Tjomput

Häromveckan visade jag min mamma en typ av tunika jag köpt. Har en förkärlek till tunikor, stora blusar... tält... ett vanligt misstag korpulenta personer gör är faktiskt att dölja sina former så väl i stora plagg att man faktiskt upplevs ännu större än vad man egentligen är... hepp, där tappade jag tråden...
Hursomhelst, jag visade tunikan och sa att jag kan inte ha mina vida lite haremsaktiga shorts till den här för då blir jag så... så... men så hittade jag inte ordet.
Tjomput? fyller mamma i. Exakt det ordet sökte jag! Tjomput, en perfekt benämning, något som beskriver både hur jag såg ut och kände mig då jag provat kläd-kombinationen. Fantasiskt fiffigt med dialekt som kompletterar ens språk så bra! Synd bara att det blir allt färre som kan och förstår.

Hur skulle man säga tjomput på rikssvenska???

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0