Sifferhjärna

Har skrivit om det förut jag vet, men det här är något som påverkar min vardag en hel del, så jag nämner det igen. Jag har så stora problem med siffror! Minns faktiskt i princip inga?! Jamen vad spelar det för roll då, kanske du undrar? Jaaadu, dels de uppenbara krångligheterna som jag skrivit om tidigare såsom minnas telefonummer, koder till kort och dörrar, anställningsnummer som ska klickas in vid tidrapporter. Det inlägget finns här och heter just "Sifferkoder och lösenord".
 
Det är ena sidan av problemet, men sedan har vi till exempel de siffror man väver in i samtal. Kostader till exempel. Vi kan diskutera bilar och jag kan säga att vi fick bilen för ett bra pris, men så minns jag inte vad den kostade? Är säker på att jag vetat det... men... borta?! Berättar om ett par som köpte hus och när de flyttat in var det massor med dyra överraskande saker som behövde fixas, så priset för huset blev ett hutlöst överpris, men jag kommer plötsligt inte ihåg vad de gav... snopet. Nu ska man ju inte diskutera löner till höger och vänster, men OM jag skulle gör det så vips minns jag inte vad min lön ligger på... visst är det konstigt? Jag kan förvånas över våra låga elkostnader efter att vi borrade bergvärme, men kan inte berätta vad summan ligger på... inte ens nära. Måste alltid vara lite svävande och lägga till "tror jag" eller "om jag inte svamlar nu" som en brasklapp för jag kan inte lita på mig själv.
 
Ett annat exempel, bara häromdagen så pratade jag om vad dyra insatserna på bostadsrätter blivit här i stan. Jag berättade om en etta på Torsgatan, och så minns jag inte vad priset var. Så jag drog till med en summa som kändes ganska rätt men visade sig vara helt fel , så dessutom så måste ju folk tro jag över och underdriver eller kanske ljuger. Det gör jag inte medvetet, men i paniken hugger jag tag i en siffra, annars finns risken att om jag sittandes tyst mitt i alltihop med ett ansiktsuttryck som en "nolla", vilket kanske egentligen vore bättre när jag tänker efter?
 
Så fort jag ska nämna en summa, ringa ett samtal eller fylla i en kod så känner jag rent fysiskt ett tomrum i huvudet där de hjärnceller som BORDE sköta denna information fattas. Jag hör verkligen ekot...får en aning panik, blir lite yr... Huvva, obehagligt!
 

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0