En bit in i Maj...

I helgen blev det väl inte tillräckligt gjort för att man ska känna sig riktigt helnöjd med sig själv. Fortfarande är endast fyra av våra arton fönster torkade, precis samma antal som när helgen startade. Faktum är att det är ett tag sedan jag tog de där fyra köksfönstren, så nu börjar de egentligen kräva en tvagning till, tillbaka på ruta ett med andra ord, i dubbel bemärkelse.

 

Vi tog oss faktiskt tid att stirra en stund på infarten som kräver en rejäl omgång med rensning av ogräs, ny kantsten och nytt grus. Ja, det gick så långt att maken tog några räfstag för att få bort en del kottar, sedan sinade krafterna och inspirationen. Skulle behöva gräva om alltihop, kanske med en BROKK-grävare, men någon sådan hade vi inte hemma. Garaget rensades lite halvhjärtat tills vi insåg att ett släp krävs för att fylla allt skrot på, och någon sådan hade vi inte heller hemma. Synd att man inte är mer effektiv än så här, att man inte förberett sig bättre för att kunna göra ett bra dagsverke.

 

Med det kritiska ögat kan man konstatera att det här huset skulle vara tämligen svårsålt i början av Maj. Tomten är ojämn och tofsig, buskarna spretar torra och ensliga. Staketet verkar inte kunna bestämma sig om det ska trilla in eller ut, så den gör lite både och. Det enda som riktigt frodas och vårspirar härligt vårgrönt är ogräset i alla blombänkar och kring jordgubbsplantorna.

 

Men om några veckor börjar jag se på gården med ett mer förlåtande öga. Då är tomten grön av mossa och gulprickig av maskrosor. De perenna växterna har börjat slåss om utrymmet i blombänken, och staketet verkar någon kotknackare fixat till ryggraden på.

Men till dess ska jag kisa med båda ögonen några veckor till, för att sedan öppna dem ungefär när syrenen börjar blomma. Strax före midsommar med andra ord, då är det riktigt fint och prunkande, till och med på vår tomt.

 

Idag, måndag kunde jag förresten bara kisa med ena ögat. Anledningen till undantaget är att min ena brukare var förbi på lunch och med sig hade hon två assistenter. Även min förre brukare dök upp även han med två assistenter. Menyn var tämligen enkel, det blev surströmming. Sedan prövade jag mig på en cheesecake med blåbär jag aldrig testat förut. Den funkade, så den törs jag nog göra igen. Fick en ljusrosa…vad heter den? Pinsamt… att måsta googla på det här. Vet ju att Lasse Anrell har samlat på sig flera hundra olika sorter.
Se där, jag letade på "Anrell" och "blomma" och fick upp Pelargon, en sån fick jag, en ljusrosa Pelargon i en jättesöt kruka.

Tror alla var mätta och belåtna när väl taxin dök upp vid kvart i tre.

Tack för blomman och besöket, det var så trevligt så!


Kommentarer
Postat av: Nicke

Ja, igenkännandegraden är hög (frånsett att vi har 10 fönster färre). Men jag tänker inte låta mig nedsättas för det. Jag ska tänka på det som är gjort och otänka på det som är ogjort...om det sen hjälper, det vette klån :-)

2011-05-09 @ 18:24:17
Postat av: Helena

Märks att du nyligen var på en bra föreläsning, Nicke =) Hoppas det håller i sig länge, särskilt förmågan att otänka på det som är ogjort.

2011-05-09 @ 21:15:38
Postat av: Linda

Tack Snälla Underbara Helena för idag :) Allt var verkligen Super Gott!! Kram♥

2011-05-09 @ 22:08:10
URL: http://nellylindgren.blogg.se/
Postat av: Helena

Tack själv, Linda. Jo, det får vi göra.

2011-05-10 @ 00:15:13
Postat av: Therése Jakobsson

Hej, jag tänkte bara komma in och lämna ett avtryck! Hoppas att dagen blir underbar trots vädret! :)

2011-05-12 @ 07:15:33
URL: http://norran.se/bloggar/theresejakobsson

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0