Städtanterna och jag

Jag avslöjade en liten…låt oss säga märklig sida hos mig själv för några månader sen på Facebook. Jag skäms väl inte direkt för det men jag känner att jag ligger på gränsen och att riskera få besök av ett par personer bärandes på en tvångströja…

 

Jag skrev;

”Jag har precis städat ur kyl och skafferi. Det blir roligare då jag låtsas vara med i "Rent hus" slår ihop händerna och skriker - "Heeerre guuud, jag har då aldrig sett nåt så skitigt! " Trycker fast glasögonen hårt i ansiktet stirrar närsynt på några mystiska fläckar och konstaterar -" Hm, intressant, jag måste nog ta en bakterieodling".
Sen ler jag lite skamset rakt in i låtsaskameran. Sjukt, men definitivt roligare...”

 

Det visade sig att flera påstod sig tycka att det var ett hett tips och skulle själv testa hemma, fast jag undrar om någon verkligen provat?

 

Jag fick också veta av min svägerska att min käre lillebror gör likadant. Han har olika dialekter och låtsas att det finns en kamera att prata rakt in i, något som tydligen roar henne ofta där hemma i lägenheten på Kungsholmen.
Och enligt min mamma pratade min morfar högt för sig själv och med hästen. Så det kan eventuellt vara ett släktdrag? 

Men det kan ju också vara så att det inte alls är unikt? Vilket innebär att massor av människor, som inte törs erkänna det för någon, går omkring hemma som TV-kändisar. De intervjuar katten med en låtsasmikrofon, berättar med allvarlig min nyheten att räkningarna bör betalas och beskriver hur man fogar klinker stirrandes in i en osynlig låtsaskamera???  


Själv tar jag ibland som jag beskrev på Facebook hjälp av städexperterna i ”Rent hus” på TV 5, Marie-Louise och Marléne. De dyker upp då jag känner att jag behöver en avhyvling för att jag väntat för länge och det blivit ett svartagrönt vattnigt slajm av gurkan, eller att jag finner en försvunnen nyckel i soffan …en nyckel som vi saknat i månader. Ooops, nu riskerar jag väl få ett besök av hälsomyndigheterna också…

 

 

Fast egentligen så är mitt  riktiga städande "alter ego" en medelålders brittisk kvinna. Det blir riktigt mysigt och en lugn betryggande stämning infinner sig då hon är med. Jag kan stå och putsa spishällen samtidigt som jag med en engelsk brytning pedagogiskt berättar inför "kameran" att just det här medlet lämnar en skyddande hinna på hällen samt att en liten droppe diskmedel i vattnet funkar lika bra som fönsterputs. 

 

Trots att hon följt mig i flera år har jag faktiskt varken vetat vad hon heter och vilket program hon var med i. Så jag blev tvungen googla lite och på sökorden ”städtips engelsk brytning” fick jag veta att hon heter Evelyn Kjellberg och var med i ”Äntligen Hemma”.

Jag hittade också en rad med städtips, där jag valt ut några som jag och Evelyn gärna vill dela med oss av. Har faktiskt inte provat någon av dem än, men håll med om att de är fantastiska? 

  • Ta bort katthår
    Ett lätt sätt att få bort katthår på till exempel möbler och kläder är att använda diskhandskar. Dra på dig handskarna, skrapa på tyget med fingrarna så får du till slut en boll med katthår.
  • Rengöra microvågsugnen
    Placera en skål med vatten och några skivor citron i micron. Starta micron på 600 watt och kör i 30 sekunder. Torka ur micron. matrester lossnar lättare och citronen sprider en härlig doft. 

De preventiva åtgärderna är ju om möjligt ännu fiffigare?! 

  • Rengöra köksskåpen
    Det går alldeles utmärkt att skrapa bort fett, damm och smuts som samlats uppe på köksskåpen med en stekspade. Torka sedan av med en trasa och diskmedel. Ett tips för att underlätta städningen på skåpen framöver är att spänna vanlig plastfolie uppe på köksskåpet som hindrar smutsen från att fästa.
  • Göra rent badkar
    För att få en fin skyddande yta på ditt plastbadkar, besök en välsorterad järnaffär och införskaffa rubbing. Behandla badkaret. Ytan blir fin och motståndskraftig och det går lätt att tvätta bort smutsen i framtiden.


Kommentarer
Postat av: Erika

Haha... Att ta bort katthår med diskhandskar är det absolut bästa! Använder det överallt. Särskillt lämpligt på gardinerna där i alla fall mina katter lämnar mest hår!



Det där med plastfolien på köksskåparna lät ju lite överdrivet. Som att plasta in soffan ungefär :-) Nog för att jag, med mina slafsiga småttingar skulle behöva göra det...

2010-12-06 @ 20:38:48
URL: http://tallsally.blogg.se/
Postat av: Helena

De två första tipsen hade jag tänkt prova och du påstår ju att hanskarna det funkar också. Men plastfolio på skåp, jag är ju heligt förbannad innan jag lyckats täcka en liten paj med den där förädiska plasten. Och är badkar verkligen gjorda av plast?

2010-12-06 @ 21:06:42

Kommentera gärna inlägget här!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Om du vill din E-postadress, kommer inte publiceras:

Din URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0