Fuskbilder

Hade en intressant diskussion häromdagen med en tjej som är jätteduktig på att fota. Hon ansåg, åtminstone för egen del, att det är fusk att ta in foton i bildbehandlingsprogram för att fixa och dona. Ja, det är okey att dra liiite i ljus och skärpa, men man bör lyckas ta den perfekta bilden genom rätt inställningar i kameran.
Frågor jag ställde henne och mig själv var huruvida det är att manipulera om man ändrar slutartid för kort skärpedjup och andra inställningar för att få effekter redan innan man tagit bilden? Man kan ju även anse att det är fel att stöka bort en massa grejer som distraherar innan man sätter igång och fota. Ska man beskära i efterhand eller försöka få till närbilden perfekt redan då man tar bilden? Är det OK att spraya vatten på blommor för att få dagg/vattendropp-effekt? Och huruvida bör man placera ut små djur man funnit på ett nytt ställe för att få trevligare bakgrund?

Själv är jag en usel fotograf, för jag brukar nästan alltid behöva trixa lite i Photoshop. Kom fram till att jag personligen tycker att om man inte går ut med att det är ett genuint foto så är det nog OK. Men att som naturfotograf påstå sig tagit en fantastisk bild av ett skyggt lodjur och vinna priser för att sedan bli avslöjad med att ha klonat in djuret från någon annans bild, det tycker jag är fusk. Att ljuga är väl oftast fel, utom de små vita lögnerna undantaget, men de använder man väl sällan i de här sammanhangen?
Jag blir alltid imponerad av en skicklig fotograf, men att förmedla en känsla tack vare arbete i Photoshop eller något annat program, kanske lyckas med ett konstverk mer än ett fångat ögonblick av sanning, det är också en kunskap jag kan beundra.

Fotot på larven här nedanför är ju inte naturlig då den faktiskt inte själv sökt sig till min pysslingkrage. Paddan räddades från ond bråd död under gräsklipparen och placerades på glasbordet på altanen och den store "Gräsulven" fick posera på en massa ställen innan den fick knata iväg fri. Två av tre har jag fixat med i Photoshop, en blev exakt så som den är här nedan, förutom beskärningen, gissa vilken?

Däremot har jag faktiskt ingen aning om hur mycket som är retuscherat på bilden av mig och Brad på Golden Globe-galan härom året, det var ju någon kändisfotograf som tog den. Men som jag minns det VAR vi så här snygga...


Obs! Inga kändisar, amfibier eller larver som ännu inte genomgått sin metaformos tog skada under fotograferingarna.







Trackback
RSS 2.0