La grande rondello

På min väg till och från jobbet passerar jag en fyrvägs-korsning, en rätt olycksdrabbad sådan. Jag har hört ryktas att det ska byggas en rondell där plus några till efter skelleftehamnsleden, varav en redan är klar. Bra ide´ tycker jag, även om det slutligen kommer bli så många rondeller efter snabbleden ut till Skelleftehamn att man är yr av allt snurrande innan man kommit fram så är det säkrare och bättre.
 
För någon vecka sedan började man ana att det var något på gång, sedvanliga gubbar i gula kläder med reflexer lutade sig mot spadar och någon verkade mäta med ett instrument. Äntligen! Men nu börjar jag undra? De gräver shaktar och fixar så till den milda grad att jag börjar ana att den blir rejält överdimensionerad. Alla lägdor* på alla sidor om vägen är numera jordhögar, så nu förstår jag bonden som jag sett gno fram och tillbaka med traktorn på sin mark, han passade på för det var sista chansen, nu är hans verk ett minne blott.
Gör de verkligen rondellen i rätt skala? Frågan kan vara befogad, det är ju inte första gången det blivit fel i så fall. Vet exempel på busstationer som byggts åt fel håll för ingen förstod att vända på ritningen, broar som hamnat en meter ovanför den anslutande vägen, då någon missat ett kommatecken, så det KAN ju faktiskt vara så att de bygger en rondell i dubbel storlek? Äntligen en rondell där inte lastbilschaufförerna klagar över att det blev för litet och snävt, jag menar just nu ser det ut som ett större charterflyg kommer kunna mellanlanda och köra ett par varv.
 
Jag tillät fantasin skena iväg en aning...
 
 
 
*Lägda= en äng, åker eller annan yta i naturen som har få eller helt saknar träd.
 

Kommentarer
Postat av: Tanja och Emma

Hej du! Spanat in vår blogg på sistone?
Om inte, gör det vettja!

Svar: På sistone? Nä, vet inte om jag brukar spana in den alls?
Helena

2012-09-07 @ 15:50:53
URL: http://www.fittatjejer.webblogg.se
Postat av: Linda

Haha, vilken härlig fantasi du har Helena! :) Du har verkligen humor du..;) Man får sig alltid ett gott skratt när man läser din blogg.. hihi! Du har helt rätt, för jag har oxå hört att det ska bli en "gigantisk" rondell där, så att Alla lastbilar kan ta sig ut lättare. Sen ska dom även göra en "tillfällig" väg bredvid skogen, där man kan köra medans dom bygger rondellen. Så det blir spännande!

Svar: Aha, en tillfällig väg, det är därför de fixar och gräver vid sidan av. Ja, det blir spännande i höst :)
Helena

2012-09-11 @ 15:29:24
URL: http://nellylindgren.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0