Middagar, dukar och kryddskåp

Vi började vara rätt less på att försöka få middagsinspiration springandes på ICA strax efter jobbet, hungriga och trötta. Motivationen att komma på nåt nytt och kul infinner sig tyvärr rätt sällan den tiden. Har tyckt att matscheman känns lite jobbiga men nu har jag slutligen övertalats av maken, han påstår att dessa problem är ur världen bara vi följer och handlar efter ”Billiga veckan” på ICA:s hemsida. Och det fungerar faktiskt lysande, så här efter två veckor. Vi kommer inte att följa den slaviskt, utan som idag har vi ätit fredagsmenyn, färs och böngryta med texmex-smak, blev riktigt gott.
På fredag blir det istället den grekiska pytt som min kollega frestade med på sin blogg, det var länge sedan vi åt den.


Däremot blev maken lite hänryckt av förra veckans kulinariska krumbukter (allt utom korv och makaroner eller köttfärsås med spagetti räknas till kategorin "kulinariska krumbukter") till den grad att han började leta efter nåt annorlunda att laga till i helgen som var. Slutligen kom han fram till denna meny;
Lördag, kryddpanerad schnitszel, rotfrukter i ugn med bla rödbetor och palsternacka samt fetaoströra med persilja. Söndag; nötfärs och zucchini-paprikagratäng med ris. Tyvärr jobbade jag kväll hela helgen, och dök upp först närmare halvelva-tiden, men jag får ju avsmaka det som matlådor i stället, och det blir ju spännande!

 

Till min egen, och den som läst om min textil-ångest här på min blogg, stora förvåning kommer jag förmodligen att sitta och fålla om två dukar för hand under mitt nattpass. Mot mitt bättre vetande lyckades min mor övertala mig att köpa dem trots att de var minst 15 centimeter för långa. Varför kan man undra, låter jag mig övertygas om att sy för hand är den enklaste sak i världen?
Ja, vad ska man säga, hon kan vara rätt så övertygande min mor;
–”Harrimin, he ger ju bara att fåll opp nager centimeter, no klar du väll he?”
–”Host, jooo, no klar I väll he...” svarar man lite lamt. I natt får jag stå mitt kast och ta itu med operation "dukförkortning". Bör nog undvika dra igång någon typ av hantverk mellan klockan 02.00 och 05:00 inatt dock. Den tiden klarar jag knappt av att byta kanal på TV:n,  läsa mer än två ord i en tidning och förstå innebörden, än mindre ta itu med någonting som innebär nål och tråd skulle jag tro. Vem vet, i värsta fall använder jag tejp.


Jag blev förtjust i ett mönster kallat ”Perssons kryddskåp” som bland annat finns som tryck på tyg, brickor och kökshanddukar. Jag snodde idéen och målade två små tavlor och placerade dem i min dubbelram på vägghyllan ovanför kökssoffan. Blev inte riktigt nöjd tyvärr, så det blir nog två nya. Jag tror det blir mer lyckat med en bättre typ av papper, och en tunnare tushpenna så man faktiskt kan se vad som står på etiketterna. Vi får väl se!  


Kommentarer
Postat av: Linda

Riktigt fina tavlor! Du har verkligen talang Helena!=)

2011-01-17 @ 20:56:46
URL: http://nellylindgren.blogg.se/
Postat av: Erika

Är ju vansinnigt nyfiken på hur det gick med din duksömnad i natt? :-)

2011-01-18 @ 11:47:29
URL: http://tallsally.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0