Snyft

Jaha, idag hade jag gråtit två gånger innan elva på förmiddagen. Snabba ryck med tanke på att jag sov till nio.  Men inte ledsna tårar, var snarare berörd och lättad.

Vid frukost läste jag på Lady Dahmers blogg att hon ska vara med i "Efter tio" med Malou, ett program jag aldrig sett här hemma. Innan champagnelunchen med Lady D så hann jag se en intervju med Del Lagrace Volcano, en person som föddes med både manliga och kvinnliga anlag, en hen. Otroligt intressant ur många perspektiv. Biologiskt då hen i tonåren både fick ett bröst och skägg. Socialt hur man bemöts när man inte passar i våra tradionella könsramar, plus hur hen blivit behandlad som man och som kvinna. Mentalt, för hur mår man då det opereras in ett till bröst trots protester och om de som fått könsorganen modifierade eller till och med borttagna. Känns som Del Lagrace Volcano skulle ha fått ett helt program alldeles själv. Vilken spännande person med härlig ustrålning. Slutligen säger hen att när man är intersexuell men även annorlunda på något annat sätt är det extra viktigt att  vara vänlig, öppen och stolt. Wow, där kom första tårarna, så fint sagt! Inte så lätt alla gånger men så borde alla kunna vara, ÖPPEN och STOLT över den man är!
 
Så byttes scenariot i "Malou" det blev rätt ointressant med domedagar och debatter, så jag kunde ägna lite tid åt Ozzie, geckoödlan, istället. Han har haft en dålig vecka eller två. Senaste ömsningen gick snett och han har haft kvar skinn på både fötterna och över ansiktet. Kallas det ens fötter och ansikte på en reptil? Det kanske inte låter så farligt men det är det, de kan få strypt blodtillförsel och kan förlora naglar och ibland hela tår. Ozzie kunde inte se och med andra ord inte äta, jag var rädd att skinnet över ansiktet skadat hans ögon. Var egentligen minuter från att ringa veterinär om hjälp när jag igår upptäckte att han börjat en ny ömsning. Så nu passade jag på att fukta och spraya hela dagen igår och nu på morgonen blev det ett bad och massage. Och skinnet lossnade och jag kunde se ett par söta pliriga ögon, så då grät jag återigen en liten skvätt den här gången av lättnad och lycka. Hoppas nu att han börjar äta, vilket i så fall visar tecken på att han mår bra/ bättre.
 
Efter det kom slutligen champagnelunchen igång på TVn med Natasha Blomberg (Lady D), Anna-Lena Brundin och Lasse Anrell och det diskuterades könsroller, ordet "hen", hur man som kvinna kan provocera nåt helt otroligt bara av att visa sina orakade ben mm. Intressant men bara ett skrapande på ytan då det tyvärr är det de hinner med. Tycker Malou gjorde ett bra jobb. Varför har jag för mig jag hört att hon inte gör det?
Här finner du några länkar att klicka in på;
Ozzie the Lizzard
Del Lagrace Volcano
Lady Dahmer och ja det är Lady Ds orakade ben här ovan...
Efter tio intervjun med Del Lagrace!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Nämen allvarligt!!!? Har ni en ödla i huset?? Skulle nån här hemma komma på att de ville ha nåt sådant slags djur skulle jag inte tveka en sekund, det skulle bli ett NEJ direkt!! ;)
/Katarina

Svar: Ha, ha! Vi har till med haft två ett tag. Plus att vi försökte introducera grodor till akvariet, men det gick inte. En majsorm hade också varit kul, de är så vackra :)Det finns bara en i familjen som tycker att ödlor, ormar, grodor och möss är äckliga, och trots att han vill tro sig vara herre i sitt hus så är det ingen som lyssnar på honom.
Helena

2012-11-24 @ 00:52:03

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0