer Saunders. Tillsammans har de bland annat skrivit manus till succéserien "Absolutely Fabulous" alltså "Helt hysteriskt". Dawn har skrivit och medverkat i TV-serien "French and Saunders", är "Den tjocka damen" i filmen "Harry Potter" och mycket mer. Ja, och så inte att förglömma hennes underbara kyrkoherde "Geraldine Granger" i "Vicar of Dibley" eller "Ett herrans liv" som serien heter här i Sverige.

Bildlänk här

Mayday...mayday...

Detta samtal utspelade sig dagen efter vi mött paret som vi köpte bilen av. De berättade då vi var där att de hade en 2-åring och en bebis på 2,5 månad. Vi träffade bara det äldre barnet, en liten kille som åt lunch, men inte bebisen för den låg och sov;

Maken
: -"Jamen var det verkligen så att de hade en bebis på bara 2,5 månad?"
Jag: -"Ja, de var väl det de sa, hurså?"
M: -"Kan det stämma? Tycker du hon såg särskilt härjad ut?"
J: -"Vadå? Vad menar du?"
M: -"Man brukar ju se rätt härjad ut när man fött barn, eller hur?"
J: -"Brukar man? Har du nåt exempel?
M: -"Ja, du såg väl...rätt så..."
J: -"Jasså, såg jag HÄRJAD ut?! Aha... Hur länge då om jag får fråga?"
M: -"Tjaaa...kanske....de första  månaderna... eeeh... eller... nää, jag vet inte..."
J: -" Nämen utveckla! På vilket sätt härjad, har det ens gått över NU tycker du?!"

Ser i makens blick att han nu insett är han är på väg att störta, likt en Kamikaze-pilot utan nog med bränsle för att kunna vända... och ett ord till så mister han även vingarna.
Anar att han tänker: -"Mayday... mayday... why do I never learn?"

Jag ♥ tanter!

Åh, vad jag saknar gamla hederliga tanter! Tanter i storblommiga klänningar, rejäla Systerskor, tjocka bruna strumpbyxor och med handväskan fylld med spetsnäsdukar och Kungen av Danmarks halstabletter. De hette Hildur, Lina, Ester och Gerda, det flickebarn döps till idag. Det kryllade av dem på 70 och 80-talet, men nu ska man ha tur om man får syn på någon för de är verkligen i ordets rätta bemärkelse ett utdöende släkte.

När jag var liten så hade tanterna oftast någon typ av basker, en luden kashmiraktig eller kanske en sådan där stor bullig nätaktig sommarvariant, en del hade hatt och de kunde också vara ludna eller av nät, vita, knallgröna eller varför inte puderosa. Minns att de ofta inte tog av sig dem, de hade dem på när de var fina på bönhuset sjungandes en liten psalm eller också satt de och virkade, drack kaffe på fat och skvallrade på syjuntan iförd sin huvudbonad. Gissar att de helt enkelt inte orkat rulla upp sina grå strån på spolar, kanske var den blå-lila hårläggningsvätskan slut, enklast dra något över huvudet, man kan helt enkelt säga att de räddade en "Dålig hårdag".
I öronen satt överdimisionerade guldringar som tänjde ut hålet och fick örat att verka extra långt och rynkigt och kring halsen hängde en grov Bismarcklänk och glänste.

Idag tar många tonåringar inte av mössan på hela dagen. De har den på skolans lektioner, på matan ätandes kebabtallrik och till och med på festen drickandes alkoläsk och sms:ande på sina iPhones är de iförda sina huvudbonader. Kanske de inte hann plattånga sina långa testar, eventuellt var hårvaxet eller moussen slut, enklast dra något över huvudet, man kan helt enkelt säga they saved a "Bad hairday".
Och i ögonbryn, öron, tungor och kring halsen glittrar ringar och kedjor av diverse metallarter... Ser ni inte likheten? Eller lider jag en sådan akut tantbrist att jag ser små söta tanter i dagens coola ungdomar? Och hur häftigt skulle de tycka DET var? 
-*Gulp* Oh no, häftigt??? Eeeeh...NOT!!!




Jepp, ny bil!

