Ääääälskar tecknad film

Såg trailers till 2 tecknade filmer häromdan och blev överförtjust. Jag är nämligen barnsligt förtjust i främst Dream Works och Disneys produktioner. Jag vet att det är kalkylerande multiföretag med dollartecken framför ögonen som ibland visar sirapsputtrande smörja, befäster en del fördomar samt trycker i oss moralkakor så man nästan kräks. Men ändå…jag kan inte hjälpa det -I love it.

 

Bland de första gångerna jag såg tecknat på bio satt jag och grät ljudligt, det var ”Lilla Havsljungfrun”  1992 (utan barn, hade ju inga). Sedan har det känts helt legalt att släpa med pojkarna på allt som gått; Småkryps liv, Toy Story. Hitta Nemo, Shrek, Monsters Ink, Kung Fu Panda, ja listan kan bli hur lång som helst... för att sedan köpa dem vi sett och de vi eventuellt missat för att se dem om och om igen hemma. Shrek 4 såg vi i 3D i Stockholm  i somras med HELA familjen, pojkar som känner sig lite för stora och även den skeptiske ”tecknade-film-hataren” var med. En dag att minnas för det kommer nog aldrig hända igen.

  

Hursomhelst, de nya filmerna som kommer/ har kommit ut nu är;
Megamind (rollistan är Will Ferell, Brad Pitt och Tina Fey) och
Despicable Me ( med Steve Carell, Jason Segal och Russel Brand)

 

Nu har ju det problemet uppstått att mina barn inte så gärna följer med sin gamla mor på bio längre, de börjar som sagt känna sig lite för stora och den ökände ”tecknade-film-hataren” har ju aldrig varit lättflörtad i dessa sammanhang, så nu måste jag vänta ett drygt halvår innan jag kan köpa dem som DVD. För att gå själv???...Nä det skulle kännas konstigt... träffar garanterat någon jag känner som undrar om jag är där med barnbarnen...och vad ska jag då svara???...Nä tack!

 

Jag måste tipsa om en scen en bit in trailern (1:27) ”Despicabel Me”  där säger en liten man ” We must warn him, and fast!” och kryper iväg i typ 2 km/ t på sin elscooter, och jag skrattar så tårarna rinner…hmmm…igenkänningshumor?! Precis så känner ju jag mig när jag ska ”susa iväg” med min ”Silverpil” Passaten med symaskinsmotor…men det får bli en annan historia.


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0