Väggord

Förr i världen sydde man trevliga korstygnstavlor med små kloka visdomsord. Vem har inte sett ”Hem ljuva hem”, ”Borta bra men hemma bäst”, ”Kaffetåren den bästa är” eller ”Gud som haver barnen kär” broderat med små söta blommor och krusiduller som ram?

Men numera ska det vara väggord. De kan vara sirliga, enkla, långa, korta, på svenska, latin eller engelska.

 

Man kan klistra upp Ernst Kirshteiger citat; "Någon har sagt att hörn är problem men jag håller inte riktigt med" som man placerar i…he he he...just det, ett hörn.

Eller varför inte de här Ernst-klassikerna;
-"Färgen får det att brumma som en liten humla i mitt bröst."
-”Jag har mött libbstickor som tittat mig i ögonen.”
-“Har det hänt någon gång att du nästan blivit förälskad i en sten?”
Kom inte och säg att karln inte är ett geni…

 

Ja, det här med heminredning...vad är snyggt och inte, och vem har rätt att bestämma det? Tycke och smak är ju så olika, så egentligen kan ju ingenting vara rätt eller fel bara man tycker om det själv och får det att fungera.
I just vårt hem föredrar jag att inte folk går omkring och läser sig igenom husets alla rum. Så jag har liksom satt ner hälarna och hindrat mig själv från att frossa i väggord, detta gäller även fondväggar, eftersom jag inte vill missbruka något av dem.


Men ibland är det svårt att värja sig, trots goda föresatser. Två fondväggar kan man finna i vårt hem, kanske tre om man räknar kakelväggen på gästtoan. Och angående väggord…tja, hitintills kan man läsa ”Välkommen” i hallen, vilket ju är helt okey. I köket står det ”Carpe Diem”, fånga dagen men till mitt försvar täckte detta latinska korta ordspråk ett par borrhål perfekt. På toaletten nere står det skrivet på ett vitmålat trähjärta ”Njut av livet” och på den vita liggande panelen i vardagsrummet står det ”Live, Love, Laugh” .

Känner att det räcker nu, absolut!


Men nu går jag i alla fall och funderar om man kanske bör upplysa sig själv och andra att det finns "AQUA" alltså vatten i badrummet, med stora silverblanka bokstäver? Och när jag sprang in på Mio för att hämta det efterlängtade tidningsstället, fann jag vita, fina bokstäver i två storlekar, och jag blev så otroligt sugen att köpa bokstäverna "K" och "Ö" och "K" . Dem skulle jag vilja placera i…jaaa, gissa vilket rum? Tänkte om man trots ugn, spis och diskho undrar vart i huset man befinner sig.
Nej, stopp och belägg, har man principer bör man hålla fast vid dem…det blir inga mer väggord eller bokstäver i vårt hem! Eeeeh…tror jag…
 

Mina kära syskon är två underbara, begåvade och kreativa människor. Min bror fotograferar en hel del och tar fantastiska bilder. Min syster gick silversmide-kurs till min lycka, eftersom jag fick både en ring och ett halsband.


Kommentarer
Postat av: Nicke

De har ju en kreativ och begåvad förebild som storasyster :-)

2011-01-21 @ 19:14:10
Postat av: Helena

Tack, Nicke...vi kommer ju från en underbar och kreativ släkt...inte sant?

2011-01-21 @ 23:16:30

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0