Blicken

Läste på Facebook att en av mina vänner där, en aningens vimsig tjej, hade målat vinröd läpp-penna kring ögonen istället för sin brunsvarta kajal. Fort gjort... eller? Ha, ha, antar hon gick omkring med en lite lätt rödgråten look?

Det fick mig att minnas då jag läste in några gymnasiekurser. Hade efter några veckor lärt känna några som läste samma ämnen. En av dem var en kvinna några år äldre än jag, alltid snyggt klädd, lite kappa, lite högklackat, lite fönad så där som en annan aldrig själv orkat fixa tidigt på morgonen. (som om jag någonsin kunnat gå i högklackat)
Vi stod i kön till morgonkaffet och småpratade. -"Äh, det känns lite sisådär idag", sa hon. -"Oj vad är det då", frågade jag förvånad. Så vänder hon sig helt om och tittar stint på mig, och då var det så tydligt att jag inte fattar hur jag kunnat missa det. -"Jag glömde sminka mitt ena öga imorse... känns sisådär".  Och mycket riktigt, ena ögat var så där tjusigt sminkat i nyanser, välfomat ögonbryn och långa svarta mascara-ögonfransar, men med det andra ögat tittade hon på mig med en trött och färglös blick. Plötsligt skrattade vi så hela kön började vända sig om lite lätt förskräckta.
 
Hon for inte hem och bättrade på "make-uppen", utan gick hela skoldagen "enögd" vilket visar att hon inte var så fåfäng som man kunnat tro. Och så fort våra blickar möttes gjorde hon ett lite missnöjt och ledset ansiktsuttryck och höjde på sina olikformade ögonbryn, och jag brast ut i frustande skratt varje gång.Tror aldrig jag skratttat så mycket under en dag... åtminstone inte en skoldag.
 
Så här efterhand började jag fundera. Hur hon bar sig åt då hon sminkade sig, vem tar ett öga i taget? Kanske alla utom jag?
 
 

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0