Eller ny och ny... ny för oss i vilket fall. För det blev affär, och den trevlige Täfteböle-bon är en svart Saab 93 Lineair med några år på nacken fattigare. 
Så nu står den tyske symaskinen utanför garaget för den ryms ju inte längre... tror den fryser och är ledsen. Måste nog skynda oss att sälja den för plötsligt tycker jag synd om den där rackarns Passaten. Herregud, det är inte bara djur och insekter jag ger mänskliga känslor och egenskaper, även ting gjorda av plåt!
Kan inte vara normalt? Nån som kan ge mig numret till en bra terapeut?

Ny bil?

Skrev ju härom månaden att jag tvångsmässigt kollat bilar på blocket, men att jag faktiskt inte var ute efter att köpa någon. Det var egentligen sonens plötsliga intresse för bil som drog igång det, så jag har stirrat på uppimpade Toyota Celicor, stylade BMW:s, en rostig Porsche från istiden och andra mer eller mindre utschasade bileländen med mängder av spoilers runt om i hela Sverige. Själv vill jag ju gärna det blir något krocksäkert som inte drar en massa bensin, men jag är ju aningens äldre än den där rostiga Porschen i Göteborg så vad förstår jag mig väl på??? Nada!!!

Men det här nya intresset medförde att han som ansvarar för bilstallet i den här gården började kolla och fundera. Plötsligt sökte han efter en lite nyare bil åt oss själva, och fann faktiskt slutligen en av intresse som gått lagom långt och såg fin ut. 
Så på lördag verkar det som vi åker till Umeå, och eventuellt kör vi var sin bil hem.
Det blir naturligtvis inte en jätteny bil, det närmaste jag någonsin kommer den känslan det är om jag köper en Wunderbaum med nybilsdoft för att sedan sitta och inhalera, men något roligare än Passat-skrutten blir den ju i alla fall.

Blir intressant se vilken som i så fall blir "min bil" nu? Jag brukar inte köra Saaben eftersom den har på tok för mycket hästkrafter, och min högerfot är så tung, så tung. Efter incidenten med fartkameran häromdagen fick den bilansvarige ju vatten på sin kvarn, trots att jag bedyrade att jag kört mer än lagligt. Svårt för övrigt att köra för fort med Passanten då fabriken i Tyskland installerat en symaskinsmotor i den.
Kanske kommer ett brev med en bild där jag sitter vid ratten och är bedårande vacker? Misstänker ju nämligen att de kommer bötfälla mig för kriminell skönhet, ett brott jag helt enkelt inte kan rå för så det känns ju orättvist, men vi får väl se.

Tillbaka till gubbens dilemma, bör frugan trots blyfoten köra "Saaben den äldre" som går som ett spjut eller "Saaben den yngre" som är onödigt fräsch för hennes oförsiktiga framfart (finns faktiskt belägg för det uttalandet här), det är frågan?
Ha, ha, det måste väl vara som att välja mellan pest eller kolera?


Inte vet jag...

...men ibland misstänker jag faktiskt att det inte bara är JAG
 som är trött och less på mig?


BMI

...är den "bokstavliga" förkortningen för Body Mass Index.
(Apropå att jag var på hälsokoll via jobbet häromveckan.)
Alla prover visade att jag var frisk som en nötskrika. Allt var toppen tills jag mätte och vägde mig, och trots att den vänlige manlige sköterskan på eget bevåg snällt räknade bort hela 3 kilo för mina kläder så sa ändå siffrorna;
-Helena du är för kort för din vikt!
Eller som sköterskan och flera med honom vill tolka dem, för tung för min längd...
Detta är siffror som inte ljuger, jag ligger risigt till. Eller siffrorna KAN vara lögnaktiga om man tränar VÄLDIGT mycket, då de påstår man lider av fetma trots man inte har ett uns fett på kroppen. Ofantligt snälla och gulliga kollegor försökte trösta mig med att så var det nog i mitt fall, en annan förklaring kunde vara VÄLDIGT grov benstomme?
Nej, jag har inte överdrivet mycket muskler om ens några, det är nog tyvärr fett rakt in till det normala icke särskilt grova skelettet.
Jobbigt!
Snälla, låt oss istället intala oss att förkortningen betyder;
Best Mum Index!
Då ligger jag plötsligt vääääligt bra till! Yay!!!

