Nya golv?

Till min stora förvåning tyckte maken häromdagen att när vi lika skulle kolla om en reservdel till köksfläkten kunde vi också passa på och titta lite på golv. Va?! Utan att jag tjatat, gnatat och kört utnötningsmetoden, som brukligt är?! 
Jag skrev ju om hur jag inte hade orken att entusiasmera igång någon seg anti-renoverings-gubbe, men han har tydligen en själv-startar-knapp som han inte avslöjat för mig förr?

I vilket fall är jag glatt överraskad, och med på noterna till 100 %!

 

Måste bekänna att jag sedan blev totalt överumplad av bemötandet på affären vi besökte. Har ondgjort mig över dessa firmor som inriktar sig på kunder som helst är yrkessnickare och som köper virke till hela husbyggen, men skiter fullkomligt i lilla mig som letar 2 meter list eller en golvbrunn. Man har ju provat springa och leta nån att fråga, hittat fel person, för att i sin tur bli skickad till den som är expert i frågan vid namn ”Lasse” eller ”Nils”. De visar sig sällan vara på den plats där de påstås ska vara, men man möter andra kunder som också springer runt och undrar var de håller hus.

Men nu fick vi omedelbart hjälp av en kille som trots att fläkten snart är 3 år, fixade en nytt glas till ena spotten gratis. Och vid frågan om golv så följde han oss till experten på området och vi slapp irra och leta efter någon som såg ut som en ”Lasse” eller en ”Nils”. Denne golvkunnige man tog god tid på sig att beskriva skillnader mellan olika prisklasser och märken trots att hans telefon ringde flera gånger. De måste ha satsat på kund-bemötande-charm-kurser? Stor skillnad, nöjdare kunder. 

 

Kom glad i hågen hem med information och broschyrer. Skäms att godkänna att jag nu lider av I-landsproblemet "det är så svårt att välja bland allt utbud". Ska det vara mörkt eller ljust, furu, lönn, bambu, bok eller varför inte afrikansk wenge? 1, 2 eller 3-stav? Jobbigt, har ju blivit helt velig på gamla dar.

 

Och sedan ger det ena det andra, det vet alla som någon gång dristat sig till att måla någon liten bräda eller tapetsera en vägg. Plötsligt ser ju något annat trist, blaskigt eller nött ut och måste åtgärdas. Hos oss handlar det om taket.

När vi gjorde om köket så laserade jag alla furutak vita, men jag skulle vilja måla helvitt istället, så man kan välja vilket golv man vill. Verkar det resonemanget ologiskt? Finns fler som tycker, men inte i min värld...

Men hur ska det praktiskt gå till? Har ju inte tänkt byta tapeter i köket eller måla om panelen i hallen? Helst inte bära ut varenda pinal för att slippa dränka dem med färg. Skyddsplast eller stora pappersark? Tyvärr lyckas jag passera alla skyddande barriärer med mitt färgstänkande. Sedan brukar jag glatt promenera omkring för att sedan för sent upptäcka att jag har mängder av färg under fötterna och gjort perfekta fotavtryck med alla tio tår runt hela huset. Detta upprepas varje gång, jag stirrar lika förvånad på spåren av min framfart.

Därför ser jag mycket skeptiskt på hur till exempel Barfota-Ernst iklädd sina fina skjortor och jeans eller Simon & Tomas i rockar och kostymer, sätter igång med penslar och färg,? Hur bär de sig åt?! Själv tar jag på mig det trasigaste fulaste jag har och sedan nynnar jag för mig själv ” jag ska måla hela världen lilla mamma…och även större delar av mig själv…” och sedan gör jag exakt just det.


I bästa fall sätter vi i gång nu under våren med "golvprojekt 2011" och jag kan tänka mig att det kommer att ske en hel del dråpliga renoverings-bloopers som i vanlig ordning kommer att avslöjas här på min blogg…


Just nu minns vi inte riktigt huruvida köksön är fastmonterad i golvet eller inte.
Om jag har rätt töms den på porslin och flyttas försiktigt åt sidan medan vi lägger golvet...om jag har fel, ja då blir det bra mycket krångligare...


Kommentarer
Postat av: Erika

Så kul!!!! Att du börjat blogga igen, och att ni ska lägga golv! Jag undrar stilla hur det ska gå med vårat golvprojekt...? Hmmm... kanske till hösten eller nåt? Blir det inte på en gång då blir det ALDRIG! Så fungerar det här i vårat hus i alla fall. Men jag har inte slutat hoppas i alla fall. Kanske, kanske innan sommaren.



Ser fram emot att läsa om alla med- och motgångar som följer med renoveringsarbeten :-)



2011-03-21 @ 19:50:35
URL: http://tallsally.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej!

Kul att du är tillbaka:)

Jag röstar för wenge, ångrar att vi inte la det mörka hemma. Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos er men får en känsla av vitt runt om så...



2011-03-22 @ 07:38:20
Postat av: Helena

Tack, Erika och Jenny att ni tycker det är kul, få se hur länge det håller i sig.

jaa, det här med golvet. SÅ vitt är det ju inte runt om tyvärr, inte heller stilrent, känns som massor med trädslag och nyanser slåss om sin plats i köket och hallen. Gustav som är mitt smakråd/bollplank här hemma tycker också mörkt, typ wenge, men några kompisar till oss tog vit/grålaserat av något slag och det blev riktigt snyggt det med...

Dessutom finns det bambu i olika nyanser, lite kul eftersom det inte har kvistar och sånt utan bara smala ränder. Ja, ni hör ju hur svårt det här blev...

Fast vad som helst är ju bättre än det vi har nu, och det känns ju betryggande!



2011-03-22 @ 08:22:29

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0