Fruktansvärt

Lördag den 23:e Juli kl. 9.41
Känns fel och ytligt att göra ett inlägg om böcker jag läst som jag hade tänkt. Än mindre skulle det passa att skriva något ogenomtänkt och glättigt om semester och sommarfrämmande som är det som snurrar kring en just nu.

Det som har hänt i Norge välter alla perspektiv på ända. Massor med människor, främst ungdomar är döda och familjer och vänner till dem, ja hela Norge är i chock och gränslös sorg.
Vi i grannländerna och säkert massor med länder runt om i världen stirrar förskräckta på TV-bilderna, försöker ta in vad som hänt och sörjer med dem.
Ibland kommer det otäcka nära, för nära och det blir svårt att värja sig.
Sitter och gråter när jag tänker på min egostiska lycka över att mina underbara pojkar sover tryggt i sina sängar några timmar till. Hur många föräldrar måste identifiera sina döda barn idag? Hur många liv förändras och blir sig aldrig lik mer efter det här? Tänker på alla offer och deras familjer, tänker på vart världen är på väg, hur grymt det kan vara och på hur det kan bli så här?
Obegripligt och fruktansvärt, det är vad det är...

Kommentarer
Postat av: Nicke

Ja, det är så stort och så nära att man inte kan ta in det. Det verkade så enkelt för honom att göra detta helt ensam. Helt obegripligt. När ska vi vakna upp som världsmedborgare...?

2011-07-24 @ 23:22:58
Postat av: Helena

Kan bara hålla med dig Nicke.

Tänk att vakna upp till en värld där alla har lika värde, ingen rasism och utanförskap...där trångsynthet och hat inte längre finns...

Kommer vi någonsin dit?

2011-07-26 @ 10:15:40
Postat av: Nicke

Jag vet inte. Money talks too much. Marknaden och de extremt rika "världsmedborgarna" styr världen. Vill tro att demokratin skall segra, men allt som oftast blir den nog uppköpt/outsourcad av personer som vill ha mer makt, mer pengar och mer status. Jag är "skeptisk"...

2011-07-27 @ 19:27:17

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0