 Bildlänk1 / Bildlänk2


I ärlighetens namn!

Blev så tokless på mina retuscherade bilder, herregud så trist!
Nu ska sanningen fram!
Så här kan det se ut hos oss en eftermiddag då jag kommer hem från jobbet.
Och nej, jag anklagar ingen speciell, jag är nog själv inblandad i det mesta av stöket.
Skorna man ser i hallen är delvis mina, men MIN vant & mösslåda är stängd, jag lovar. Att sängen är obäddad torde vara mitt lika gärna som någon annans ansvar... speciellt då jag klev upp sist. Tidningshögen på sängbordet är jag däremot oskyldig till, det är inte JAG som läser biltidningar i 4 mikrosekunder för att sedan somna ifrån dem (på min sida ligger 3-4 läsglasögon och jättehögar böcker och inredningstidningar).
TV, boxer och surroundsystem-kontrollerna har en stor skål på rumsbordet där de SKA ligga, men det kan lika gärna vara jag som placerat dem utanför igår kväll och oftast är kuddarna man ser i soffan INTE snyggt "tillpuffade". Handdukarna är slarvigt tillbakahängda på morgonen och i tvättstugan hänger allt det som tvättades dagen innan, och alla tumlade sockar och underkläder ligger i en stor korg.
Så här illa ser det alltså EGENTLIGEN ut, men hoppas det är rätt normalt?
Eller?


Fiffig

Hur får man det se sådär fräscht, krispigt och rent ut som det är i inredningstidningar?
Det kanske inte är så svårt? Man fotar nära, beskär, drar i kontraster och vips får man bilder där det ser ut som hela huset badar i sol och är i balans och harmoni. Inget damm, inget stök, inga projekt, det har man klokt nog placerat UTANFÖR bild.
Men man går ju inte omkring varken hemma eller hos någon annan och tittar genom en kameralins samtidigt som ett otroligt starkt vitt ljus nästan bländar en. Det kanske vore en ide nästa gång vi har gäster? Alla måste gå omkring och kika genom en tratt eller en tom toarulle och pojkarna får ansvara för att en spotlight följer gästerna var de än går.
Ha, ha, ha... guuud så fiffig jag är!!!

Här kommer mitt försök. Det är några på konstgjord väg överexponerade foton inriktade på (enligt mig) bra och praktiska lösningar som The handyman himself snickrat ihop. Bland annat...eeeh låt oss kalla det för "Boxer-Stereo-PS3an+allt-kolliox-hyllan" som han platsbyggt. Inuti väggarna bakom TV:n och soffan går alla tåtar och sladdar till högtalarsystemet och lampor mm.

I lilltoan har Handymannen byggt in 3 skåp på höjden där vi kan ha handdukar, WC-ducken och annat smått och gott. I den platsbyggda byrån, klädd med samma klinker som golvet, har vi bland annat toapappersrullarna och en massa skräp. Spottarna i taket monterade han in i två låtsasbjälkar han snickrat ihop (där de har god luftförsörjning, of course, så det inte börjar brinna).

Oj, vad mycket liggande panel det här blev, men det är bara på några av väggarna i två rum. Däremot har vi övertrasserat pärlspont-kontot i resten av huset REJÄLT...

IKEA-tripp

Nu väl hemma från våran "IKEA-i-Haparanda-sedan-god-middag-övernattning-Stadshotellet-å-lördagsshopping-i- Luleå-resa" pust* ...så SER jag ju att huset är i stor nöd av att dammsugas, vissa köksfönster borde renspolas, platta kartonger öppnas, grejor monteras och resväskor tömmas. Men vad gör jag? Jag uppdaterar bloggen, sådan är tydligen mina prioriteringar käre läsare, inte illa va?! Eller rätt så illa... 

