Jag ♥ Dawn French

Jag älskar denna brittiska komiker/manusförfattare/skådespelska! Har maniskt letat klipp på YouTube för att få ihop delarna ur serien "Vicar of Dibley" där hon spelar en kyrkoherde i en håla ute på engelska landsbygden. Till slut började jag kolla om det inte fanns någon samlingsbox att inhandla, och det fanns det. Så häromdagen beställde jag hem DVD-boxen "Vicar of Dibley" Ultimate collection. Längtar, det blir bra att roa mig med under mina jobbarnätter, behöver en paus från "The Sims 3".
Jaaa, jag vet att man kan ladda hem alltihop via nätet, finns två experter inom husets väggar, tro mig. Men jag är så gammalmodig att jag gillar fina boxar med innehållande snygga skivomslag. Allt måste väl inte ligga på datorns "skrivbord" även om just det bordet är det mest lättdammade?

Läste att hon har också skrivit en bok, "En liten smula underbar", några ord om huvudpersonerna i den; "Mo Battle ska fylla femtio och är mamma till två hormonstinna tonåringar. Sjuttonåriga dottern Dora anklagar Mo för typ ALLTING, och Peter, 16 år, känner att han faktiskt är lika underbar som sin hjälte Oscar Wilde. Och så är det pappa, som ... tja, bara är pappa." Hm, det blir nog ett besök på vår bokhandel inne i stan.

Förresten låt mig presentera denna kvinna en aning mer ingående för den som inte vet vem hon är, hon heter alltså Dawn Roma French född den 11 Oktober, 1957 i Holyhead, Wales. Hon skilde sig nyligen efter 26 års äktenskap från komikern Lenny Henry och tillsammans har de en adoptivdotter, Billie.
Dawn har samarbetat en hel del med Jennifer Saunders. Tillsammans har de bland annat skrivit manus till succéserien "Absolutely Fabulous" alltså "Helt hysteriskt". Dawn har skrivit och medverkat i TV-serien "French and Saunders", är "Den tjocka damen" i filmen "Harry Potter" och mycket mer. Ja, och så inte att förglömma hennes underbara kyrkoherde "Geraldine Granger" i "Vicar of Dibley" eller "Ett herrans liv" som serien heter här i Sverige.

Bildlänk här

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0