Beskära, klippa och klistra!

Då pratar jag inte om trädgårdsarbete eller scrapbooking utan om bildhantering.
Kameran vi har är en Nikon D3100 med objektivet Nikkor 50 mm 1.8, det räcker gott åt mig med tanke på den nivå jag ligger på. Inställningen vid närbilder är oftast "P" på "ratten"och bländaröppningen står på 1.8, så det blir kort skärpedjup. Jag missbrukar denna inställning det erkänner jag. Ett tips jag fick av min bror och gärna delar med mig av var att titta genom sökarfönstret istället för att ha igång displayen, otroligt mycket enklare att hitta skärpa och det går snabbare att ta bilden.
Några riktigt fina bilder min bror tagit, sådana man skulle vilja ha på väggen. Länk här.

Exempel på hur jag gör;
När jag skulle ta kort på glassen fick det gå fort innan den totalsmälte. Höll upp den mot himlen och tog säkert 15 bilder. Bara några blev hyfsat bra, valde ett av dem som var tagen lite framifrån. Lutade bilden och beskar och vips slapp man se delar av handen. Sedan minskades den ner till att passa på bloggen och i och med detta kan även bilder med inte allt för bra skärpa "skärpa till sig" Se förhållandena i storlek mellan grundbilden och resultatet. Solglasögonen fotade jag också mot himlen, men i två varianter, för att kunna sätta ihop dem och slippa se mina fingrar. Det går klona bort saker man inte vill ha kvar, men nu valde jag göra så här. Man hade ju också kunnat kasta upp dem i luften och snabbt försöka fota dem innan de föll till marken, men det är då "way out of my league". Även maskrosen och bladen på vår Aronia har det blåa oändliga som bakgrund, där hade inga fingrar fastnat på bild, däremot beskar jag rejält.
Så sanningen är den att jag inte kan en massa finesser när jag fotar, men jag kan lite om att beskära, klippa och klistra i Photoshop...

Trackback
RSS 2.0