Lyckosmeden

Ett gammalt hederligt ordspråk. Låter det egoistiskt?  För visst ska man hjälpa och stötta varandra, speciellt om någon är olycklig? Absolut! Finnas där för att fixa praktiska saker, ge tips och råd eller bara lyssna. Den som behöver tröst och hjälp får känna sig sedd, uppskattad och stärkt och kan kanske lämna eländet bakom sig.
Men sen då, när man är på fötter igen? 
 
Jag tolkar ordspråket som att man själv ansvarar för sina tankar och sin inställning till det som sker. Att man medvetet väljer att se det positiva, de små roliga händelserna och fina sakerna i vardagen. Säga till sig själv, nu har jag nått hit, gud vad det blev bra, innan man rusar mot nästa mål. Det måste ju inte vara saker som att man själv byggt ett garage, sprungit Stockholm-maraton eller förhandlat fram fred. Man kanske skruvade ihop den sneda stolen, gick en liten promenad fast det kändes motigt, undvek att stiga på en skalbagge. Klappa dig själv på axeln ibland för att du är så bra! 
 
För mig betyder ordspråket också att den lycka som man smider på kan vara helt olika, en variant för varje smed. Jag kan tycka att andras smides-arbeten verkar konstiga och svåra förstå, men huvudsaken jag hittar min egen design, den jag tycker är vacker och funkar för mig. Det folk funnit som gör att de mår bra och förhoppningsvis blir lyckliga av kan ju inte andra lägga värderingar i? Även om vi har lust till det ibland.
 

. . .

 
"Men vad är lycka? Finns det ett svar på en sådan fråga?
Vad är lycka för just mig?" Funderar nog vidare...
 
Orginalbroderiet länk

Kommentarer
Postat av: nicke

Ett ordspråk som passar väl in i samtiden tycker jag, men eftersom den har några år på nacken så kanske betydelsen var en annan då - mer att ta ansvar för hus, familj och sitt liv. Idag kan det tolkas som ett egoistiskt ordspråk som stämmer ganska väl överens med hur det är idag. Känslan jag får ibland är att jag lever i fel tidsålder just nu, men vem vet - om 10 år så kanske det förändrats. Facebook är nedlagt, mobilnätet utslaget och vi måste kommunicera fysiskt - hur konstigt blir inte det???

Svar: Då som nu ansvarar man väl för sin egen lycka, vem kan annars ansvara för den? Egoismen har också ändrats genom åren, förr slog man väl ihjäl en rival med spiklubban, lät slavar arbeta och dö och hade folk att bo i längor och jobba för några ören, numera skövlar man skog, dumpar gifter och gör aktieklipp på någon annas bekostnad.Men att stötta, hjälpa och ha tid för varandra... kanske genom att kommunicera fysiskt det har det nog blivit allt sämre med. Numera tröstar man varandra med en ledsen gubbe på FB då någon blivit dumpa eller, fått katten överkörd.

Blir nyfiken vilken tidsålder du skulle känna dig hemma i, och hur vore du då klädd? Hjälm med horn? Pudrad peruk? Kaftan, hårband och en joint i mungipan?
Helena

2012-07-22 @ 12:45:41
Postat av: Nicke

Själva definitionen av lycka - kanske den har förändrats till det mer egoistiska. Jaget före laget. Framgångar mäts i tummar upp på Fejjan - social mediamobbing, fet lön, bra jobb, dyra amaroneviner, ...Tidsålder obestämd - men "det var bättre förr" epitetet stämmer väl överens med mig (hör min fars ord om att de åkte på lastbilsflak till bortamatcherna och skottade själva upp och spolade ishockeyplan, byggde rinken...) Saknar iallafall en tidsanda då människor ärligt i själ och hjärta bryr sig om varandra - det är lycka för mig. Sen klädsel - jeans, t-shirt och tennisskor. Motiv på t-shirt - Bruce Springsteen ;)

2012-07-22 @ 21:35:27

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0