Big no no

När man skriver och håller en blogg levande så bör man gärna skriva kontinuerligt, antingen vara kontroversiell och vass eller vansinnigt positiv och sprudlande. Finn fem fel, här finns alla. Sedan förstår väl vem som helst att man inte bör skriva om väder och bajs? Så detta inlägg innehåller främst "three big no no's". Jag kommer vara negativ, nämna vädret OCH skriva om bajs.
 
När man bor på landet så utsätts man för diverse mindre roliga saker. Saker som man bör kunna ta om man nu valt en buske ute i "bushen" och sedan bosatt sig i den. Man får leva med gropiga grusvägar, trasiga väglyktor och tokhöga bensinpriser. Man får stå ut med rapporter om björnar som lufsar på tok för nära ens hus, tranor som tydligen blir fler och fler skriandes tidig morgontimme för att inte tala om bajsdoften som sprider sig som en osynlig men ändå tydlig skitdimma över nejden vissa dagar om året. Jepp, det är sådant man får ta, men det betyder väl inte att man måste älska något av det?
 
Jag vill understryka att jag är så tacksam att det fortfarande finns bönder som orkar stiga upp på morgonen och utföra sina sysslor. Jag är också glad över att landskapen hålls öppna och kornfält fortfarande kan få lysa gyllengula på hösten. Jag har bott på landet under min uppväxt, jag har matat höns och grisar och sett kalvar skickas till slakt. Jag bor sedan 20 år tillbaka ute på landet igen efter en relativt kort period i stan. Jag VET att man måste gödsla och har sett de fiffiga flerarmade sakerna som numera sprider kiss/bajsblandningen kring bygden. Ja, jag förstår allt detta, men det gör ju inte att det luktar mindre bajs. Det luktar så pass skit för tillfället att jag bland annat inte kan ha öppet ett fönster, slänga ut en matta eller drista mig till att hänga ut och vädra sängkläderna. Kanske jag har extra känsliga luktceller, och mina näsborrar är nog större än genomsnittet? Jag vet inte.
 
Tur är att det snabbt går över, en vecka på sin höjd vår och höst sedan så brukar det lägga sig. Nu regnar det för övrigt som tusan, och det är nere på nollgradigt om nätterna vilket påskyndar den blivande höst-fräschören man hoppas kunna njuta av så här i oktober. Så på så sätt är detta evinnerliga regnande bra, ett spolande som i vilket fall gjort sängklädes-vädringen rätt omöjlig i veckor nu.
 
Nog om skitväder och skitlukt! Nu har jag beklagat mig klart och lägger mig i sängen klockan nio på morgonen... det är inte lätt vara allt för sprudlande eller vass då man trött som en Alika* kluckat i sig baljor med te och sett missade program på datorn hela natten. Om några timmar hoppas jag vakna på min bättre sida... och se sol? Vi får se.
 
 
* Alika eller Kaja brukar oftast vara full, men i detta fall sjukt sömnig.
 
 

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0