Böcker, böcker...

Har läst en radda med böcker en hel del innan och några trots dubbelseendet (som jag tydligen aldrig slutar tjata om, kanske för det inte blir bättre...)
Här kommer en snabb och kortfattad recension av några stycken av dem.
Har lovat mig själv att inte bli så krystat kritisk att en bra bok inte kan få en femma bara för att jag ska vara märkvärdig och ha invändningar. Jag har varken kunskapen eller ambitionen att imitera en blasé, högkulturell typ av film och bokkritiker som jag brukar irritera mig på. Kort och gott;
En bra bok roar, oroar, kan med fördel vara lättläst men får också ta tid, den ska få mig att fundera, gråta eller skratta, kanske bara vara en stunds tidsfördriv, men helst beröra.



Hundraåringen som försvann
/ Jonas Jonasson
En lättläst och rolig bok som jag rekommenderar. När kommunalråd och lokaltidningar tänkt med pompa och ståt fira Allan Karlssons 100-åriga födelsedag väljer Allan att kliva ut genom fönstret. Han är alltså på rymmen från sitt eget födelsedagskalas, att han dessutom får med sig en väldigt speciell väska under vägen gör det hela mycket mer spännande. Allan har alltid haft och har en lättsam syn på tillvaron och på de historiska händelser en del tragiska, men oftast fantastiska som han varit med om. Och det fortsätter hända saker, för än lever Allan Karlsson.
 

Drömmen som förde dig vilse
/ Anna Jansson
I den här boken misshandlas en ung pojke mycket svårt av ett gäng och Maria Wern råkar själv illa ut då hon försöker hjälpa honom. Sedan hittas en kvinna utklädd till brud brutalt mördad i lusthuset i Botaniska trädgården i Visby, och en gammal gotländsk myt om den vita havsfrun  som lockar folk in i döden vaknar till liv.
Tycker om att läsa några svenska kvinnliga författare, en del uppskattar jag mer än andra. Böckerna om Maria Wern på Gotlandspolisen är bland de bättre. Men serien som har gått på TV4 med Eva Röse som Wern gillade jag tyvärr inte lika mycket.  


Lilla stjärna
/ John Ajvide Lindqvist
En bok om att vara utanför och annorlunda. Teresa och Theres är väldigt olika, men samtidigt förstår de varandra, och tillsammans kommer de att ställa till med kalabalik. Man kanske bör undvika kombinationen läsning och småätande för i en av de mer otäcka scenerna hittar man en ung späd flicka, en borrmaskin och två överrumplade offer...en massa blod och hjärnsubstans.
Lindqvist skrev "Låt den rätte komma in", också en bok om utanförskap och mobbing. Den tyckte jag mycket om, liksom filmen. Lilla stjärna påverkade tyvärr mig inte lika starkt.



En lek med eld
 / Peter Robinsson
Engelsk deckare där överkommissarie Alan Banks utreder en rad av mordbränder. Men är det ett verk av en pyroman eller en  plan för att utplåna spåren av något annat?
Alan känns lite utbränd själv, inte ovanligt sätt att beskriva poliser...krångliga privatliv, ingen sömn, en och annan öl och lik förbaskat löser de gåtor med knivskarp intillegens. Det överraskande slutet räddar betyget en hel del.



Bara vanligt vatten / Kajsa Ingmarsson
Det handlar om en framgångsrik författare, Stella Friberg med dyra levnadsvanor som upptäcker en vattenläcka i sitt exklusiva badrum i den nya tjusiga lägenheten i Stockholms innerstad. Mötet med hantverkare, slipdamm och buller krånglar till vardagen, för att inte tala om den tjusige pojkvännens egentliga intressen.
Har tidigare läst "3 citroner gula", "På det fjärde ska det ske","Inte enklare än så" och "Lyckans hjul" av samma författare. Tema i Kajsas böcker är kvinnor vid en vändpunkt, att göra val, stora och små, som påverkar livets inriktning. Lite kärlek, lite humor...slås av att det inte verkar svårt att skriva en lättsmält "må-bra-tjej-bok". Det är nog som är det luriga, egentligen är det skitsvårt?


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0