Självbiografier...typ

...är sällan litterära mästerverk speciellt inte de som är skrivna av kändisar. Däremot kan de ha något att berätta, förklara, underhålla en stund eller kanske stilla ens nyfikenhet. Babbens bok tillhörde den kategorin, och eftersom jag gillar henne som person fick hon också bra betyg, trots att det var skrivet lite splittrat men med hennes härliga humor som genomsyrar boken. Började fundera över andra liknande böcker jag läst och kom på de här tre på rak arm. Varför damerna tenderar få högre betyg än herrarna? Tror att igenkänningsfaktorerna spelar in, jag är ju trots allt en dam...


Kriget är slut/ Morgan Alling
Skådespelare känd främst från barn-tv i ”Tippen”, och som ”Let’s Dance”- Morgan. Har tänkt att den där killen verkar vara en speedad, intensiv och jobbig all uppmärksamhet på mig-typ. Hörde sedan hans program i "Sommarpratarna" 2010 och insåg att clownen hade en annan sida. Tycker nog fortfarande han blir "lite för mycket" men inser att  hans uppväxt har präglat honom. En alkoholiserad mamma som inte fullt ut klarar sköta Morgan och hans lillebror. Olika fosterhemsplaceringar där han fick söka uppmärksamhet och kärlek för att ofta bli övergiven och förrådd. Massor av olika skolor där hans roll blev att spela över, falla på kommando, utsätta sig för faror, spexa och skämta för att undkomma mobbing och bli accepterad.
Tycker det fanns väldigt få vuxna både inom skola, socialtjänsten, och som fosterföräldrar kring honom som var ärliga och empatiska människor?
Men det är ju trots allt så som barnet Morgan upplevde det. 

Kjell/ Kjell Eriksson
Kjells ljusa stämma har man hört främst i radioprogrammen ”Pipprull” och ”Morgonpasset”, han jobbar även som redaktör på The Voice"och man såg honom i "Hjälp, jag är med i en japansk tv-show" som han tydligen vann. Den lite naiva och mystiske mannen har också skrivit några böcker. Just boken ”Kjell” beskriver en uppväxt under 70 och 80-talet som innefattade Skogaholmslimpa och Oh boy, kedjerökande föräldrar, oförstående lärare, grupptryck och mobbing. Kjelle har inte haft det lätt, medveten om att han är annorlunda inte bara på grund av sin övervikt utan också för att han inte ville passa in, vara som alla andra. Ville inte ha Levi's-sjtärt och spela blockflöjt i grupp. 
Jag tänker först att han skriver ur ett barnsligt lillkjelle-perspektiv, men så kommer jag på att så här pratar och resonerar Kjell än idag, åtminstone den officielle radioprataren och programledaren "Kjelleman".
1 krona  av varje såld bok går till Friends mot mobbing, och de sista orden  i boken är tänkvärda och fina;
-" Jag hoppas du vågar vara dig själv. För alla andra är ju redan upptagna"  

Dyngkåt och hur helig som helig som helst/Mia Skäringer
Mia är känd för bland annat radioprogrammet ”Roll-on” och i tv-serien ”Solsidan” som småbarnsmamman Anna. Boken är ett hoplock från bloggar och krönikor. Den är självutlämnande och ibland vulgär med roliga anekdoter där man lär känna en Mia med tusen bollar i luften, om barnen varav en har ADHD, skitiga sockar och stora hundar. Hon berättar om skilsmässan och den nya kärleken, hur de bor i en kåk på en ö med färjeförbindelse med Göteborg...varför göra något enkelt? Skrattar gott och igenkännande åt många av de ärliga och humoristiska historierna, gråter en liten skvätt också ibland för den delen. I hennes blogg har man aldrig läst om den nyinköpta "Prada"-handväskan, nä här packar vi inför en resa i konsumkassar. Hon lever som hon lär ”Back off all jävla yta och blaj. Själ och hjärta går före i kön” och det känns befriande härligt.
Skäringer har dragit i gång en föreställning baserad på och med samma namn som boken och berättar så här om föreställningen "Jag har en önskan om att vi människor ska tycka mer om oss själva. Inte jämföra oss så mycket och tro att alla andra är så jävla mycket lyckligare".
Läs Mias krönika i "Yourlife" här om "separation".
Och om hennes "överjävliga bekräftelsebehovhär. Ruggigt bra skrivet!


Vad HB-bollarna står för kan du finna här.

Kommentarer
Postat av: Sara

Mia´s bok skulle jag vilja läsa, gillar hennes "stil" dvs, hur hon är, man känner igen sig i henne.

Har du boken ? Vet du om man kan låna den på bibblan?

2011-08-31 @ 06:55:46
URL: http://swipt.blogg.se/
Postat av: GlimraSkimra

Jag har läst hennes bok och den var verkligen uppfriskande... :)



Vilken fin blogg du har här, trivdes med en gång härinne!

2011-08-31 @ 09:42:40
URL: http://glimmerskimmer.blogspot.com
Postat av: Helena

Sara, jag hittar inte Mias bok, men Marian Keyes "En förtjusande..." har jag funnit, den får du, fann också "Sista chansen" men den har du ju redan såg jag:)



Glimra, kul du trivdes du var SÅ välkommen! Visst är Mia bra, hennes nya krönikor, dem jag länkade till går inte av för hackor heller, tänkvarda!

2011-08-31 @ 19:07:27
Postat av: Em.

Grattis!

Du är en av tre finalister i min tävling.

Nu är det upp till dig att samla röster.

Jag avslutar röstningen den 10 september.

Lycka till

2011-09-01 @ 11:34:59
URL: http://jonassonemelie.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0