Rosevin och en bukett liljor

I afton är vi bjudna på middag till ett par vänner. När vi ställde ifrån oss flaskan vi köpt för att ha oss dit på köksbänken upptäckte jag att den matchade min bukett. Tyckte det var lite kul så jag tog ett antal bilder. Hmmm...tror jag ska plocka en exakt likadan matchande bukett och ta med till värdinnan i afton.

Resultatet av mitt fotande? Tja, på ett antal bilder blev blomman på tok för mörk, men bakgrund och bänkskiva rejält överexponerade. Valde till slut en av bilderna som var hyfsad. I Photoshop drog jag upp ljuset och kontrasten en aning och sedan beskar jag bilden.

Hur man bäst ska beskära en bild, ja det är ju en smaksak antar jag. Först såg jag till att spröjsen på sidan av fönstren och blomampeln som hänger strax ovanför inte syns längre på bild. För mycket detaljer kan kännas plottrigt. Men jag var ändå inte riktigt nöjd, det kändes uppstyltad, särskilt då jag inte tagit bilden från någon spännande vinkel utan rakt från sidan;


Så jag valde att beskära mer ordentligt. Bilden kändes fortfarande lite mörk, så jag drog upp ljuset ytterligare, och dessutom klonade jag bort speglingen av brödrosten i fönsterutan som man kunde se på vänster sida. Inte vet jag, men jag tycker bilden blev lite roligare...lite bättre;


  




Kommentarer
Postat av: SARA CARLQVIST

JÄTTEFIN BILD!

2011-07-06 @ 16:27:45
URL: http://saralee.devote.se
Postat av: SusannesSaker

Hej!

Ramlade in här hos dig nu när jag gått med i blogglista.se - så fina bilder du tar!

Jag älskar också att fota och ska skaffa min första systemkamera här i dagarna.. Kika in hos mig så får du se vilken fotoskola jag följer, häng på du med!

Kram Susanne

2011-07-06 @ 19:20:46
URL: http://susannessaker.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0