Couscoussallad

Den här salladen från ICA:s recept gjorde jag för några veckor sedan, till den hade vi rädisyoghurt och grillad lax. Det blev "jiettegoutt" som Mat-Tina brukar säga. Vi satt ute och åt och drack svalt vitt vin i sommarkvällen, vi var alltså famlijen och en av mina svägerskor med man. En "jiettetreuvliug" kväll... nu känns det som om Mat-Tina snart kommer att börja protestera, dels mot min stavning, dels på min förkastliga skånska?

Hursomhelst blev vi sugna laga till salladen igen igår kväll, problemet var att vi faktiskt inte riktigt hade samma (läs rätta) ingredienserna hemma. Men man kan ju faktiskt göra som Kajsa Warg sa "man tager det man haver" det brukar funka bra. Gubben grillade även melon på Tinas vis, med "jourdnöötsmöur pau", förlåt Tina, la även vår enda citron på grillen för att sedan pressa den över alltihop och det blev riktigt lyckat måste jag säga. Kanske man kan välja skippa jordnötsmöret och nöja sig med melonen och citronen, nyttigare och fräschare. Regnade gjorde det också denna afton, men vad spelar det för roll när man kan värma sig vid glöden och sippa på en mörk, god och kall "grill-öl"? 

Här kommer receptet på salladen, med gårdagens ändringar ditklottrade;  

 

INGRIDIENSER 4 port

4 dl couscous (hade bara 2,5 dl, använde 1,5 dl bulgur också)

3 msk konc kycklingfond

1/3 purjolök, den ljusa delen (blev mer mot mörka delen)

1 ask körsbärstomater, 250 g

1 1/2 dl soltorkade tomater

1/2 dl färskpressad citronjuice (citronbristen gjorde att jag använde lime istället)

1 dl hackad bladpersilja

3 krm chiliflakes

120-200 babyspenat (det fick bli grönsallad och ruccola ur landet

150 g fetaost (hade hemma mozzarella, inte lika mycket smak tyvärr)

50 g parmesanost (fanns ingen så vi sket i det, tog lite svarta oliver)

salt

olivolja

ev finstrimlade citronskal (nä, för vår enda citron skulle ju grillas)


GÖR SÅ HÄR;

  1. Tillaga couscousen (+ eventuell bulgur) med kycklingfonden enligt anvisning på förpackningen.
  2. Ansa och skär purjolöken i strimlor. Dela körsbärstomaterna. Skär de soltorkade tomaterna i strimlor.
  3. Blanda couscousen med 3 msk olivolja, citronjuice, purjolök, persilja, tomater och soltorkade tomater.
  4. Krydda med chiliflakes och 1 tsk salt. Vänd försiktigt ner spenatbladen (vid brist ta sallad och rucccula).
  5. Lägg upp couscoussalladen på ett stort fat. Smula över fetaosten (klipp dit mozzarellan) Hyvla över parmesanen (eller strö över oliver). Ringla gärna över lite olivolja och strö ev över citronskalsstrimlor.

Foto
1
. Couscousalladen. 2. Nej, det är inte pygmeflaskor utan 33 cl öl (Newcasle Brown Ale = grillöl) men 50 cl STORA ölglas. 3. Grillning av melonen, köttet och citronen, visst ser melonen lite ut som lax? 4. Voilà...på tallriken!


Kommentarer
Postat av: Bella

Va mysigt :)!

2011-08-06 @ 11:39:42
URL: http://belladavis.blogg.se/
Postat av: Erika

Å, vilken fin header du har gjort nu igen! Jag vill också kunna göra sånt...

2011-08-08 @ 19:11:34
Postat av: Helena

Men Erika, du kan ju gå Photoshop-kurs, med mig som studieledare, sisådär pedagogisk. Linda vill oxå lära sig. Att beskära och ljusa upp bilder är alltid bra att kunna, steget att fixa i lager och sånt är lite knepigare.

ABF har haft en kurs, men den handlar mest om att fixa upp gamla foton. Gick den och 1000:- fattigare hade jag lärt mig göra en blurrig kant, resten kunde jag redan...

2011-08-08 @ 19:37:21
Postat av: Erika

Ja, det låter ju som en riktigt bra idé! Det vill jag gärna :-) Både att photoshopa bilder och att göra en header, ändra bakgrunder och sånt. Du kan ju allt!

2011-08-08 @ 21:19:49
Postat av: Helena

Jomenvisst, vi har en liten kurs, så har ni förhoppningsvis en ny header ni gjort alldeles själva :)

2011-08-10 @ 09:06:52
Postat av: jessica

snubblade förbi här... Väldigt fin sida du har. Och gud så gott det såg ut. Ha en fortsatt trevlig dag

2011-08-13 @ 14:54:31
URL: http://jezzica-mylife.blogspot.com/

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0