Från svensk till tysk till italienare...

...jag pratar om BILAR, inget annat!

Min första bil var en californiavit Volvo Amazon, årsmodell 1965. En kompis pojkvän installerade en radio/bandspelare med högtalare fram och bak. Sedan var det bara att till Bruce Springsteens ”Born in USA” på väldigt hög volym ta sig en sväng till Bureå.

 

Den gick nog inte särskilt fort, men jag lurades att tro det. Dels hade Amazonen en väldigt glad glädjemätare sen vibrerade hela bilen allt mer ju fortare jag körde,  och den hade noll vägprestanda. Skakningarna gjorde som sagt att det kändes som 200 Km/t men jag var nog aldrig uppe i över 100. Trots allt var det av någon anledning en härlig känsla att köra denna bil!

 

Min bil idag är en Silvermetallic Wolkswagen Passat. Den har en fin Radio/CD-spelare med installerade högtalare fram, i dörrarna och baktill. Den går säkert mycket fortare och är krocksäkrare än Amazonen plus den har AC och sätesvärmare…men oj,oj,oj, så tråkig den är!

Passaten är tydligen uppkallad efter en vind? Alltså inte den strax under taket, utan flöde av luft kring ekvatorn. När jag kör omkring i min bil tänker inte alls på en fläktande vind utan mer på en surrande symaskin. Den har väl ungefär samma antal hästkrafter och låter ju definitivt som en symaskin. Jag kastar mig in i bilen, full fart iväg!...Bzzz…*Suck*  Ingen kan säga att jag inte kör sparsamt och tänker på miljön (mer eller mindre frivilligt), måste ju alltid planera omkörningarna om jag ens törs göra några alls...Bzzz…uttrycket "plattan i mattan" innebär att knattra av tomten i 10 Km/t...Bzzz...och med den lilla stackars motorn kör jag väl 10 mil på en fingerborg bensin. Miljövänligt som sagt!

 

Herregud, visst borde man nån gång i livet få möjligheten att köra omkring i en stor, härlig, bensinslukande Lamborghini Conutach?
Man kan ju i och för sig misstänka att körglädjen får sig en liten törn när man svänger in med sitt Italienska motormonster på vår tvättbrädes-guppiga, leriga elände till byaväg…och upptäcker att en dyr blank spoiler ligger kvar nånstans några kilometer längre bak …Hm?…Nä, tacka vet jag min gamla rejäla Amazon, den hade hög frigång och tålde lite skit i hjulhusen.

 



Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0