Några av livets ytterligheter å' cheeeesecake

Lyssnar alldeles för lite på radio. Riktig radio menar jag, inte ”Radio Rix” och ”Mix Megapol” och inte heller ”Bandit” - makens val på torsdagsmorgnar, enda dagen på veckan vi samåker till jobbet. Omskakande resor.
Jag pratar om ett program som inte är fyllt med reklam, skvalmusik, hissar  och dissar eller Fylkings småäckliga försök i "En röst i natten". Ibland skulle det vara skönt att inte bara låta ljudet från radion passera in genom ena örat och ut genom det andra. Hitta något med lite mer mening och substans.

Så av en händelse hittade jag en radiointervju med Lotti Törnros på nätet.  Lotti har skrivit och turnerat med pjäsen "Mitt liv som tjock" runt om i landet, över 120 föreställningar blev det. Kände igen mig i väldigt mycket av det hon berättar om i intervjun, om mina egna fördomar, och hur jag hindrar och begränsar mig själv på grund av mina onödiga kilon. Grät till och med en skvätt. Om man går in på den här länken och scrollar ner en bit finner man ”Lyssna eller ladda ner hela programmet” Klicka in där om du är nyfiken, och har en stund över.

 

Får sedan syn på ett brev från Ulf Lundell på samma hemsida, han tackar för ett bra program där han tydligen lyssnat och gråtit till en väldigt speciell berättelse under en bilfärd…

Den handlar om Åsa Pehrsson som vid 17 års ålder blir intagen på en sluten psykiatrisk avdelning för ungdomar, bland annat på grund av sin självsvält. Det skulle ta åtta år innan hon kom ut igen. Och hon berättar så bra!

Här grät jag liksom Ulf Lundell, och mer än en skvätt.

Ta dig tid i 30 minuter, kanske dricker du en kopp kaffe i vårsolen... och  lyssnar!

 

Vilka ytterligheter, och ändå lika på nåt konstigt sätt. Alla försöker vi hitta en plats i tillvaron där vi kan vara oss själva, känna att vi duger. Där vi blir bemötta med respekt, förståelse och förlåtelse, av omvärlden men kanske framförallt av oss själva…

 

Tendens heter alltså programmet där dessa två program sändes, och här är länken till deras hela serie som heter "Svenska berättelser- lyssnarnas egna historier". En berättelse står i centrum - i trettio minuter, och är helt baserat på lyssnarnas egna texter. Rekommenderas!

 

Att jag länkar till radioprogram som dels handlar om anorexi och om att vara tjock för att sedan lägga in ett recept på en god cheesecake kan tyckas drypa av dubbelmoral och dålig smak, men det är helt naturligt och i sin ordning.

Så har "Svensk Damtidning", "Hemmets Journal" och "Hänt i Veckan" gjort i alla tider, ytterligare ett bevis på några av livets motsatser och ytterligheter…



tastespotting.com/features/wp-content/uploads/blueberry-cheesecake-top.jpg
Bild stulen från nätet och omfixad i Photoshop av mig...

Kommentarer
Postat av: Alessandra

Ser galet fint och gott ut!

2011-06-13 @ 12:54:12
URL: http://alessandra.se

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0