Rubriken här ovan är faktisk tvetydig och vitsig. Det är dels en tripp såsom i den resa, för just oss, på dryga 25 milen enkel väg. Men också för många, kanske mest kvinnor, påstås det vara lite som en LSD-tripp, vi blir både höga och smågalna av att shoppa där. Om den stereotypa schablonen ska stämma fullt ut BÖR helst mannen till den överexhalterade damen tycka det är fruktansvärt tråkigt och alldeles för dyrt. Men när man jämför priser tycker oftast alla parter att handla där är en kanonide'.

Vad var det nu som skulle inhandlas förutom värmeljus och servetter? Jo, jag hade fått en snilleblixt, inspirerad av en kollegas upprustning av tvättstuga, därför blev en IKEA-tripp snabbt inplanerad. Jag hade kommit på att jag skulle köpa ny kökskran och i sin tur låta den gamla men inte allt för eländiga hamna i tvättstugan.
Där skulle sedan en ny ho och nya bänkskivor och den begagnade kranen vips skapa en roligare och fräschare tvättstuga.

Men den fina kökskranen fanns inte hemma, inte att beställa och Kamprad hade ingen aning om när den eventuellt skulle dyka upp. Lätt besviken tog jag en annan kran att byta upp mig till i köket, annars skulle ju hela min ide fallera. De två 186 cm långa bänkskivorna visade sig inte alls rymmas i bilen trots mätningar av bilinredningen gjordes kvällen före. När sedan datastolen som den äldre sonen velat ha var slut så gick liksom luften lite ur tanten.
- Va, är du inte glad? undrade den yngre sonen som ju traskat runt denna gudsförgätna jättebyggnad för att göra sin gamla mor just GLAD, lite otacksam verkade jag nog.
Som tur var fann jag två snygga tröjor på finska sidan till gossarna och då blev vi alla tre glada, ibland behövs det inte mycket. Den fjärde om någon undrar, älsklingsgubben alltså, är oftast glad utan att verka behöva inhandla något...

Nu har jag allt utom bänkskivor till min tilltänkta minirenovering, och jag undrar om inte prislappen på 4 meter skiva från Beijer eller något annat lokalt byggföretag ger maken en smärre hjärtattack. Hur ska jag göra? Det måste ju hända nu! Nu, nu, nu...




Olle

Börjar återigen känna mig lite som en dysterkvist, nu när alla andra gläds åt solen och vårkänslorna spirar. Folk kvittrar som lärkor och jag känner mig som en av John Bauers vårtiga troll, de som eventuellt spricker om en solstråle nuddar dem... 
Jag är van att varje år drabbas av en liten vårdepp som vi för enkelhetens skull kan kalla för Olle. Vissa år är han mer försynt, men ibland tycker jag att Olle tar alldeles för stor plats, vem tror han att han är egentligen? I år ska jag försöka att inte låta honom komma innanför dörrarna, jag ska försöka mota Olle i grind helt enkelt.

Skriver inte dikter av den enkla anledningen att jag är en ordbajsare av rang, har stora problem att få en text kort och begriplig, gör den mycket hellre lång och obegriplig.
Trots det fann jag en liten dikt jag skrev då jag var lite missmodig för några år sedan. 
Tillägnad Olle;

"Vad var det som hände
när var det som det vände
plötsligt blev alla roliga möjligheter
tråkiga och motiga skyldigheter 
sol och ljus kryper in i dammiga vrår 
snart ingen skymning gömma sig i, det är vår"



Länk John Bauer / Elsa Beskow


Bureå

Måndag och en solig promenad i Bureå, tror kanske det är ute vid Skäret och Uttingen, men jag vet inte riktigt var jag var och vad det kallas? Rostigt, övergivet och översnöat kändes det. Väl hemma drog jag i kontrast, ljus och färg i Photoshop lite väl mycket, jag vet, men jag tycker nästan att det som var lite fult blev lite fint?

Ledig?

Varför kan det vara knepigt bara ta ledigt en dag då man vill?
Jag förstår faktiskt det bättre nu när jag läst förklaringen från en frustrerad chef;



Länk till TallSally

Klok den där Martin...

"Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet
utan de goda människornas tystnad"

Länk till orginalbilden.

RSS 2.0