Snart fredag

Imorgon kväll, fredag, blir det vinprovning med temat ”Ost” Mmm...jo jag tackar jag.

Ser fram emot att få i mig lite kunskap om den rubinröda vätskan jag sippar i mig.
Ja, för man sippar väl i sig vin på en vinprovning? Sedan spottar man ut det efter att ha gurglat och analyserat en stund, det har jag sett på TV. Fast jag tror och hoppas att vi skippar spottandet? Vi får se, det är en granne som är riktigt duktig på viner och brukar hålla i sådana här aftnar...och det ska bli både intressant och kul!

 

 

Jag läste att för att bli en bra vinkännare bör man inte bara vara bra på smaker utan även på dofter. Logiskt…och då ligger jag ju bra till, är ju lite som en blodhund, utan att vara allt för oförskämd mot en hel hundras. Sedan bör man ha ett bra minne, för att komma ihåg och jämföra det man läst och smakat genom åren. Jaha, *suck* inget eventuellt framtidsyrke som professionell sommelier för min del, har ju minne som en guldfisk, och nu VAR jag oförskämd mot en hel fiskart.

 

Jag tror benhårt på kunskap, kultur och kvalite’ framför kvantitet.

Ändå köper jag oftast för enkelhetens skull hem ett lådvin…motsägelsefullt heller hur? Människan är en komplex liten filur, lever inte alltid som den lär.

Kvantitet, ja...i "Bag-in-Box:ens" begynnelse så lurade man sig själv med ; ” Den är perfekt, om man bara vill ta ETT glas… för har man väl öppnat en flaska dricker man ju upp hela” Men tyvärr funkar det inte riktigt så, för vem dricker bara ett glas när man har tillgång till en hel dunk??? 

Ändå så har tydligen alkoholkonsumtionens kurva planat ut och vi dricker tydligen mindre? Trots reklam, tillgång via internet och lägre priser, åtminstone om man ska tro ”Statens Folkhälsoinstitut”…positiva siffror…kul...VÄNTA NU...vad står det???...så när som på ÄLDRE KVINNOR som funnit vindunken!!! Nämen, hallå! Det kan ju inte stämma? Så kan de väl inte skriva? Flera jag känner gör precis som jag, de inhandlar en ”dunk” då och då...och de är ju faktiskt precis som jag…tjejer, okey då,kvinnor…ganska unga, okey då, kanske liiiite äldre... Hmmm?


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0