Rätt så stolt!

Ibland imponerar jag faktiskt på mig själv! Jag har lyckats sätta en egen bakgrund på bloggen. Jag googlade "tapeter mönster" och hittade en bild som såg ut som en mörk brädvägg. Sedan fixade jag till kanterna och höjden i Photoshop så att när bilden upprepar sig om och om igen i bakgrunden så syns inga kanter, färgförändringar och "brädorna" blir lika breda. Sedan har jag en testblogg "stensturestekare" där jag testar grejer i koden. När jag lyckats sätta bakgrunden hos "sture" så var det bara kopiera och klistra koden i stilmallen på den här bloggen. Lite osäker om den passar till headern, men nu när jag kommit på hur jag gör kan jag ju byta om jag känner för det, bara jag får mönstret att stämma så. *Nöjd* 

Sedan har jag tagit steget att beställa tid för ögonoperation. Det är jag också rätt stolt över! Har haft glasögon sedan jag var 9 år, men hade nog behövt dem tidigare. Minns hur jag stod och stirrade på stjärnhimlen, för stjärnor hade jag aldrig sett förut. Bladverk på björkar och andra små detaljer var också en upplevelse att upptäcka. Idag ser jag knappt tavlan hos optikern utan brillor, det är faktiskt sant! "Närsynta Bofinken Knut" ser som en falk jämfört med mig. Dessutom har jag fått "långa armar"-syndromet som man kan få vid en viss ålder. När jag läser tar jag av mig glasögonen för jag ser ju glasklart 10 cm framför höger öga och 15 framför vänster, vilket innebär att jag ser med ett öga i taget. Tänk er hur det ser ut på affären vid konservburkarna, då jag kniper med ett öga och stavar mig fram till k-o-k-o-s-m-j-ö-l-k med burken vid nästippen?! Var har hon den vita käppen liksom?
Kontaktlinser gör att jag ser otroligt bra, de nyaste har en tyngd som gör att de sitter rätt väg och mitt brytningsfel som jag också lyckats få via genpoolen, Tack Herre (*ironisk) blir tillrättalagt. Men då kan jag inte se menyer, läsa instruktioner eller trä en nål (som om jag skulle vara i behov av att sy helt plötsligt). Jag kan ju inte skjuta upp linserna under ögonlocken, som jag kan skjuta upp glasögonen i pannan. Jobbigt!

Nä, nu har jag bestämt mig och har fått tid om en vecka. Jag byter ut linserna och kommer förhoppningsvis se bra både på långt och nära håll efter det. Det kommer väl att kosta som nästan 1½ utlandsresa för hela familjen, men vad spelar det för roll då man baaaadar i pengar (*ironisk igen). Hursomhelst kommer jag nog att berätta lite om operationen när det är gjort, hur det var och vad jag ser, om jag kan famla mig fram till datorn. Spännande och kul.

Här ett litet urval av testbilder jag springer omkring och fotar:



Kommentarer
Postat av: Erika

Helt otroligt bra bilder du tar :-)Den där kameran måste du ju verkligen vara nöjd med. Verkligen superfina!

2011-07-05 @ 21:07:52
URL: http://tallsally.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0