Vår kamera

Jag blir så imponerad av vår nya kamera, den kan liksom hantera mig, och snart kan jag hantera den...hoppas jag. Vi har inte köpt några nya objektiv...än, men den tar i mina mått mätt riktigt bra bilder ändå. Jag har inte lärt mig om bländaröppningar, slutartider, ISO och annat som man nog bör kunna för att ta proffsigt snygga bilder, så jag använder mig av de automatiska inställningarna som finns. Alltså de traditionella små ikonerna av en blomma, berg, porträtt och så vidare på ratten, det funkar än så länge för mig.
Oj, oj, hoppas inte gubben läser det här han blir nog besviken när jag använder ord som "ratten" om mojängen som sitter ovanpå kameran. Och ja, jag vet att jag borde fördjupa mig i hur man gör när man fotograferar. Gubben tillika maken kan en del mer än mig och försöker verkligen förklara, men det enda som går in genom öronen som sitter på var sida om min tuggummihjärna är; "Mummel... mummel... slutaren.... mummel... kom ihåg att ....mummel ...mummel... intressant för... mummel ....ISO är ....mummel ...brännvidden ... mummel ..."

Hursomhelst, med de nya kunskaperna som borde, men inte fastnat så sprang jag ut på lägdorna nedanför huset i mina gamla Birkenstock. Jag tjuvsatte återigen "ratten/mojängen" på närbildsautomatik och letade nån typ av levande djur. Var är alla närgångna tranor och tama rådjur när man behöver dem? Eftersom de lyste med sin frånvaro så riktade jag in mig och objektivet på insekter istället. Efter en stund dök två förälskade nässelfjärilar upp. Tyvärr så satt de inte ner någon längre stund för att vänslas så jag fick jaga dem med andan i halsen. En enda bild lyckades jag ta och det mer eller mindre i farten.

Nästa motiv blev flugor på en sten. De satt mer still och jag kunde rigga upp stativet vi köpte idag. Jo, förstår att det nog är lite larvigt att använda stativ när man inte klarar göra rätt inställningar på så och så många sekunder med rätt ...   ..mummel...mummel ...slutaren ... ljuset bör ...mummel.
Ja ni hör...det fastnar tamejtusan ingenting. När jag sedan kom in och öppnade upp bilderna på datorn så upptäckte jag att de tålde att zoomas in på en bra bit trots att jag slamsat min vana trogen när jag borde testa saken mer seriöst. Zooma in utan att det blir jättepixligt och inte behöva dra i ljus och färgkurvorna i Photoshop, det är man ju inte så bortskämd med...

Nikon D3100 med 18-55mm objektiv.


Kommentarer
Postat av: Erika

Wow... vilken bra kamera! Blir imponerad! Synd bara att man måste lära sig en massa om kameror för att få bra bilder... trodde ju det räckte med en bra kamera, men man måste ju kunna hantera alla finesser med den också. Booooring att lära sig sånt. Mummel i mina öron också... Fast man kanske skulle intressera sig för mumlet om man hade en riktigt bra kamera? Eller om mumlet kom från någon annan än den man lever med? En fotokurs kanske...?



Fatta hur långt du skulle kunna gå med fotograferandet om du verkligen ger dig in i mummeldjungeln. Med tanke på att du "bara" använt dig av automatiska inställningar och får så fina bilder. Proffsigt!



Blir riktigt sugen på att köpa en systemkamera...



2011-04-27 @ 19:03:32
Postat av: Helena

Ja Erika, kanske man kan koncentrera sig bättre om man gick en kurs istället för att höra gubben mala på? En ide vore nog en fotokurs till hösten, om jag inte börjar greppa det här.

Några saker jag förstått är; helst ingen blixt och inte direkt solljus. Så min syster fick skugga blommorna på bilden jag har i bloggheadern just nu. De som hon skuggade blev mycket bättre än de där solen föll rakt på.

Vår kamera är nog räknat som låg-budget-kamera, men med hyffsade tele och macro objektiv (och ingen skit bakom spakarna) skulle man nog kunna ta riktigt fina bilder...

2011-04-27 @ 22:46:48
Postat av: Pialotta

Din kamera tar ju riktigt bra bilder edast med de små ikonerna.. bländare, slutartid ISO är ganska så knepigt, men man lär sig efter hand. Idag hade jag krånglat till det riktigt för mig o min systemkamera. Hade haft den i min väska och några rattar/knappar hade levt sitt eget lilla rock and roll-liv ;) Men till slut kunde jag fixa det :)

Lycka till med kameran nu, ha roligt och det har man ju med sin kamera hela tiden :)

2011-04-29 @ 00:00:44
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: Helena

Tack, Pialotta. Många fina bilder var det på din blogg...

2011-04-30 @ 07:09:59

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0