Men, det stämmer ju!

Fann den här texten på Facebook, det är likt ett kedjebrev som snurrar runt där för tillfället. Rolig, full med fördomar... och sanningar.
Jag har lämnat kvar de punkter som faktiskt är en klockren beskrivning av mig som norrlänning. Jag tog däremot bort till exempel påståenden som att jag på grund av min härkomst skulle anse att män som har rosa tröjor är gay, att jag tror "sexy lingerie" är en silkespyjamas från Coop Forum eller att minst en av mina grannar bränner sprit hemma. Riktigt så illa är det faktiskt INTE.
Däremot LOVAR jag att alla punkter som blev kvar stämmer riktigt bra på mig och min omgivning.

Så här är det;

  • Jag tycker det är trafikstockning när mer än 7 bilar väntar på att få köra om en traktor på E4.
  • Jag mäter avstånd i timmar.
  • Jag kan se folk ha på sig jaktkläder vid sociala evenemang.
  • Jag kan installera säkerhetslarm i mitt hus och som extra tillval till bilen men lämnar båda olåsta. 
  • Jag kör 100 km/h i en halvmeter djup snö och snöstorm utan att blinka.
  • Renar och älgar är bara en del av sceneriet.
  • Jag förstår vad en person menar när denne formar läpparna till ett O och suger in luft.
  • Jag har faktiskt åkt 20 mil t/r till en fest. 
  • Skolorna stänger INTE för att det snöar. 
  • Jag tycker att folk i storstan klär sig lustigt för att två år senare tycka det är trendigt och snyggt.
  • Jag, i din ungdom, visste exakt till vilket uteställe mina vänner skulle en lördagskväll, eftersom det bara fanns ett.
  • Jag tar en promenad för att motionera och fem personer stannar för att fråga om jag ska ha skjuts. 
  • Min lärare förväxlade mig med mitt syskon eller annan släkting. 
  • Många blinkar inte (här är jag rätt oskyldig) för att svänga eftersom alla vet ju vart man ska i alla fall. 
  • Jag ringer till fel person men blir hänvisad till rätt nummer.

Bara häromdagen ringde en man och frågade efter "Olle", och jag förstod direkt vem han menade. Jag har blivit erbjuden skjuts vid promenader och eftersom jag liknar en tremänning, syssling eller vad det heter, med samma efternamn så trodde alla lärare jag var hennes lillasyster... låt oss säga att denna släkting inte hade lämnat ett positivt intryck på Bureskolans lärarkår. Vi har haft inbrott i bilen som stod olåst i det olåsta garaget och står det mer än 15 bilar i rödljusen inne i schtaaan så svär jag över trafikstockningar och storstadshybris. (Det är nämligen min övertygelse att trafikansvarige i Skellefteå i enkom programmerat rödljusen så att trafiken INTE ska flyta, så vi ska få en sådan där hääärlig storstadskänsla)

Foto
I min glasdroppe fångas hösten upp och ner.





Kommentarer
Postat av: Anonym

Fantastiskt fin bild

2011-10-14 @ 14:00:32
Postat av: Lars-Erik

Du skriver så bra. Galet fint foto också!

2011-10-15 @ 09:42:34
Postat av: Helena

Tack "..." och L-E, det blev en rolig effekt i glasdroppen, har precis gjort iordning en liknande bild till som jag ska lägga ut :)

2011-10-15 @ 15:20:44

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0